دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
اشعار کُردی با مضمون امام حسین(ع) در کردستان بنر شد/ پیش‌بینی برنامه‌های فرهنگی در مرز باشماق برای استقبال از زائران

کردستان_مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به طراحی تبلیغات محیطی در ایام اربعین گفت: به همت کمیته فرهنگی ستاد اربعین، ۲۸ طرح بر اساس روایات اهل سنت و تشیع و اشعار کُردی در مورد امام حسین(ع) چاپ و در سطح استان نصب شد.

علی اصغر دریایی به خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در سنندج اظهار کرد: استان کردستان طی دو سال اخیر قدمگاه زوار اربعین حسینی بوده که از مرز باشماق به سمت کربلا حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به طراحی تبلیغات محیطی در ایام اربعین به همت کمیته فرهنگی این ستاد گفت: ۲۸ طرح در قالب بنر بر اساس روایات اهل سنت و تشیع و اشعار کُردی در مورد امام حسین(ع) چاپ و در سطح شهر نصب شده است تا میزان ارادت اهل سنت به خاندان پیامبر(ص) را به نمایش بگذارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به ایستگاه‌های راهنمایی زائران اربعین در مرز باشماق اشاره کرد و گفت: در بنرهای چاپ شده بارکدهایی در اختیار زائران قرار می‌گیرد و زائران از طریق این بارکدها می‌توانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در این سفر در اختیار داشته باشند.

دریایی، محور برنامه‌های کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان را فعالیت‌های محتوایی، تبلیغات محیطی، فعالیت‌های رسانه‌ای اعلام کرد و افزود: در این راستا اطلاعات در مورد مسیرهای عبور و مرور در مرز و خارج مرز را در قالب موشن‌گرافی، اینفوگرافی و بروشور در اختیار زائران قرار می‌گیرد.


وی همچنین گفت: یک تیم رسانه‌ای از خبرنگاران کردستانی در این ایام به صورت ویژه در استان فعالیت می‌کنند تا نقاطی را که در سفر اربعین مغفول می‌ماند را به صورت ویژه پوشش دهند.

مدیرکل اداره ارشاد و فرهنگ استان کردستان افزود: کانال «اربعین کردستان» در پیام‌رسان‌های ایتا، بله و... ایجاد شده است تا کسانی که قصد تردد از مرز باشماق را دارند به سهولت بتوانند اطلاعات لازم در مورد مسیر را کسب کنند.

دریایی، به اجرای برنامه‌های فرهنگی در مرز باشماق برای استقبال از زائران اربعین اشاره کرد و افزود: دف‌نوازی، مقتل‌خوانی و تعزیه‌خوانی، اجرای نمایش‌های خیابانی از گروه‌های مختلف سراسر کشور، نمایشگاه عکس عاشورای و اربعینی، راه‌اندازی موکب‌های فرهنگ و هنر در تمام شهرستان‌های استان، مسابقه نقاشی اربعین ویژه کودکان، مسابقه عکس موبایلی، مسابقه پیامکی دلنوشته‌ای به امام حسین(ع) از اقدامات صورت گرفته اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در ایام اربعین است.

وی اضافه کرد: موکب‌هایی برای موضوعات جهاد تبیین، جوانی جمعیت، عفاف و حجاب در مرز فعال هستند تا خدمات در خور شأنی به زائران اربعین ارائه دهند.

مدیرکل اداره ارشاد و فرهنگ استان کردستان افزود: پیاده‌روی اربعین آثار و برکات معنوی بسیاری برای فرد دارد که این امر موجب توسعه و رشد فضایل اخلاقی جامعه نیز خواهد شد اما در کنار بُعد معنوی این سفر انتخاب مرز باشماق دارای آثار بسیار برای استان به ویژه در محورهای توسعه‌ای بوده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کردستان اضافه کرد: سفر اربعین محمل مناسبی در معرفی هرچه بیشتر کردستان، جاذبه‌های گردشگری، مناظر طبیعی و زیبای استان و خونگرمی مردم این استان به زوار اربعین خواهد بود و نمود عینی این خونگرمی میزبانی مردم مریوان در سال گذشته از زوار اربعین در خانه‌های شخصی ‌شان بود.

به گفته دریایی، وحدت‌افزایی، معرفت‌آفرینی اربعینی، اطلاع‌رسانی به زائران و معرفی کردستان فرهنگی به زوار از جمله مهمترین اهداف کمیته فرهنگی ستاد اربعین کردستان است.

وی با بیان اینکه اربعین یک حرکت، اتفاق و رویداد جهانی و بین‌المللی است و هیچ تجمعی در کل جهان مانند جریان اربعین اتفاق نخواهد افتاد، افزود: مسلمانان از کشورهای مختلف جهان با نگاه‌ها و دیدهای متفاوت بدون هیچ اختلافی کنار هم برای حضور در مراسم اربعین پیاده‌روی می‌کنند و می‌توان گفت این حضور یکی از معجزات خداوند متعال است چراکه در روز اربعین برای این حجم از زائران، زمین کربلا فراخ و گسترده خواهد شد.


 
وی حضور گسترده مردم در مراسم اربعین را مهم‌ترین پیام اربعین دانست و گفت: این حضور گسترده و چشمگیر مسلمانان جهان در مراسم اربعین بهترین تبیین برای این مراسم است لذا رسانه‌های باید این امر را به صورت گسترده منعکس کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان افزود: برای کسانی که با عنوان جاماندگان از مراسم اربعین هستند مسیری از سوی ستاد اربعین برای پیاده‌روی مشخص خواهد شد که هموطنانمان با حضور قلبی در این مراسم می‌توانند با نوه پیامبر اسلام(ص) بار دیگر تجدید بیعت کنند.

دریایی در پایان یادآور شد: حضور در پیاده‌روی اربعین زمینه‌ساز یک تحرک درونی در انسان بوده و فرد را در مسیر رشد درونی قرار خواهد داد لذا فردی که در این سفر بار معنوی متعالی را کسب کرده است، برای کارهای  فرهنگی و اجتماعی بسیار مستعد خواهد بود.

 وی همچنین در ادامه از همت تکیه مرکزی طریقت قادریه کسنزانی به خاطر تدارک پذیرایی از زوار پیاده روی بزرگ‌اربعین حسینی در سلیمانیه قدردانی و تشکر کرد.

دریایی، حرکت ارزنده شیخ محمد نهرو کسنزانی و دروایش طریقت قادریه کسنزانی را نشانه‌ای از وفاق و ارادت این طریقت به خاندان اهل بیت(ع) و چشمه عدالت حضرت علی(ع) توصیف کرد.

مسئول کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان کردستان حرکت جهادی کنشگران فرهنگی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کردستان را برای تقویت محتوای خدمات موکب‌های فرهنگ و هنر ستود و اذعان کرد: چراغ فروزان مساجد کردستان جلوه‌ای از معنویت و جوانان مساجد گوشه‌ای از جلوه جمال در رویدادهای فرهنگی معنوی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به تاثیرات فرهنگی اجتماعی زیارت اربعین در کردستان گفت: نفس زیارت اربعین همان پیام تاریخی امام حسین(ع) است که احیاگر دین مبین اسلام در برابر زر، زور و تزویر بود و تاثیرات فرهنگی اجتماعی راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی برای دومین سال متوالی در استان فرهنگی کردستان، بازنمایی مجاهدت‌های خاموش مردمان فداکار و باصفای این دیار است که ضمن رونق به کسب و کار موجب نشاطی معنوی خواهد شد.

دریایی بیان کرد: مردم کردستان از دیرباز با نذورات خویش در ایام محرم و صفر به نام خاندان رسول اکرم(ص) هم بانی حفظ سیره نبوی بوده‌اند و هم با نام نهادن فرزندان خویش همنام با اسماء الحسنی و ائمه اطهار(ع) ذکر ارادت به ساحت اهل بیت ختمی مرتبت (ص) را در سیمای این سرزمین به زیبایی ترسیم کرده‌اند.

وی به برکات و ظرفیت‌های توسعه اقتصادی منطقه به واسطه رویداد اربعین اشاره و خاطر نشان کرد: الزام نیل به توسعه اقتصادی پایدار توجه به شاخص‌های فرهنگی و پیوستی جامع فرهنگ محور به مقوله توسعه اقتصادی است، اینکه ظرفیت حاصل را مولفه‌ای برای گردشگری فرهنگی دانسته و زیست بوم استان را در محدوده زمانی خاص بلکه در طول ایام مهیای میزبانی و تبادل آرا و اعمال زیستی از جمله کسب و کارهای خُرد بدانیم، نوعی پل دائمی بین مهمان استان که زائر کوی حسینی است با میزبان که مردم فهیم استان در هر کسوتی است و انتظار متقابل از زائر به عنوان سفیری جهت نشر مهمان نوازی و خلوص نیت بالای مردمان این دیار تا با تکاپوی حاصل شاهد رونق بازار و پویش اقتصادی در این حوزه باشیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها