یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
داستان معلم‌ها و شاگردان اشتباهی!

کتاب «معلم من یک هیولاست!» به قلم و تصویرگری پیتر براون، به ارتباط مؤثر بین دانش‌آموز و معلم می‌پردازد و اینکه چقدر احساس یک دانش‌آموز به معلم حتی بر نگاه او درباره ظاهر معلمش تأثیر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رابطه معلم و شاگرد همواره برای دانش‌آموزان سؤال بوده است و گاهی نفرت‌انگیز؛ بنابراین کتاب «معلم من یک هیولاست!» با زبانی طنز به این ارتباط می‌پردازد. داستان این کتاب درباره بابی و معلمش خانم کِربی است. بابی یک مشکل بزرگ در مدرسه داشت و آن هم خانم کِربی بود؛ چون خانم کِربی یک هیولا بود!

خانم کِربی پا به زمین می‌کوبید، می‌غرید و به بچه‌هایی که موشک پرتاب می‌کردند می‌گفت حق ندارند زنگ تفریح بیرون بروند و کلی کارهای دیگر. بابی هم وقت‌هایی که بیکار بود، به پارک می‌رفت و سعی می‌کرد مشکلاتش با خانم کِربی را فراموش کند.

اما در یکی از همین یکشنبه‌ها، وقتی به طرف جای محبوبش می‌رفت، چیز وحشتناکی غافلگیرش کرد و آن هم خانم کِربی بود! بابی دلش می‌خواست فرار کند یا که قایم شود؛ اما می‌دانست این کارها اوضاع را خراب‌تر می‌کند؛ بنابراین پیش خانم کِربی نشست و شروع به صحبت کرد. ناگهان باد تندی وزید و همه‌چیز را عوض کرد... .
 
داستان «معلم من یک هیولاست!» دو دیدگاه را نشان می‌دهد؛ دیدگاه اول از نگاه دانش‌آموزی است که اصلا معلمش را دوست ندارد و به او به چشم یک هیولای زشت سبزرنگ با بینی‌های بزرگ نگاه می‌کند. خانم کِربی در برابر بابی و به چشم بابی بسیار بزرگ‌جثه است و بابی نمی‌تواند با او ارتباط برقرار کند؛ اما در روند داستان می‌بینیم که با یک اتفاق همه‌چیز تغییر می‌کند و نه‌تنها بابی با خانم کِربی ارتباط برقرار می‌کند بلکه حتی ظاهر خانم کِربی هم به چشم بابی متفاوت می‌شود.

پیتر براون در کتاب «معلم من یک هیولاست!» با تصویرسازی جذابی که انجام داده است توانسته این تفاوت نگاه بابی را به تصویر بکشد و به خواننده نشان دهد که احساس آدم‌ها به یکدیگر حتی در چهره ظاهری آنها هم تأثیر دارد.
 
دیدگاه دوم کتاب از نگاه معلم است؛ معلمی که در مدرسه بسیار سختگیر است و به چشم بچه‌ها مانند هیولاست؛ در صورتی‌که این‌گونه نیست و معلم تنها در مدرسه و به اقتضای شرایط مدرسه مجبور است قوانین را رعایت کند و به بچه‌ها کمی سخت بگیرد و در واقعیت و در بیرون از مدرسه، بسیار مهربان است و حتی با بابی بازی می‌کند و او را به درست‌کردن موشک تشویق می‌کند و با او همراه می‌شود.
 
نکته درخور توجه دیگر این کتاب، پایان آن است. در پایان نویسنده با مطرح‌کردن این سؤال که «هنوز هم خانم کِربی یک هیولا بود؟» داستان را تمام می‌کند و قضاوت را بر عهده خواننده می‌گذارد. به نوعی پیتر براون می‌خواهد خودِ خواننده به این نتیجه برسد که نوع نگاه ما در احساس‌مان درباره یکدیگر تأثیرگذار است.
 
پیتر براون، زاده سال ۱۹۷۹، نویسنده و تصویرگر آمریکایی کتاب‌های کودک و نوجوان است. براون در نیوجرسی بزرگ شد و در کالج مرکزی هنر و طراحی به تحصیل در رشته تصویرگری پرداخت. او در سال ۲۰۰۲ به شهر نیویورک نقل‌مکان و دوران حرفه‌ای کار خود را آغاز کرد.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«از کلاه بزرگ‌تان خوشم می‌آید، خانم کِربی.
ممنون، رابرت!
دیدن شما بیرون از مدرسه خیلی عجیب است، خانم کِربی.
موافقم.»
 
انتشارات کتاب چ (واحد کودک و نوجوان انتشارات چشمه) کتاب‌ «معلم من یک هیولاست!» به قلم و تصویرگری پیتر براون را با ترجمه نینا فراهانی در ۳۷ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار نسخه و به بهای ۶۵ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها