پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
برگزیدگان نخستین سوگواره ملی شعر عاشورایی در یاسوج معرفی شدند

کهگیلویه و بویراحمد- آیین اختتامیه نخستین سوگواره ملی شعر عاشورایی «از فصل به سررسیدن» در یاسوج برگزار شد و برگزیدگان این رویداد ملی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از یاسوج، اختتامیه سوگواره شعر عاشورایی«از فصل به سررسیدن» با حضور یوسف‌علی میرشکاک، علیرضا قزوه، ناصر فیض، قادر طراوت‌پور  وشاعران برجسته کشوری در شهر یاسوج برگزار شد.

در این برنامه شاعران برگزیده  استانی و کشوری در زمانی ۴ ساعته شعرهای عاشورایی خود را خواندند که بااستقبال حاضران در سالن روبرو شد. 

شعر آیینی و پایداری شناسنامه شعر انقلاب هستند

علیرضا قزوه شاعر برجسته کشور ضمن شعرخوانی در حاشیه این برنامه گفت: شعر آیینی و شعر پایداری شناسنامه شعر انقلاب هستند زیرا این دو شاخه تازه در ادوار مختلف شعر پارسی وجود ندارد.


قزوه ادامه داد: ویژگی‌های سبکی شعر انقلاب مدیون شعر پایداری و آیینی روزگار ما است.

وی افزود: اگر شعر آیینی را از ابتدا تاکنون در یک کفه ترازو بگذاریم و تجربیات نیم قرن اخیر را در کفه دیگر، کفه شعر انقلاب سنگینی می‌کند.

وی گفت: حرکت‌های تازه در سینما و سایر هنرها به واسطه نفوذ شعر و ادبیات و دیدگاه شاعرانه در آن‌هاست.
 
قزوه با اشاره به استعدادو ظرفیت‌های شعر استان گفت: کهگیلویه و بویراحمدمی‌تواند به شعر انقلاب کمک کند و نام‌های قابل افتخاری در این شاخه از شعر تحویل جامعه دهد.

اعلام برگزیدگان

پس از شعرخوانی، برگزیدگان سوگواره نیز معرفی شدند.



بر اساس نظر هیئت سه نفره داوری، علی مرادی،همایون قاسمی، حسین سعیدنژاد، زهرا محمدی و رسول سنایی  برگزیدگان شعر گویشی بودند.

همچنین حیدر جهان‌کهن، مریم موسوی، وحید شهپری و آمنه اقبالی نیز در بخش شعر گویشی با عنوان شاعران شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش شعر فارسی نیز هیئت ۶ نفره داوری حسین خزایی، خدابخش صفادل،قاسم بای، سعید مبشر، امیر رسولی، محمدحسین انصاری‌نژاد، پروانه نجاتی، زهرا شعبانی و سید احمد حسینی شهریار (شاعر کشور پاکستان)را به عنوان برگزیدگان نخستین سوگواره شعر ملی عاشورایی در کهگیلویه و بویراحمد معرفی کردند.

همچنین سجاد سلیمانی، علی سلیمیان،شبنم اطهری و فاطمه سلیمان‌پور از نگاه هیئت داوران شایسته تقدیر شناخته شدند.

در این آیین شاعران استانی تجلیل شدند و از تلاش‌ها و زحمات سید غفار موسوی و فریدون داوری، پیشکسوتان شعر محلی و بومی برای زنده کرون و ثبت اشعار محلی و آیینی نیز تقدیر شد. 

در این آیین دو روزه شاعران در محافل شاعرانه هم در کارگاه‌های آموزشی شرکت کردند و هم شعر خواندند.
فراخوان این سوگواره از روز عاشورا منتشر شد که در پایان  یک هزار و ۵۳۸ اثر به دبیرخانه این رویداد ارسال شد.

 ۵۲۲ شاعر آیینی از ۳۱ استان کشور و شاعرانی از کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، تاجیکستان و لبنان آثار خود را به دبیرخانه سوگواره ارسال کردند.

همچنین اغلب شاعران مطرح شعر آیینی کشور نیز آثار خود را به دبیرخانه فرستادند.

این سوگواره در ۲ بخش شعر سنتی فارسی و  شعر با گویش لری و قشقایی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها