یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
بهجتی؛ شاعری که عشق و عرفان را در خدمت انقلاب گرفت

یزد - محمدحسین بهجتی شاعری است که به خوبی توانست عشق و عرفان را در خدمت انقلاب و ادبیات به کار گیرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایینا): محمدحسین بهجتی متخلص به شفق، نامی است که شاعران انقلاب اسلامی از وی به نیکی یاد می‌کنند و از اشعار او بهره جسته‌اند.

بهجتی شفق به عنوان نخستین شاعر شعر انقلاب اسلامی است که با حضور در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی از جمله پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین در ادامه در دوران هشت سال دفاع مقدس در عرصه‌های نبرد حق علیه باطل توانسته جنبه‌های ادبی انقلاب را به تصویر بکشد.

بهجتی در مختصر شرح زندگانی خود بیان کرده است:   نامم محمد حسین و شهرتم بهجتی و تخلصم در ادب پارسی «شفق» است در خرداد ۱۳۱۳ در اردكان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمدم. پدرم كاسبی ساده بود كه با زحمت ولی با پاكی و راستی و درستی زندگی می‌كرد و مادرم زنی خانه دار و عاشق مسجد و روضه و جلسات دینی بود. پدر و مادرم مرا در هفت سالگی به مكتب بردند، به بركت حافظه‌ قوی و استعداد نیرومندی كه داشتم طی یك سال و نیم آموزش در مكتب قرآن و كلاس‌های جدید كه به اجبار در مكتب تدریس می‌كردند تا كلاس پنجم را خواندم. در ۱۲ سالگی به راهنمایی یكی از روحانیون شهر با شوری كه در سخن نمی‌گنجد به مدرسه‌ علوم دینی وارد شدم. چندی پنهان از چشم پدر روزی یكی دو ساعت درس می‌خواندم و گرم و جدی برای پدر كار می‌كردم.

وی در سال ۱۳۳۱ هجری شمسی به تشویق ملامحمد حائری به قم رفت و در مدرسه خان (آیت الله بروجردی) و فیضیه و حجتیه سکنی گزید. آیت الله بهجتی همزمان با این دروس تاریخ و حدیث و زبان انگلیسی را تا حدودی آموخت.

با توجه به 29 مرداد سالروز درگذشت وی در خصوص ویژگی‌های شخصیتی این شاعر انقلاب به سراغ یکی از شاعران برجسته استان یزد رفته‌ایم.

عالیه مهرابی به عنوان یکی از شاعران استان یزد است که توانسته در محضر رهبر انقلاب نیز اشعار خود را بخواند و در استان نیز هم اکنون به عنوان یکی از مشاوران استاندار مشغول به فعالیت است.

وی با اشاره به چهره ادبی محمد حسین بهجتی شفق به ایبنا گفت: زنده یاد بهجتی متخلص به شفق، از طلیعه‌داران شعر انقلاب و چهره‌های مؤثر در حوزه شعر آیینی کشور است که از دوره نوجوانی سرایش شعر را آغاز کرده است.

این شاعر یزدی بیان کرد: مرحوم بهجتی در قالب‌های متنوع کلاسیک شعر سروده است و حتی اشعار نیمایی هم در آثارش به چشم می‌خورد که نشان از تبحر و تسلط وی در حوزه شعر است.



مهرابی ادامه داد: وی را به عنوان پدر شعر انقلاب و طلایه دار شعر انقلاب می‌شناسند که از همان خرداد ۱۳۴۲ همگام با رویداد‌ها، اتفاقات و حوادث در راستای پیروزی انقلاب اشعار خوبی سروده و بعد از انقلاب نیز در صحنه‌های مختلف حضور پررنگ ادبی و فرهنگی داشته است.

بارش نور روایت حماسه‌های بلند هشت سال دفاع مقدس

مهرابی گفت: یکی از ویژگی‌های محمدحسین بهجتی شفق، خدمت‌رسانی به مردم در حوزه‌ها و برهه‌های مختلف بود که در هشت سال دفاع مقدس و حضور در مناطق جنگی نمونه‌ای از خدمت‌رسانی‌ها بود و با سرود اشعار کتاب بارش نور به نوعی روایت حماسه‌های بلند هشت سال دفاع مقدس را نشان داده است.

این شاعر یزدی گفت: اشعار بهجتی پیرامون شخصیت شهدا است که حکایت از جام زلال و دغدغه‌مند و‌اندیشه پاک و متعهد محمد حسین بهجتی دارد.

مهرابی بیان کرد: وی سال‌ها به عنوان امام جمعه اردکان حضور داشت و اینکه شاعر در کسوت روحانیت باشد قطعاً در نگرش‌ها، ‌اندیشه‌ها و نوع بیان شاعر مؤثر بوده است.

شفق متعهدانه در ساحت شعر حضور دارد

وی ادامه داد: بهجتی شفق شاعری است که متعهدانه در ساحت شعر حضور دارد که نگاه، نگرش آسمانی و زلال‌اندیش وی در شعر‌هایش منعکس است.



این شاعر یزدی بیان کرد: وی همچنین نقش بسیار مهمی در پرورش شاگردان زیادی در حوزه شعر و ادب داشته که انجمن‌های شعر اردکان را احیا کرد و توجه ویژه‌ای به شعر و ادب در اردکان داشت.

مهرابی گفت: از درون مایه‌های اصلی بهجتی شفق، عشق، عرفان، نگاه عاشقانه و عارفانه به هستی است و حتی اگر به شعر آیینی، عاشورایی و دفاع مقدس ورود پیدا می‌کند از منظر عاشقانه و عارفانه به هستی به عشق نگاه کرده است.

این شاعر یزدی گفت: مرحوم بهجتی به شهادت و انسان نگاه عاشقانه و عارفانه دارد که این وجه تمایز اشعارش به دیگران شاعران است.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط