جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
رونمایی کتاب مهمان‌نوازی اقوام ایران تا درگذشت شاعر کردی‌سرای ایلامی

ایلام- برگزاری آئین رونمایی از کتاب مهمان‌نوازی اقوام ایران، درگذشت شاعر و مداح ایلامی، گفت‌وگو با کتابدار روشندل بخش کتابخانه نابینایان کتابخانه مرکزی و اعلام قالب جدید «نورباعی» از سوی جلیل صفربیگی از عناوین خبرهای فرهنگی و ادبی استان ایلام است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ایلام، برگزاری آئین رونمایی از کتاب مهمان‌نوازی اقوام ایران، درگذشت شاعر و مداح ایلامی، گفت‌وگو با کتابدار روشندل بخش کتابخانه نابینایان کتابخانه مرکزی و اعلام قالب جدید نورباعی از سوی جلیل صفربیگی از عناوین خبرهای کوتاه فرهنگی و ادبی استان ایلام است.
 
بالغ بر 17هزار عنوان کتاب صوتی در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی ایلام وجود دارد
 
رقیه شفیعی، کتابدار بخش نابینایان کتابخانه مرکزی ایلام گفت: کتابخانه بخش نابینایان کتابخانه مرکزی ایلام در سال 1394 به عنوان بخشی از کتابخانه امام جعفرصادق(ع)آغاز به کارکرد و هم اکنون بیش از 200 عضو نابینا و کم‌بینا، بیش از 500عنوان کتاب بریل و بالغ بر 17هزار عنوان کتاب صوتی برای استفاده اعضا در آن وجود دارد.
 

کتاب «مهمان‌نوازی اقوام ایران» در ایلام رونمایی شد

آئین رونمایی از کتاب «مهمان‌نوازی اقوام ایران» با حضور صیدمحمد درخشنده، مؤلف کتاب، مرضیه فتاحی، مسئول کتابخانه پروین اعتصامی شهر ایلام و جمعی از علاقه‌مندان و اعضای کتابخانه برگزار شد. احترام به مهمانان، آراستگی و تميز نگه‌داشتن محل مهمانی، مهمان‌ نوازی، هدیه و سوغاتی به مهمان، به استقبال مهمان رفتن، بدرقه مهمان و نيز آداب و معاشرت ايرانی‌ها اشاره شده است.
 
 
نو رباعی چیست؟

«جلیل صفربیگی» شاعر نام‌آشنای ایلامی،که همگان او را با رباعی‌های خواندنی و دلنشینش می‌شناسند، به تازگی با تجربیات سال‌ها سرودن و تلاش جدی در حوزه شعر معاصر، نوآوری تازه در رباعی و اعلام «نورباعی» به عنوان قالبی تازه که از ریشه و خانواده این قالب کهن است، به فضای ادبی کشور معرفی کرده، که بی شک می‌تواند جریانی تازه و نو دراین قالب به وجود آورد.نورباعی همان‌طور که از اسمش پیداست اتفاقی است که در قالب رباعی افتاده. حذف قافیه و قافیه‌محوری، حذف اضافات، حشوها، مقدمات و صغراکبراهای رباعی برای رسیدن به«آن» شاعرانه و کشف و شعرمحض است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های  نو رباعی هم‌چون خود رباعی؛ سهل و ممتنع بودن آن  است. آسان می‌نماید اما در عمل هر کسی از پس سرایشش برنمی‌آید.
 
 

شاعر کردی‌سرای ایلامی درگذشت

علی شهبازی‌زاده، شاعر کردی‌سرا و مداح ایلامی که در سرودن اشعار مذهبی و آئینی فعالیت داشت، در سن 68 سالگی درگذشتشهبازی زاده، سرودن اشعار کردی و مداحی را از سن نوجوانی شروع کرد و بر اثر تشویق و حمایت‌های مردمی انگیزه‌اش برای تداوم و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی بیشتر شد و اشعار بسیاری به زبان کردی سرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها