یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
اهمیت پژوهش و روش‌های خلاقانه در گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز

مسعود بهزادی‌راد، کارشناس ارشد گردشگری و دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی شهری(دانشگاه تهران) در یادداشتی به مناسبت شعار ملی روز جهانی گردشگری نوشت: ماموریت ۲۰۲۳ توریسم جهانی در زمینه گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز را می‌توان برای توسعه پایدار خلاق و پژوهش‌های زمینه‌ای علمی دانست.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مسعود بهزادی‌راد، کارشناس ارشد گردشگری و دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی شهری(دانشگاه تهران)- همان‌طور که می‌دانیم سازمان جهانی گردشگری یا UNWTO شعار روز جهانی گردشگری در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی را گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز " Tourism and Green Investment " اعلام کرده و برسرمایه‌گذاری بیشتر و هدمند در سه حوزه افراد، زمین و رفاه تاکید دارد.

با توجه به این موضوع که گردشگری به عنوان یک صنعت رو به رشد، تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی دارد، همچنین اهمیت حفظ محیط زیست و توجه به توسعه پایدار نیز نیاز این روزهای جامعه جهانی است، در می‌یابیم که شعار سازمان جهانی گردشگری در مواجهه با مخاطرات این روزها به‌خصوص بعد از دوران همه‌گیری، توجه به حفظ جنبه‌های زیست محیطی و در نهایت تاثیر مثبت بر اقتصاد گردشگری است. چرا که سرمایه‌گذاری سبز در راستای توجه به پروژه‌ها و رونق برنامه‌های دوستدار محیط و انرژی‌های پاک، می‌تواند مسیر دستیابی به اولویت‌های گردشگری و توسعه آینده را هموار سازد.

با توجه به تلاش جامعه جهانی در راه رسیدن به سهم بیشتری از مزایای صنعت گردشگری، وقت آن است که در کشور عزیزمان ایران با برنامه‌ریزی‌های مدون، علمی و خلاقانه فرصت‌های مناسبی برای فراخوان سرمایه گذاری‌هایی موثر در زیرساخت‌های پایدار و تحول در سیاره سبز زمین و نوآوری و فناوری را شاهد باشیم. می‌توان با مدیریت و طرح‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌های گردشگری سبز و حمایت از طرح‌های تولیدی و مولد و پیشران، همچنین برگزاری استارت اپ‌های گردشگری زمینه‌ساز تحولی سریع با چشم‌اندازی مناسب شعار امسال بود.

اهمیت پژوهش و روش‌های خلاقانه در گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز

به گفته مدیران و کارشناسان گردشگری، سرمایه‌گذاری مانند یک پل ارتباطی میان کشورهای عضو، مقاصد، مشاغل و سرمایه گذاران عمل می‌کند. پس شاهدیم زمینه‌سازی برای جامعه بین‌الملل، سرمایه گذاران بخش خصوصی، موسسات مالی چندجانبه و… می‌تواند رونق بخش سرمایه گذاری سبز در حوزه گردشگری باشد.

به‌طور کلی سرمایه‌گذاری در این بخش را می‌توان سرمایه‌گذاری روی افراد، سرمایه‌گذاری روی کره زمین و در نهایت سرمایه‌گذاری در جهت تامین رفاه تقسیم کرد. سرمایه‌گذاری روی افراد بر آموزش حرفه‌ای نیروی کار گردشگری و فرصت‌های آموزش برابر در همه مقاصد تاکید دارد. در سرمایه‌گذاری روی زمین توجه به هتل‌ها از اهیمت بالایی برخوردار است چرا که هتل‌ها منشا نزدیک به یک درصد گازهای گلخانه‌ای جهان هستند و از مصرف کنندگان سنگین منابع آبی و انرژی به شمار می‌آیند. در نهایت در بخش سرمایه‌گذاری در تامین رفاه، بر سرمایه‌گذاری می‌توان در نوآوری و دیجیتالی شدن در حمایت از پروژه‌ها توجه کرد.

ماموریت ۲۰۲۳ توریسم جهانی در زمینه گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز را می‌توان برای توسعه پایدار خلاق و پژوهش‌های زمینه‌ای علمی نیز دانست. چرا که با برگزاری همایش‌ها، سمینارها، نشست‌های علمی و پژوهش‌های مرتبط با حوزه گردشگری می‌توان برای نیل به اهداف و تحقق شعار امسال گردشگری گام برداشت. جواع علمی، اهالی قلم، دانشگاه و کرسی‌های تخصصی در حوزه گردشگری می‌توانند با تالیفات، مقالات، سخنرانی‌ها، ارائه آثار مکتوب، زمینه‌ساز تحولاتی شگرف در پیشرفت کشور و روش‌های خلاقانه در گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها