دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
نخستین سوگواره هنری ملی عاشورا در بجنورد به کار خود پایان داد

خراسان شمالی- گنجینه فرهنگ‌ها و ادبیات در نخستین سوگواره ملی عاشورا میزبان تعزیه خوانانی از ۱۵ استان کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ) در بجنورد، نخستین سوگواره ملی عاشورا از ۱۶ شهریورماه در بجنورد آغاز و به مدت ۴ روز ادامه داشت.  
 
اختتامیه نخستین سوگواره هنری ملی عاشورا در بجنورد یکشنبه شب با حضور مسئولان استان خراسان شمالی، گروه‌های تعزیه، برگزیدگان و مردم آغاز شد.
 
۱۶ شهریورماه سال جاری در بخش‌های تعزیه، عکس عاشورا، طراحی لباس، پرچم و کتیبه و اجرا و رقابت هفت اثر تعزیه در بخش انفرادی و ۱۴ اثر در بخش گروهی در تماشاخانه شمس و ترنج برگزار شد.
 
شرکت کنندگان در این سوگواره در روزهای گذشته از ضرورت برگزاری این رویداد که کلاس درس و دانشگاهی برای فعالان این عرصه است، سخن گفتند و خروج این هنر از غربت و تبادل تجربه با یکدیگر را از دستاوردهای مهم این رویداد برشمردند و ضرورت نگاه درست در داوری آثار را لازمه تعالی این هنر دانستند.
 
نخستین سوگواره ملی هنری عاشورا، هم در راستای عرض ارادت به ساحت مقدس امام حسین (ع) و اتکا بر ظرفیت بی بدیل تعزیه در این خطه و فرصت دانش افزایی و بهره مندی از تجارب تعزیه خوانان و تعامل بین هنرمندان تعزیه در استان خراسان شمالی برگزار شد.
 
هنرهای نمایشی در طول تاریخ کشورهای متمدن سابقه بالایی داشته‌اند و تقریبا تمامی این کشورها نمایش آیینی سنتی را به‌عنوان پیشانی فرهنگی و ادبی خود معرفی کرده‌اند.

 
در روزهای برگزاری این سوگواره کارگاه‌های مختلفی با موضوعات متنوع برگزار شد.
 
برخی از شاعران حاضر در این سوگواره نیز ماندگاری نام خود را مدیون تعزیه و شعر سرودن درباره اهل بیت و عاشورا و مظلومیت اباعبدالله‌اند و گاهی با یک شعر شهره و جاوید شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها