پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
هوش مصنوعی هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد

کارشناسان صنعت چاپ در نشست «هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنعت چاپ» عنوان کردند که هوش مصنوعی سبب شده تا سرعت و دقت چاپ افزایش و هزینه‌های نهایی و تولید کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجمین نشست نهمین نکوداشت هفته چاپ با عنوان «هوش مصنوعی و کاربرد آن در صنعت چاپ» با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ و منا ابروفراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی و چاپ وزارت صمت چهارشنبه (8 شهریورماه) در دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
 
محمد بیطرفان، مدیر انجمن علمی فناوری چاپ ایران بر تاثیر این صنعت بر همه جنبه‌های زندگی مردم، عنوان کرد: این صنعت یکی از صنایع های‌تک محسوب می‌شود و بسیار اثرگذار است. فرصت‌ها و چالش‌هایی که در صنعت چاپ دیده می‌شود به سرعت در حوزه‌های دیگر تاثیر خود را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: اکنون با چالش‌هایی مثل فرسودگی ماشین‌آلات روبه‌رو هستیم، باید با کمک همه، بازیگرانی که در صنعت چاپ ایفای نقش می‌کنند، شرایط برای رفع این مشکلات فراهم شود. صنعت چاپ حوزه بسیار گسترده و عظیمی است که زنجیره‌ای طویل از گرافیک و تامین مواد اولیه تا بسته‌بندی را شامل می‌شود.
 
بیطرفان با بیان اینکه این صنعت امروزه با پیچیدگی‌های زیادی روبه‌رو است، ادامه داد: در این زمینه پیشنهادات خود را از مدت‌ها قبل مطرح کردیم، باید نگاه ویژه‌ای به صنعت چاپ خصوصا در مباحث بازرگانی و صادرات شود و پیشنهاد ما تاسیس منقطه اقتصادی ویژه چاپ است.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در این حوزه بیش از 80 درصد وابستگی داریم، باید شرایطی فراهم شود تا فعالان این حوزه بتوانند بدون توجه به بروکراسی آزاردهنده موجود، مواد اولیه خود را وارد کنند.
 
بیطرفان با بیان اینکه باید در مناطق آزاد خواسته‌های مشتریان بین‌المللی خود را برآورده کنیم، تاکید کرد: با این اقدام می‌توانیم در زمینه صادرات، حرف‌ برای گفتن داشته باشیم، این موضوع بسیار مهمی است که تحقق آن مستلزم همکاری نهاد‌های مختلف از جمله وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
دیگر سخنران این نشست، مونا ابروفراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. وی با اشاره به ارتباط میان فناوری هوش مصنوعی و صنعت چاپ اظهار کرد: همواره به چاپ، به‌عنوان یک صنعت نگاه کردیم و برای آن برنامه داریم. این وظیفه حاکمیت است که به حرکت این صنعت سمت و سو دهد. فعالان صنعت چاپ باید نیاز‌ها و چالش‌های این صنعت را منتقل کنند و این وظیفه حاکمیت است که به آن‌ها بپردازد و آن‌ها را حل کند.
 
وی با گرامیداشت هفته و روز جهانی چاپ، از تلاش‌های انجمن علمی فناوری صنعت چاپ تقدیر کرد و افزود: درهای وزارت صمت برای شنیدن مشکلات مشکلات فعالان حوزه چاپ و بسته‌بندی باز است و کارشناسان مخصوص این حوزه نیز مستقر شده‌اند و کارگروه برنامه راهبردی چاپ نیز در حال تدوین برنامه‌های راهبردی توسعه صنعت چاپ است.
 
ابرفراخ با بیان اینکه برای تدوین این کارگروه زمان خریدیم تا بتوانیم همه علاقه‌مندان حوزه چاپ را جذب کنیم و از آن‌ها کمک بگیریم، عنوان کرد: برنامه 500 صفحه‌ای نیست، برنامه‌ای 20 صفحه‌ای است که بر آن اشراف داریم. اگر این برنامه به مرحله اجرا برسد ملاک عمل خواهد بود، درخواست داریم فعالان این حوزه برای تدوین یک برنامه قابل اجرا به کمک بیایند.
 
وی از فعالان این حوزه برای تدوین یک برنامه قابل اجرا کمک خواست و گفت: باید برای چالش‌ها، راهبرد و سیاست اجرایی تعریف شود، مشکلات گوناگونی در این زمینه وجود دارد که تاکنون با آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم و آن‌ها را حل کردیم.
 
ابروفراخ با بیان اینکه برای حل شدن این چالش‌ها باید آن‌ها را ساده کنیم و به دست متولیانش بسپاریم تا راحت‌تر حل شوند، تاکید کرد: حتی اگر لازم باشد باید این چالش‌ها سطح‌بندی شوند تا سطح فعالیت‌مان کمتر از جامعه جهانی نباشد. به جرات می‌توانم بگویم که حوزه چاپ و بسته‌بندی به سرعت می‌تواند نقش خود را در GDP کشور نشان دهد.  
 
وی با تاکید بر اینکه صنعت چاپ یک صنعت پیشران است گفت: صنعت چاپ یک صنعت راهبردی و اشتغال‌آفرین است و آمادگی داریم با مشارکت سایر دستگاه‌ها مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان و دلسوزان این بخش، مشکلات این صنعت را حل کنیم و در این زمینه دولت و وزارت صمت همراه و حامی هستند.
 
        

در ادامه این نشست، محمد مباشری نیز با اشاره به جایگاه هوش مصنوعی در صنعت چاپ گفت: هر چیزی را باید از ضدش شناخت، باید ابتدا بدانیم هوش مصنوعی چه چیزی نیست. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که هوش مصنوعی دارای خودآگاهی است؛ درحالی که اینگونه نیست. تنها داریم هوشمندی را افزایش می‌دهیم، ربات‌ها و فناوری‌های فعلی دارای خودآگاهی نیستند.
 
وی ادامه داد: یادگیری مقوله‌ای از جنس محاسبات است. شبکه‌های عصبی مغز انسان می‌تواند یاد بگیرد و توانستیم با شبیه‌سازی این فرایند به ماشین‌ها توانایی یادگیری ببخشیم. بنابراین ماشین‌ها می‌توانند رفتارهای ناشی از هوشمندی انسان را تقلید کنند. دیدن، شنیدن، استدلال کردن و تقلید کردن و حل مسئله و در نهایت آفریدن جزو این رفتارها است.
 
مباشری با بیان اینکه یکی از انواع هوش مصنوعی که امروزه با آن مواجه هستیم هوش مصنوعی مولد است، عنوان کرد: کار این هوش مصنوعی آفریدن و ایجاد کردن است. از آنجایی که صنعت چاپ نیز با خلق محتوا سروکار دارد در این بخش نقطه اشتراک و اتصالی با این فناوری برقرار می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه تصویر، خبر، برنامه‌ریزی و استراتژی نیز خلق کند و بیافریند.
 
به گفته وی، این مفاهیم در صنعت چاپ در زمینه خلق ایده نیز تعریف می‌شوند. همه صنایع نیازمند خلق ایده‌ هستند. ویراستاری و تصحیح اتوماتیک نیز از دیگر قابلیت‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند نقش ویراستار را انجام دهد.
 
لزوم استفاده صنعت چاپ از هوش مصنوعی
در بخش دیگر این نشست غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان به طرح نکاتی درباره صنعت چاپ و هوش مصنوعی پرداخت و گفت: ابتدا باید تعریفی از هوش مصنوعی داشته باشم، هوش مصنوعی درواقع ابزاری است که از چند توانمندی انسان‌‌ با سرعت و دقت بیشتر تقلید می‌کند. امروزه علم با سرعت زیادی به جلو حرکت می‌کند و کارکرد هوش مصنوعی در زندگی شخصی و خصوصی انسان دیده می‌شود.
 
وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته حتی تاکسی‌های بدون راننده وجود دارند. ربات‌های هوش مصنوعی نیز همگی در زندگی بشر نقش خود را ایفا می‌کنند. افرادی که نخواهند خود را با این تکنولوژی به‌روز کنند قطعا عقب خواهند ماند.
 
شجاع با اشاره به ورود هوش مصنوعی به صنعت چاپ ادامه داد: هوش مصنوعی سبب شده تا بسیاری از فرآیند‌های چاپی خودکار انجام شوند. هوش مصنوعی کمک می‌کند تا سرعت و دقت چاپ بالاتر برود و از خطاهای انسانی و تخریب دستگاه‌ها جلوگیری شود. همچنین هزینه‌های نهایی کاهش پیدا می‌کند و هزینه تولید کمتر می‌شود. باید به این نکته نیز اشاره کرد که امروز صنعت چاپ تنها محدود به چاپ کتاب و نشریه نیست و در همه حوزه‌ها وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: با هوش مصنوعی می‌توان چاپ را متحول کرد و سطح رضایتمندی مشتریان از چاپ را ارتقا داد. همچنین رقابت‌پذیری در این حالت بالاتر می‌رود و واحد چاپی می‌تواند با بقیه رقابت کند. هوش مصنوعی در آینده دیگر مزیت رقابتی نخواهد بود و تبدیل به یک الزام خواهد شد. اگر یک چاپخانه می‌خواهد بروز باشد باید از این فناوری‌ها استفاده کند تا بتواند رضایت مشتریان خود را جلب کند.
 
لزوم نقش آفرینی بیشتر وزارت صمت
مجید خادمی فعال صنعت چاپ نیز در ادامه این نشست با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی بیشتر وزارت صمت با اشاره به تاثیر هوش مصنوعی روی صنایع گوناگون به‌ویژه صنعت چاپ، گفت: دولت ما چشم‌انداز خود را برای کشور پیشرفته تعریف کرده‌است. دولت باید مسیرها و کانال‌ها را معرفی کند و صنایع و اصناف این هدف را جلو ببرند. در همین زمینه نیز صنعت چاپ نقش انکارناپذیری خواهد داشت اما متاسفانه این صنعت تاکنون در کشور ما به خوبی معرفی نشده و جایگاه خود را پیدا نکرده است.
 
در ادامه این نشست علی ظریف، کارشناس و فعال صنعت چاپ با اشاره به قابلیت‌های ابزار هوش مصنوعی اظهار کرد: هوش مصنوعی مانند هر فناوری دیگری در ابتدا تب و تاب خودش را دارد و بزرگتر از چیزی که هست درک می‌شود.
 
وی افزود: هوش مصنوعی با CHATGPT نیز جایگزین متاورس شد، باید بپذیریم که هوش مصنوعی چیز جدیدی نیست اما در ماه‌های اخیر برجسته‌تر شده است و هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک انقلاب صنعتی و فناوری جدید شناخته شود.
 
ظریف با بیان اینکه سال  2023 حدود 97.9 میلیارد دلار به هوش مصنوعی اختصاص داده شده و نسبت به سال 2019  2.5 برابر شده است، ادامه داد: یکی از نمادها و مظاهر هوش مصنوعی در صنعت چاپ، تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات صنعتی است.  این موجب می‌شود تا هزینه‌های نگهداری کاهش پیدا کند و خطاها و خرابی‌ها برای مداخله به‌موقع پیش‌بینی شوند.
 
به گفته وی، با همین داده‌ها می‌توان عمر قطعه را پیش‌بینی کرد. این پروژه بسیار بزرگی است که بخشی از آن پیش رفته است. ما هم‌اکنون از رایانش ابری استفاده می‌کنیم که خطرات و ریسک‌های امنیتی دارد. هوش مصنوعی در این حوزه نیز می‌تواند امنیت را تامین کند و جلوی هزینه‌های زیاد را بگیرد.
 
وی تاکید کرد: با هوش مصنوعی می‌توان محافظت لازم را از دیتاهای امنیتی انجام داد. هوش مصنوعی می‌تواند با افزایش بهره‌وری سبب افزایش بازدهی تولیدات نیز شود.
 
هوش مصنوعی نیز تقلید رفتارهای هوشمندانه انسان است

رضا نورایی، کارشناس فناوری چاپ با اشاره به مهارت‌های تصمیم‌گیری در هوش مصنوعی گفت: رهبری اطلاعات و مهارت‌های تصمیم‌گیری در اختیار انسان‌هاست، در عین حال هوش مصنوعی نیز تقلید رفتارهای هوشمندانه انسان است. نکته قابل توجه این است که هوش مصنوعی ضعف‌هایی نظیر فراموش‌کاری یا پیری ذهن انسان را ندارد.
 
وی ادامه داد: اولین ورود هوش مصنوعی به صنعت چاپ در سال 2016 انجام شد. این فناوری در بخش اصاح تصاویر نیز کاربرد دارد و در آن نیز حتی از نظر بعد زیبایی شناسی تغییرات ثمربخشی ایجاد می‌کند.
 
نورایی با بیان اینکه این فناوری هم پیش از چاپ و هم در فرایند چاپ به این صنعت کمک می‌کند، افزود: محیط چاپخانه‌ها خاص است. وجود حلال‌ها، رطوبت، ایمنی و ... باید در این صنعت کنترل شوند و معتقدم که هوش مصنوعی در آن نیز به ما کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها