دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
تعزیه در ایران از دل نسخه‌های ادبی بیرون آمده است/ فقر معلومات در هنر تعزیه

خراسان شمالی- رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان گفت: نسخه‌های بیرون آمده از دل تاریخ و ادبیات این مرز و بوم، منبع اصلی تعزیه در ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ایبنا ) در بجنورد، داوود فتحعلی بیگی یکشنبه شب در نشست خبری در حاشیه اختتامیه نخستین سوگواره هنری ملی عاشورا  افزود: تعزیه یک نمایش اسطوره‌ای است که از نظر تاریخ قدمت دیرینه‌ای دارد؛ و از منظر عرفانی و اعتقادی نیز قدمتی طولانی دارد.
 
وی ادامه داد: بررسی هنر تعزیه فقط از نگاه تاریخی نیست، چرا که خاصیت نمایش این است که دخل و تصرف انجام شود به شرطی که اصل واقعه از بین نرود.
 
فتحعلی بیگی افزود: تعزیه چون قلمروی نمایش است، دخل و تصرف در آن انجام می‌شود.
 
وی اظهار کرد: شاعر چون خودش را بر شخصیت و بر اساس درک و احساس خودش می‌سنجد، تلاش می‌کند احساسات خود را بر شعر تعزیه بدون هیچ دخل و تصرفی غالب کند.
 
فتحعلی بیگی بیان کرد: تعزیه گونه‌ای از نمایش روایی است که طبق اصول و قاعده‌ای به اجرا درمی‌آید.

فقر معلومات در تعزیه
 
وی تاکید کرد: اساسا هنر تعزیه از چند چیز رنج می‌برد؛ که مهم‌ترین آن فقر معلومات است که خود به دو دسته فقر معلومات شیوه و سبک و سیاق و فقر معلومات ادبی تقسیم می‌شود.
 
فتحعلی بیگی گفت: منظور از فقر ادبی این است که تعزیه خوان شعری را می‌خواند که درستش چیز دیگری است و تلفظ آن را اشتباه قرائت میکند.
 
وی در ادامه اظهار کرد: فقر آموزش، فقر موسیقی و تقلید بی‌جا از دیگر آسیب‌های هنر تعزیه است.
 
فتحعلی بیگی با اشاره به فقر آموزش تصریح کرد: آموزش یکی از ضروری‌ترین اقداماتی است که باید تعزیه‌خوانان به دنبال آن باشند.
 
وی گفت: تعزیه متولی ندارد به این معنی که هیچ تشکیلاتی درخصوص تعزیه موظف نیست و ایجاد مرکز آموزش‌های آئینی یکی از ضروری‌ترین اقدامات مسئولان باید باشد.
 
فتحعلی بیگی بیان کرد: این هنر در شرایط امروز چگونه است که هنوز در این سرزمین هزاران نفر پای آن می‌نشینند؛ و تنها دلیل آن رسانه‌ای عمل کردن خود تعزیه است.
 
وی گفت: تعزیه دارای پتانسیل و شایسته سرمایه‌گذاری است؛ چرا که هنری بی‌نظیر و ایرانی و اسلامی است.
 
فتحعلی بیگی در پایان گفت: در دایره‌المعارف هنر دنیا وقتی به ایران می‌رسند؛ در خصوص تعزیه می‌نویسند.
 
نسخه‌های اصیل استان خراسان شمالی جمع‌اوری و تصحیح خواهد شد
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی نیز در این نشست خبری گفت: نسخه‌های اصیل استان خراسان شمالی جمع‌اوری و تصحیح خواهد شد.
 
تقی صادقی بیان کرد: حمایت از تعزیه صرفا حمایت‌های مادی نیست؛ حمایت‌های آموزشی و پژوهشی است که منجر به آفرینش هنر می‌شود.
 
صادقی اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی فنون تعزیه از اقدامات آینده این اداره کل خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: آثار برگزیده بومی نخستین سوگواره هنری ملی عاشورا را در هر جای استان شرایط اجرا را برایشان فراهم خواهیم کرد.
 
صادقی گفت: نسخه‌های اصیل موجود در استان خراسان شمالی جمع‌اوری و تصحیح خواهند شد.
 
وی گفت: در استان خراسان شمالی صاحب نسخه‌های نفیسی هستیم که قطعا منبع مهمی برای تعزیه‌خوانان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها