سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
پرواز کتاب بر فراز جاده اربعین/ روایتی از فعالیت‌های کتاب محور موکب‌ها

ایلام- کتاب، به عنوان یک کالای تاثیرگذار فرهنگی،نقش و کارکردهای مهمی دارد و این روزها در ایام اربعین حسینی و راه‌اندازی موکب‌ها و ایستگاه‌های فرهنگی در استان ایلام و مرز بین‌المللی مهران، در انتقال مفاهیم عاشورایی و اربعینی به مخاطبان نقش‌آفرینی می‌کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایینا): در ایام اربعین حسینی میلیون‌ها انسان، عاشقانه، مخلصانه، با پای پیاده، ده‌ها و برخی صدها کیلومتر را  در این مسیرطی می‌کنند تا به سرزمین کربلا برسند. ابعاد کمی و کیفی اربعین به قدری گسترده است که به عنوان تیتر برتر اخبار در سطح جهان تبدیل شده است.
 
راه اندازی، استقرار و مدیریت پایگاه‌ها، ایستگاه‌ها و موکب‌های متعدد در استان ایلام به عنوان یکی از مرزهای منتخب زائران برای زیارت ائمه معصوم و انجام راهپیمایی اربعین و به ویژه در مرز بین‌المللی مهران که نزدیک‌ترین مسیر (279 کیلومتر تا کربلا) برای زائران عتبات عالیات است که کارکردهای خدماتی، رفاهی، اقامتی، بهداشتی و ...دارند و صدها هزار زائر از استان‌های مختلف کشور از این پایگاه‌ها به طور رایگان استفاده می‌کنند و سپس به مسیرشان ادامه می‌دهند.
 
پایگاه‌هایی که به همت ستادملی و ستاد استانی اربعین با مشارکت تمام ادارات، ارگان‌ها و نهادهای دولتی، نظامی، انتظامی، فرهنگی، خدماتی، تسهیل‌گر، انجمن‌ها و تشکل‌های مذهبی و مردمی و... به طور شبانه‌روز به زائران خدمات مختلف ارائه می‌دهند تا زائران علاوه بر برخورداری از این امکانات، امکان ادامه مناسب سفر برای‌شان مهیا شود و به مسیرشان ادامه دهند.
 
اما در این راهپیمایی بزرگ و تاریخی، برخی از ادارات و ارگان‌های دولتی که ماهیتی فرهنگی دارند، بر انجام رسالت و وظایف فرهنگی خود در این فرصت بزرگ تاریخی و معنوی تلاش و همت دارند.
 
شاید انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و... در راهپیمایی اربعین خیلی به چشم نیاید و توجه بر ارائه خدمات رفاهی و...متمرکز باشد، اما این ادارات و ارگان‌ها عاشقانه و خالصانه با برپایی ایستگاه‌ها و موکب‌های متعدد، به انجام وظایف و رسالت فرهنگی خود مشغولند.
 
 
در این ایستگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی، پخش فیلم، اجرای نوحه و تعزیه،اهدای کتاب، شعرخوانی، نمایشگاه عکس اربعین، سرود، خوانش شعر با گویش محلی و زبان فارسی، نمایش فیلم به صورت سیار، کتابخوانی، عکاس‌خانه،دمام و سنج‌زنی، نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی، طرح زیارت به نیابت از شهدا، عکاسی با دکور حجمی، اجرای شاهنامه و نقاله‌خوانی فرزندان عاشورایی، نمایشگاه آثار با موضوع عاشورا در ۱۲پرده، نمایشگاه تصاویر و وصیت‌نامه‌های شهدای شاخص استان ایلام، نقاشی پدر مهربانی، پرده خوانی، اجرای نمایش عروسکی، اهدای دست‌سازه های عاشورایی، اهدا و توزیع کتاب در موکب‌ها و ایستگاه‌های فرهنگی از برنامه‌های ثابت فرهنگی است که برای زائران کودک و نوجوان و بزرگسال اتفاق می افتد و اجرا می شود.
 
 
در نگاه اول شرایط محیطی و گرمای بالای 50 درجه مرز مهران و دمایی کمی پایین‌تر از آن  در برخی از شهرهای میزبان زائران در استان ایلام، فرصت مناسب برای توقف و خواندن کتاب برای اغلب زائران مهیا نباشد، زیرا هنگام ورود و خروج زائران با توجه به حجم بالای جمعیت و فرصت محدود، اغلب امکان مطالعه عمیق و التذاذی میسر نیست، اما اهدا کتاب با موضوعات آئینی و عاشورایی، مذهبی و ادبی و سیره امامان معصوم(ع) خصوصاً حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و نگهداری از آن در کوله و ساک و... امکان داشتن یک هدیه فرهنگی را برای زائران مهیا می‌کند تا سر فرصت و در کمال آرامش با مرور خاطرات سفر و پیاده‌روی اربعین کتاب ها را مطالعه کنند.
 
از طرفی با امکان استقرار در استراحتگاه‌ها، فرصتی برای خواندن و ورق زدن کتابی به دست می‌آید تا زائری مشتاق، کتابی را ورق بزند و بخواند.
 
«حبیب‌الله محمودیان» فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته «باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران» و عضو هیئت علمی دانشگاه و از چهره‌های مطرح علمی، ادبی و پژوهشی ایلام در این خصوص به خبرنگار ایبنا گفت: اربعین حسینی، یک رویداد منحصربه‌فرد بین‌المللی است و زیارت ائمه اطهار(ع) تحکیم كننده روابط دو کشور مسلمان ایران و عرق برای پیشرفت و توسعه است.
 
وی ضمن اشاره به واژه‌های عَتَبات عالیات تصریح می‌کند: آرامگاه‌های ائمه (ع)،امام علی(ع)، امام حسین(ع) و دیگر مراقد مطهر امامان (ع) در عراق اصطلاحاً عتبات یا عَتَبات عالیات نامیده می‌شوند و واژه عتبه به معنای آستان و درگاه  است. عتبات در شهرهای کربلا، کاظمین، نجف و سامرا واقع شده‌اند و شامل آرامگاه‌های شش تن از ائمه شیعه می‌شوند.
 
وی ادامه می‌دهد:در راستای خدمت فرهنگی به زائران آقا امام حسین(ع)، 3 عنوان کتاب با نام‌های: همراه با زائران اربعین حسینی (راهنمای زائران اربعین حسینی)درسال1394،عتبات عالیات(راهنمای زائر)در سال1395،دیار بصیرت (راهنمای زائران عتبات عالیات)1396در سال در نشر زاگرو به عنوان راهنما برای زائران حسینی در سال‌های اخیر تالیف و منتشر کرده‌ام.
 
 
«صیدمحمد درخشنده»، نویسنده، محقق و ایلام‌شناس پیشکسوت نیز می‌گوید: برپایی مراسم ميليونی اربعين مهمترين حركت آيينی و مذهبی در میان ايرانیان و نهضت عاشورا بزرگترین نهضت در طول تاریخ است.
 
وی ادامه می‌دهد: محرم، ماه خون و قيام، ماه عزت و شرف و به خود آمدن و آزاد انديشيدن است. زنده نگه‌داشتن شور حسينی و برپاکردن عزاداری سالار شهيدان (ع) و نهضت عاشورايی و زنده نگه داشتن اين آيين معنوی، به خاطر واقعه شهادت امام‌حسين(ع)در اين روز كه عظيم‌ترين روز سوگواري و ماتم به حساب می‌آيد، به عنوان بزرگ‌ترين و ارزشمندترين نهضت‌ها در طول تاريخ است كه درس آزادگی و انسانيت را به همه آزادگان جهان آموخته است.
 
 
ایستگاه فرهنگی هنرمندان ایلام و ایران (شین) / دومین سال فعالیت 

موکب هنرمندان ایران و ایلام (شین) در کنار موکب بزرگ بنیاد مستضعفان واقع در سه‌راهی کارزان و در نقطه طلایی و محل تلاقی مسیر رفت و برگشت زائران برپا شده و یک توقفگاه برای رفع خستگی مسافران عتبات عالیات است که در هنگام استراحت در موکب بزرگ بنیاد مستضعفان، به تماشای برنامه های ایستگاه شین نیز می‌پردازند.
 
در این ایستگاه که برای دومین سال پیاپی با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی چون ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری و بسیج هنرمندان در محوطه موکب بزرگ بنیاد مستضعفان از چهارم تا شانزدهم شهریور خدمات فرهنگی،هنری، ادبی و تجسمی در بخش‌های مختلف در سه‌راهی کارزان (30 کیلومتری) مرکز استان قرار دارد با برپایی ایستگاه به زائران خدمات فرهنگی ارائه می‌دهد و کتاب‌های اهدایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در موضوعات دینی و آینی و ادبی به زائران در کنار سایر فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی تقدیم می‌شود.
 
در این ایستگاه اغلبِ کتاب‌ها، متناسب گروه های سنی بزرگسال است و به عنوان هدیه‌ای فرهنگی به زائران اهدا می شود.
 
اهدا بیش از 2هزار جلد کتاب به زائران و فعالیت چشمگیر در موکب شین

علی هوشمند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول قرارگاه اربعین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان ایلام گفت: موکب فرهنگی هنرمندان ایران و ایلام(شین) راهی برای انتقال فرهنگ و هنر ایلام به دیگر نقاط کشور است و در این موکب برنامه‌هایی شامل اجرای تعزیه، سرود، شعرخوانی با گویش محلی و زبان فارسی، کتابخوانی، عکاس‌خانه، دمام و سنج زنی، اهدا کتاب، به تصویرکشیدن سویه مردمی اربعین و دیگر فعالیت‌های مرتبط با این ایستگاه فرهنگی انجام می‌گیرد.


 
منصور محبی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم گفت: بیش از 2 هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف در موکب هنرمندان ایلام و ایران «شین» در میان زائران آقاامام حسین(ع) اهدا و توزیع می شود و این اداره‌کل در این تجمع معنوی تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از فرصت حضور عاشقان امام حسین(ع) و خاندان پاک ایشان با اهدا و توزیع کتاب‌های مناسب در موکب هنرمندان، گامی مؤثر در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با سیره اهل بیت بردارد.
 
محبی تصریح کرد: به شهرستان‌های میزبان زائران آقا امام حسین از محل کتابسرای این اداره‌کل چند صد جلد کتاب با محتوای مذهبی و اعتقادی و ادبی جهت توزیع و اهدا در موکب‌ها و پایگاه ها تحویل داده شده است.
 
اهدای گسترده کتاب کودک و نوجوان و دلنوشته های اربعینی

فاطمه رستگار مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: همکاری در راه اندازی و استقرار موکب هنرمندان ایلام و ایران (شین)، راه‌اندازی موکب حضرت قاسم(ع) (نوجوانان حسینی) و ایستگاه مهمانان کوچک امام حسین(ع) در پایانه مرزی مهران و هماهنگی برای استقرار تریلر سیار کانون پرورش فکری مرکز در میدان اربعین مهران از اقدامات این اداره‌کل در ایام اربعین است.
 
وی ادامه داد: اهدای دست‌سازهای عاشورایی و محرمی به کودکان و نوجوانان زائر، انجام فعالیت‌های ادبی در قالب دل‌نوشته و شعر و سفرنامه نویسی و اهدای کتاب های مناسب و بسته‌های فرهنگی به زائران از برنامه‌های فرهنگی ماست.
 
ملوک هاشمی، معاون فرهنگی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام نیز گفت: فعالیت‌های دینی که در مراکز فرهنگی هنری توسط مربیان کانون برای اعضای کودک و نوجوان با بهره‌گیری از آموزش‌های غیرمستقیم و بهره‌مندی از کتاب و سایر برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی اجرا می‌کنند، یکی از بهترین شیوه‌های انتقال مفاهیم دینی و آئینی به جامعه هدف است.
 
وی ادامه داد: ضمن اهدای صدها جلد از کتاب‌های «گام گام تا داستان سفر اربعین»، «چهل روز عاشقانه» و «یک اسب و دو سوار» در میان زائران، همین کتاب‌ها و برخی کتاب‌های دیگر عاشورایی(تشنه لبان، چهل روز عاشقانه و هنگام باران بود)توسط مربیان در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به شیوه‌های مناسب و جذاب به اعضای کودک و نوجوان معرفی می‌شوند.
 
 تجهیز غرفه کتاب کودک در حسینیه تبلیغات اسلامی مهران

سمیه حیدری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز گفت: امسال علاوه بر برپایی قدمگاه کتاب در موکب شین، موکب کتابخانه امام رضا(ع)در شهر مهران به زائران حسینی خدمات فرهنگی و رفاهی ارائه می‌دهد و در حسینیه کودک سازمان تبلیغات اسلامی استان واقع در مرز مهران، یک غرفه کتاب و کودک را تجهیز خواهیم کرد.
 
 
وی ادامه داد: موکب شین دارای 4 غرفه شامل قدمگاه کتاب، حجاب و عفاف، عکاس‌خانه کودکان و نوجوانان است که در این غرفه‌ها خدمات متنوعی به زائران ارائه می‌دهد و در مرز مهران موکب اداره‌کل کتابخانه های عمومی استان با شعار «سرفصل کتاب عشق امام حسین(ع) است» برپا شده است.
 
یوسف گوهری، نویسنده و مدیر نشر چامه‌سرا به ایبنا گفت: معرفی آثار و نوشته‌های نویسندگان ایلامی یکی از راه‌های معرفی استان به زائران است. برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های کتاب،همکاری موثر با موکب‌داران و نوشتن زندگی‌نامه‌های آنان تشویق مردم به نوشتن، یکی از رسالت‌هایی است که ناشران در این برهه از زمان بر عهده دارند.
 
 
وی توصیه کرد: مؤلفان و ناشران باید به این نکته توجه داشته باشند که از فرصت به دست آمده اربعین، علاوه بر برخورداری از جنبه‌های معنوی آن برای معرفی استان به عنوان یک مکان مذهبی و مؤثر تلاش و از راه‌های مختلف از زائران درخواست شود تا خاطرات شان را از این سفر معنوی مکتوب کنند.
 
وی ادامه داد: ناشران و اصحاب رسانه می‌توانند در مبادی ورودی و خروجی مرز و در مسیرهای منتهی به مرز بین‌المللی مهران با زائران اربعین مصاحبه‌های کوتاه و تفصیلی داشته باشند و گفته‌ها و تجارب و یافته‌ها و برداشت‌های آنان را در این سفر معنوی در قالب کتاب و نشریه به چاپ برسانند.
 
از کتاب جذاب، خواندنی، پر از شخصیت های مختلف با پایان همیشه باز اربعین امام حسین(ع) هرگز بسته نمی‌شود و هر روز داستان و واقعه‌ای پند آموز برای دوستداران و علاقه‌مندان به آقا امام حسین و خاندان پاک ایشان روایت می‌شود و ویژگی ممتاز این کتاب آن است که هرگز داستان‌هایش تکراری نمی‌شود و پر شور و جذاب‌تر از گذشته در ذهن و دنیای انسان معاصر نقشی جاودانه دارد.
 
کتاب اربعین، کتابی است که تمام ویژگی‌های ماندگار و تاثیرگذار یک کتاب خوب بر مخاطب را دارد. تعدد شخصیت‌های خوب و بد، حوادث متعدد و زاینده، توصیف‌های جداب و روشن، نقل قول‌های جذاب، سوژه های ناب، کشش‌های جذاب داستانی،تعلیق‌های نفس‌گیر، دریافت آموزه‌های مختلف و جالب آن که این کتاب تنها مناسب گروه خاصی از مخاطبان نیست، کودکان و نوجوانان و بزرگسالان و جالب‌تر از همه مخاطبان با زبان ها و فرهنگ‌ها و گویش‌ها و لهجه‌های متعدد مخاطب این کتاب هستند، زیرا زبان کتاب اربعین، زبان جهانی و بدون مرز است.
 

 
 خلاصه...هر آنچه که در یک کتاب خوب و تاثیرگذار هست و خواننده با خوشحالی و شعف و شور و شوق آن را خالصانه به مخاطبان و خواننده‌های دیگر معرفی می‌کند، در کتاب اربعین وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها