دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
هنر ابزار تبیین واقعه عاشوراست

لرستان - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان با اشاره به اهمیت نقش هنر در تبیین واقعه عاشورا گفت: هنر، ابزار تبیین واقعه عاشورا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، احسان یاوری روز دوشنبه بیستم شهریورماه در آئین اختتامیه نخستین سوگواره عاشورایی چلچراغ در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنر ارشاد خرم‌آباد با اشاره به این که مقوله عاشورا و کربلا در جان و دل شیعیان و تمام آزادگان جهان ریشه دارد، بیان کرد: عاشورا یک مقوله بزرگ و عظیم است که درک آن دشوار بوده و آنچه می‌تواند بیان لطیفی از مقوله عاشورا باشد و آن را تبیین کند ابزار هنر است.

معاون استاندار لرستان افزود: هنر برآمده از ذوق بی‌آلایش انسانی است و این ذوق می‌تواند به درستی واقعه عظیم عاشورا را به تصویر بکشد.

وی اظهار کرد: در حقیقت یکی از دلایلی که باعث شده در طول ١٤٠٠‌سال هنر عاشورایی زنده بماند نو‌آوری‌ها و خلاقیت‌های هنرمندان عاشورایی بوده است و این راه هرگز متوقف نمی‌شود. 

یاوری با اشاره به اینکه مقوله هنر خدمت بسیار بزرگی به ترویج فرهنگ عاشورایی کرده است، افزود: اگر امروز می‌خواهیم در حوزه ترویج فرهنگ عظیم عاشورا فعالیت داشته باشیم باید از ابزار هنر استفاده کنیم چرا که هنر می‌تواند این واقعه عظیم را به خوبی به تصویر بکشد.

معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار لرستان با تاکید بر اینکه تمام عرصه‌های هنر می‌توانند جلوه‌گر و بیانگر فرهنگ عاشورا باشند، بیان کرد: در تبلیغ فرهنگ عاشورا صرفا نباید به شعر و مداحی توجه کرد، بلکه علاوه بر آن فیلم‌نامه، نمایش‌نامه، نقاشی، خطاطی و ... ابزارهای بسیار ارزشمندی هستند که می‌تواند در این مسیر موثر باشند.

یاوری ارسال هزار اثر به سوگواره چلچراغ را موجب خرسندی و مباهات دانست و افزود: ذوق و هنر متعهدانه مردمان لرستان همچون آبشارهای این استان جاری و ساری است و هنرمندان شرکت‌کننده در این سوگواره علی‌رغم تمام مشکلات و دغدغه‌ها تعهد خود را فراموش نکردند. 

فرهنگ عاشورا تضمین‌کننده هویت ماست

معاون سیاسی و امنیتی استاندار لرستان همچنین فرهنگ عاشورا را تضمین‌کننده هویت ما دانست و گفت: عموماً دیده شدن به هزینه کردن نیست، بلکه در دستگاه امام حسین(ع) به گمنامی، اخلاص و تعهد هنرمندانه است.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم با حمایتی که از این‌گونه برنامه‌ها صورت خواهد گرفت شاهد جلوه‌گری این برنامه‌ها در سال‌های آینده باشیم.
منصور احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به استقبال چشم‌گیر هنرمندان لرستانی از سوگواره بیان کرد: ارسال بیش از هزار اثر به این رویداد نشان از ارادت هنرمندان لرستانی به نهضت عاشورا دارد بیان کرد: هر کدام از آثار سوگواره طراوت و رنگ و بوی خاص خود را داشت و تولیدات هنری به خودی خود جان‌فزا، موثر و دلنشین هستند؛ اما منزوج شدن با هنر عاشورایی، تاثیر نامتناهی دارد.

برگزاری سوگواره چلچراغ به صورت منطقه‌ای

احمدی گفت:  با پیگیری‌های صورت گرفته سال آینده این سوگواره به صورت منطقه‌ای برگزار خواهد شد و تلاش می‌شود به صورت کشوری نیز برگزار شود.

در بخشی از بیانیه هیات داوران آمده است: نخستین سوگواره عاشورایی چلچراغ با توجه به تقویم اجرایی، از بیستم تیرماه همزمان با رونمایی پوستر آغاز به کار کرد و ۱۴ کارگروه با دبیرخانه های تخصصی استانی و شهرستانی در رشته نوحه‌خوانی و مداحی (در رده سنی زیر سی سال)،هنرهای تصویری، عکس، شعر، داستان‌نویسی، هور و مور، دلنوشته، آواها و نواها، خوشنویسی، عاشوراپژوهی شامل (کتاب، مقاله و رسانه) و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و روایت‌های مردمی اربعین‌، کار فراخوان و گردآوری آثار را انجام دادند.

 علاوه بر دبیرخانه‌های شهرستانی، همکاری حوزه هنری، جبهه فرهنگی انقلاب، صداوسیما، مشارکت انجمن‌ها و موسسات فرهنگی و هنری به روند سوگواره جان بخشید.

قوت آثار در بخش مداحی چشمگیر بود. حمایت خانواده‌های جوانان و نوجوانان لرستان و همکاری حسینی‌شان برای ضبط و ارسال آثار نوید روزهای معنوی‌تر و پرشورتر است. شبکه‌سازی، برگزاری کارگاه و معرفی به کانون مداحان، از پیامدهای خوب این بخش از سوگواره به شمار می‌آید و یقینا به سمت استعدادیابی و شکل‌گیری بانک اطلاعاتی هنرمندان عاشورایی پیش خواهیم رفت.

با اینکه شمول برگزاری این برنامه در حوزه استان لرستان بود، بیش از۴۰ اثر نیز از استان‌های دیگر به این برنامه رسید که ما را برآن داشت تا در سال ۱۴۰۳، این رویداد مهم فرهنگی را به صورت منطقه‌ای برگزار کنیم. جریان‌سازی فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در دبیرخانه‌های شهرستان‌ها و پای کار آمدن اکثریت هنرمندان و خلق و تولید آثاری متاثر از قیام اباعبدالله (ع) از دیگر دستاوردهای مهم این رویداد برشمرده می‌شود.

در بخش خوشنویی و عکس، تعداد و کیفیت آثار ارسالی قابل تقدیر است و در رشته  آواها و نواها نیز سوگواره خوش درخشیده است. باتوجه به حجم بالای تولیدات هنرهای تصویری در استان، انتظار داریم در برنامه‌های بعدی، مشارکت بیشتری را در این بخش شاهد باشیم. تقویت جدی‌تر در بخش انتشار کتاب‌های عاشورایی، مورد انتظارست.

دبیرخانه سوگواره در کارگروه روایت‌های مردمی اربعین به دبیری حوزه هنری استان، تا اول مهرماه، آثار ارسالی را گردآوری نموده و به دنبال آن اختتامیه به صورت مجزا برگزار خواهد شد‌‌. در پایان مفتخریم که از 66 اثر برگزیده این کاروان هنری عاشورایی تجلیل به عمل آوریم.

به گزارش ایبنا، در این مراسم از 66 اثر برگزیده تجلیل به عمل آمد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها