سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
ثبت زادروز شیخ شهاب‌الدین سهروردی در تقویم رسمی کشور تصویب شد

زنجان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: ثبت زادروز شیخ شهاب‌الدین سهروردی در شورای فرهنگ عمومی مصوب و از این پس در تقویم رسمی درج خواهد شد.

امراله حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: استان زنجان دارای مفاخر بزرگ، سرشناس و شناخته‌شده‌ای در سطح کشور و جهانی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مفاخر زنجانی شیخ اشراق( شیخ شهاب‌الدین سهروردی) است که در فلسفه زبانزد عام و خاص است، افزود: از گذشته سالروز تولید این فیلسوف زنجانی یعنی هشتم مردادماه به عنوان روز زنجان نام گرفته است، اما پیگیری‌ها برای آن موضوع بود که در تقویم رسمی کشور هم درج شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته پیشنهاد درج روز زنجان در تقویم رسمی کشور به شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد شد، اضافه کرد: خوشبختانه طی چند روز گذشته با این پیشنهاد در شورای فرهنگ عمومی کشور بخش ستاد نامگذاری موافقت شده است.

وی با بیان اینکه شیخ شهاب الدین سهروردی یک شخصیت ملی است و فلسفه سهرورد در دنیا شناخته شده است، افزود: به همین منظور برای شناساندن بهتر سهروردی در همکاری با رادیو فرهنگ سخنرانی‌های مربوط به شیخ اشراق که در سال‌های مختلف ضبط شده است که پخش شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان همچنین از تاسیس بنیاد سهروردی هم خبر داد و گفت: کار ساخت این بنیاد در زادگاه سهروردی آغاز شده و در این زمین کتابخانه، سالن چند‌منظوره و محل تدریس فلسفه از دیدگاه سهروردی ساخته خواهد شد.

شیخ شهاب‌الدین سهروردی از فلاسفه و عرفای قرن ششم است. او عمر زیادی نداشت؛ اما همان روزهای کوتاهی که در این دنیا گذراند، به تحصیل علم و فلسفه مشغول شد.

این فیلسوف سفرهای زیادی به منطقه عراق و سوریه داشت و در آنجا از محضر علمای زیادی بهره برد و در زمان حکومت ایوبیان در آسیای صغیر بود و چندی را به‌عنوان مشاور عالی ملک‌ظاهر ایوبی در خدمت او گذراند.

او در مدتی کوتاه، شهرت زیادی کسب کرد و از بسیاری علمای سنی مذهب آن زمان، در زمینه علم و فلسفه پیش افتاد و با ارائه حکمت اشراق، در نقطه مقابل ابن‌سینا قرار گرفت و ماهیت را بر وجود ارجح دانست.

اندیشه سهروردی از مطالعه و تلفیق فلسفه شرقی زرتشت و برخی نظریات فلاسفه یونان و هند نشئت می‌گرفت و پس از مرگش، پیروانی داشت که مکتب او را دنبال کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها