سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
«آبیِ سربلند» قصه یک چالش مهم است

کتاب «آبیِ سربلند» پیشنهادی مناسب برای والدینی است که می‌خواهند کودک‌شان را با مفهوم حجاب آشنا کنند تا به دور از مفاهیم سخت، تصویری ساده و جالب از حجاب و پذیرش آن برای کودک بیان شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتخاب‌های افراد مسیر زندگی آنها و هویتی را که به دنبالش هستند تعیین می‌کند. هر کسی در زندگی و شرایط مختلف با موقعیت‌هایی روبه‌رو می‌شود که باید دست به انتخاب بزند و با این انتخاب‌های خود به جلو حرکت کند.

اما مسئله همیشه هم حق انتخاب نیست؛ آیا ما می‌توانیم از انتخاب‌های خودمان دفاع کنیم؟ اینکه دیگران برای انتخاب ما چه ارزشی قائل هستند و چگونه به آن نگاه می‌کنند برای هرکسی متفاوت است. وقتی در جامعه‌ای با نظرات و افراد گوناگون زندگی کنیم انتخاب ما با چالش روبه‌رو می‌شود.

انتخاب حجاب نیز برای بسیاری از افراد به همین صورت است. هرکسی به مقوله حجاب از دیدگاه خود نگاه می‌کند و تصمیم می گیرد و آن را قضاوت می‌کند. حجاب در نزد برخی پذیرفته است و نزد برخی دیگر نه. اما برای کسی که بخواهد حجاب را به دیگری معرفی کند چه راهی بهتر است و چه روشی را می‌توان پیشنهاد کرد؟

اگر کودکی از ما بپرسد به چه دلیل حجاب را انتخاب کنم، چه جوابی می‌توانیم به او بدهیم که این‌گونه به نظر نیاید تصمیم او در انتخاب حجاب، تحمیل نظر ما بوده است؟ باید به شیوه‌ای رفتار کرد که او به باوری قلبی برسد؛ اینکه حجاب برای او مناسب است. یکی از روش‌های مطمئن و سرگرم‌کننده کتاب و کتاب‌خواندن است. کودکان با کتاب‌ها بویژه داستان‌ها و شعرها مفاهیم و موضوعات را بهتر متوجه می‌شوند.

کتاب «آبیِ سربلند» نوشته ابتهاج محمد و سجاده علی، روایتگر داستان دو خواهر است‌. داستان از زاویه‌دید خواهر کوچک‌تر بیان می‌شود که همراه با او ما هم وارد داستان تصمیم خواهر بزرگ‌تر برای انتخاب حجاب در روز اول مدرسه می‌شویم. حجاب برای او و خواهرش در مدرسه که نمونه‌ای از جامعه‌ای کوچک متشکل از افرادی با نظرات و سلایق گوناگون است، از موضوع جزئی فراتر می‌رود و آنها به تفاوت خودشان با دیگر دانش‌آموزان پی می‌برند؛ از طریق سؤالی که دوستانش از او درباره حجاب خواهرش می‌پرسند و موقعیت‌های دشواری که در پس این انتخاب پیش می‌آید و اینکه چگونه دو خواهر با آن مواجه می‌شوند.

قلم داستان ساده و روان است. به راحتی می‌توانیم همسو با جریان داستان و شخصیت‌ها قرار بگیریم. داستان لحن شعاری ندارد، نوع نگاه نویسنده به حجاب هم در روایت داستان جذاب است.
«با خودم فکر کردم حجاب آسیه یک‌چیز یواشکی نیست، حجاب آسیه مثل آسمان در یک روز آفتابی است. آسمان هم یواشکی نیست. همیشه هست، مهم اما معمولی».

تصویرپردازی داستان را حاتم علی انجام داده که جذاب و دلنشین است. تصاویر کتاب همپای داستان، روایت‌کننده قصه و احساسات شخصیت‌هاست و باعث جذب مخاطب می‌شود. رنگ‌های گرم و شادی که استفاده شده است، فضای داستانی را خسته‌کننده و دلزده نمی‌کند.

کتاب «آبیِ سربلند» پیشنهادی مناسب برای والدینی است که می‌خواهند کودک‌شان را با مفهوم حجاب آشنا کنند تا به دور از مفاهیم سخت، تصویری ساده و جالب از حجاب و پذیرش آن برای کودک بیان شود.

درباره نویسندگان:
ابتهاج محمد (Ibtihaj Muhammad) اولین زن شمشیرباز آمریکایی است که با حجاب در مسابقات المپیک ظاهر شد و مدال المپیک را برای کشورش به ارمغان آورد. شرکت ماتل، اولین مدل باحجاب خود را با الهام از ابتهاج، در خط تولید عروسک‌های زن قهرمان ساخت.

ساجده علی (S.K.Aly) نویسنده و کمک‌ویراستار مجموعه «عید» است. (مجموعه «عید» به قلم ۱۵ نویسنده مسلمان، امید‌ها و شادی‌های جامعه مسلمان را روایت می‌کند).

این اثر را انتشارات مهرسا با ترجمه لیلا کاشانی وحید در ۳۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۲۸ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها