سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
جسارت نقد؛ از حاشیه تا متن

دومین شماره فصلنامه علوم اجتماعی «خردورزی» با مطالبی در حوزه‌های «حکمرانی و انقلاب اسلامی»، «حکمرانی و عدالت اسلامی»، «حکمرانی و هوش مصنوعی»، «قدرت نظری» و «فصل کتاب» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دومین شماره فصلنامه علوم اجتماعی «خردورزی» ویژه خرداد 1402 با عکس جلدی از مرحوم عماد افروغ  در 340 صفحه و قیمت 140 هزار تومان منتشر شد.

«خردورزی» در معرفی خود می‌گوید: «خردورزی مجله‌ای اندیشه محور، آزاد، مستقل و با هویت اسلامی است که تأملی دارد بر تطبیق مبانی علوم انسانی و اسلامی بر مسائل و انگاره‌های شناختی انسان در جامعه مدرن؛ بدین منظور با رویکردی اندیشمندانه، سعی در تجمیع آثار و آرای اندیشمندان و متفکران ژرف اندیش و آزادمنش در موضوعات متعدد و متنوع دارد. این مجله وضعیت کنونی تکثر آرای روشنفکران و تشتت آرای فلاسفه غرب را فرصتی مغتنم جهت ایجاد فضای گفتمانی اندیشمندان دینی و غیر دینی می‌داند. خردورزی در تلاش است که با توجه به انگاره‌های ذهنی اقشار ،نخبگانی در موضوعات مختلف حوزه دین و اندیشه از خاستگاه اندیشمندان اسلامی فضایی فکری و گفتمانی را ایجاد کند این مجله محفلی برای کنش ارتباطی است که در بستر آن، متفکران ژرف اندیش و آزادمنش در جایگاهی برابر و مبتنی بر منطق و استدلال به بحث و گفت وگو و طرح دیدگاه های خود می‌پردازند.»
 
این مجله مطالب خود را در چند حوزه با عناوین «حکمرانی و انقلاب اسلامی»، «حکمرانی و عدالت اسلامی»، «حکمرانی و هوش مصنوعی»، «قدرت نظری» و «فصل کتاب» در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

«راسیونالیسم افراطی؛ حکمرانی بر مبنای ماتریالیسم» به قلم مجید رحیمی سردبیر خردورزی عنوان سرمقاله این شماره مجله را به خود اختصاص داده است. گفت‌و‌گوی تفصیلی با عبدالحسین خسرو پناه با عنوان حکمرانی قبیله‌ای، «جسارت نقد؛ اعتلای حکمرانی در گرو نقد دورن گفتمانی» آخرین گفتگوی عماد افروغ با خردورزی و «خطر لیبرالیسم اسلامی» نیز از جمله مطالب خواندنی دیگر این شماره از خردورزی هستند.

خردورزی در این شماره همچنین آثاری را از آیت‌الله جوادی آملی، محمد تقی مصباح یزدی، محمد رضا حکیمی، خیرالله پروین، رضا غلامی، نجف لک‌زایی، مهدی غضنفری، محمد هادی همایون، مجتبی عبد خدایی و آندره آناتولیویچ بایکوف در اختیار خوانندگان قرار داده است.

در فصل کتاب این شماره خرد نامه نیز کتاب‌هایی چون  «عصر هوش مصنوعی و آینده ما انسان‌ها» به قلم هنری کیسینجر، اریک اشمیت و دانیل هوتنلوچر با ترجمه علی پناهی، «دستنامه جامعه‌شناسی عصبی» به قلم دیوید. د. فرانکس و جاناتان اچ ترنر با ترجمه علیرضا حدادی و «حکمرانی؛ رهیافت‌ها و فناوری‌ها» معرفی شده‌اند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها