شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۹
«بانک جامع انیمیشن ایران» و «انیمیشن مستند» منتشر می‌شود

دو جلد کتاب جدید همزمان با ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در اختیار علاقه‌مندان به این رشته هنری قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب‌های «انیمیشن مستند، شیوه بیانی تازه» و «بانک جامع انیمیشن ایران» از جمله آثاری هستند که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخش جنبی جشنواره پویانمایی تهران عرضه می‌کند. 

کتاب «انیمیشن مستند» توسط «رخساره قائم مقامی» تالیف شده است و با بررسی دو انیمیشن مستند شاخص سال‌های اخیر به موضوع ساخت آثار انیمیشن مستند می‌پردازد. 

این دو اثر پویانمایی عبارتند از «رایان» و «صدای مادرش» که فیلم اول، جایزه اسکار را از آن خود کرد و فیلم دوم نیز بحث‌های فراوانی را در محافل هنری به وجود آورد. 

فیلم «رایان» انیمیشن مستندی بود که به زندگی «رایان لارکین» می‌پرداخت. لارکین، انیماتور کانادایی و نامزد سابق جایزه اسکار بود که در زمان ساخت این مستند به دلیل اعتیاد قادر به کار نبود و در خیابان‌های مونترال گدایی می‌کرد. به کارگیری تکنیک سه بعدی کامپیوتری در این فیلم، فصل جدیدی در تولیدات انیمیشن مستند به وجود آورد.
 
فیلم «صدای مادرش» نیز در سال ۱۹۹۷ توسط دنیس توپیکف ساخته شد. ساخت این فیلم بر اساس یک مصاحبه رادیویی است که در آن، مادری ماجرای کشته شدن فرزندش را بازگو می‌کند. 

کتاب «انیمیشن مستند» در چهار فصل تالیف شده است که عبارتند از: مستند و زمینه‌های رواج انیمیشن مستند، انیمیشن مستند، کاربرد و زیبایی‌شناسی انیمیشن در انیمیشن مستند و نمونه‌شناسی- درباره دو انیمیشن مستند برجسته. 

همراه با این کتاب یک حلقه DVD شامل نمونه فیلم‌های مورد بحث در کتاب ارائه می‌شود. 

کتاب «بانک جامع انیمیشن ایران» نیز با توجه به رشد چشمگیر تولید آثار پویانمایی در کشور، تهیه و تالیف شده است. تا پیش از این تنها بانک آثار پویانمایی ایران از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمع‌آوری شده بود. 

ششمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روزهای ۱۱ تا ۱۵ اسفند جاری در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها