یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
سبزوار توانمندی‌های بسیاری در کتاب دارد

خراسان‌رضوی- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: شهرستان سبزوار به واسطه فعالیت فعالان فرهنگی و علاقمندان به کتاب در حوزه کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه توانمندی‌های بسیاری دارد.

محمد حسین‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، با توجه به انتخاب سبزوار به عنوان یکی از نامزدهای دریافت عنوان پایتخت کتاب در سال جاری، افزود: اگر سبزوار به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شود، طی یکسالی که این عنوان را دارد می‌تواند اثرگذاری خود را در راستای معرفی قهرمانان، هویت، آداب و رسوم فرهنگی با استفاده از کتاب افزایش دهد.
 
وی ادامه داد: شهرستان سبزوار جزو شهرهای تاریخی ایران بشمار می‌رود که اثر شگرف و موثری در حوزه تاریخ تمدنی ایران داشته، به گونه‌ای که دانشمندان و بزرگان زیادی از این شهر برآمده‌اند و حوزه عدالت خواهی و قیام سربداران نیز یکی از نقاط مهم و جریان ساز این شهر محسوب می‌شود.
 
حسین‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین دانشمندان معاصری چون علی شریعتی در حوزه احیای انقلابی و دینی که رویکردهای اثرگذاری در جامعه ایرانی داشته در همین شهرستان رشد یافته است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه امروزه در شهر سبزوار توانمندی‌های زیادی به همت فعالان فرهنگی و علاقه‌مندان به حوزه کتاب وجود دارد و علاوه بر آن نیز نویسندگان خوبی در این شهر حضور دارند به ویژه در حوزه تاریخ‌نگاری زندگی شهدا و انقلاب که در طول چند سال گذشته کتاب‌های خوبی در این حوزه‌ها چاپ شده و در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی نیز اتفاقات خوبی رخ داده است.
 
حسین‌زاده افزود: مجموعه این تلاش‌ها و اتفاقات سبب شده که سبزوار به عنوان یکی از نامزدهای پایتخت کتاب انتخاب شود و امیدواریم که در فرآیند انتخاب نهایی هم این شهرستان به انتخاب برسد.
 
وی عنوان کرد: در این راستا نه تنها اداره فرهنگ و ارشاد بلکه تمامی دستگاه‌ها، نهادها و تشکل‌های مردمی خصوصی پای کار می‌آیند و اتفاقی را رقم می‌زنند که ان‌شاءالله اگر این اتفاق رخ دهد یک نوع همبستگی بین سازمان‌ها و تشکل‌ها شکل خواهد گرفت که در طول یکسالی که پایتخت کتاب است در حوزه ترویج کتاب و مهم‌تر از آن نیز معرفی قهرمانان، هویت و آداب و رسوم فرهنگی شهر سبزوار با استفاده از کتاب در سطح کشور، بتواند اثرگذاری خود را افزایش دهد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: به طور کلی اقدامات ترویجی و تبلیغی خوبی در این شهر صورت گرفت و علاوه بر آن نیز یک سری اقدامات خلاقانه‌ای مانند احیای کتابخانه‌ها، تبدیل کاغذهای باطله و کتاب‌های قدیمی به نو در طی فرآیندی و قرارگیری آن‌ها در چرخه خوانش نیز در این شهر صورت گرفت که سبب شد سبزوار به عنوان یکی از پایتخت‌های کتاب انتخاب شود.
 
حسین‌زاده عنوان کرد: در واقع باید فعالیت‌ها در حوزه‌هایی چون تولید کتاب که مبتنی بر هویت شهر باشد، کتاب‌های کودک و نوجوان که به صورت کلی در کشور ضعف دارای ضعف هستیم و نیاز به تمرکز بیشتری بر روی آن‌ها داریم، حوزه ترویج کتاب که باید تمام ابزارهای فرهنگی به کار گرفته شود تا سرانه مطالعه کتاب افزایش پیدا کند و در نهایت هم حوزه ترویج ملی است که به نوعی فرصتی برای معرفی هویت سبزوار است به صورت جدی‌تر پیگیری شود.

هشتمین دوره جشنواره شهرهای دوستدار کتاب و انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران امسال با رقابت 1۰۵ شهر برگزار که ۷۶ شهر به‌طور کامل مراحل ارسال مدارک و ثبت‌نام را طی کردند و 12 شهر منتخب شده که شهر سبزوار به همراه 11 شهر آمل، اصفهان، اوز، رابر، ارومیه، سمنان، شاهین‌شهر، صدرا، فومن، قزوین و کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و کاندیدای پایتختی کتاب ایران انتخاب شد.
 
رقابت بین این 12 شهر برای کسب عنوان پایتختی کتاب تا شهریور ماه ادامه خواهد داشت. تاکنون در هفت دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز از استان خوزستان سال 1394، نیشابور از استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۵،  بوشهر از استان بوشهر در سال ۱۳۹۶، کاشان از استان اصفهان در سال ۱۳۹۷، یزد از استان یزد در سال ۱۳۹8 ، شیراز از استان فارس در سال 1399 و سنندج از استان کردستان در سال 1400 توانسته‌اند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها