پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
ویرایش جدید كتاب «ادله اثبات دعاوی كيفری» منتشر شد

خراسان‌رضوی- كتاب «ادله اثبات دعاوی كيفری» در چاپ هفتم با ويرايش جديد با تطبیق بر قانون مجازات اسلامی و آئین دادرسی کیفری سال 1392 توسط انتشارات دانشگاه رضوی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، كتاب ادله اثبات دعاوی كيفری در چاپ هفتم به همت حجت‌الاسلام عبدالرضا اصغری، استاديار و كاظم خسروی دانش‌آموخته و مدرس دانشگاه رضوی با تطبيق بر قانون مجازات اسلامی و آئین دادرسی کیفری سال 1392 ویرایش و منتشر شده است.

اين كتاب حاصل تلاش جمعي از پژوهشگران دانشگاه علوم اسلامي رضوی است که در 420 صفحه و شش فصل به ثمر نشسته و پس از تبيين شرايط اقامۀ دعوی، به توضيح و بررسی ادلّۀ فراروی قاضی می‌پردازد.

فصل نخست شرایط استماع دعوی است که شامل موضوعات در بررسی شرايط اقامۀ دعوی، نظیر بلوغ و عقل، عدم حجر به دليل سفاهت، اجنبی نبودن از دعوی، وجود مدعی عليه، اثرداشتن دعوی، معلوم بودن اجمالی مورد دعوی،جازم بودن مدعی و معين بودن مدعی عليه می‌شود.

در فصل دوم به کلیات ادله  اثبات دعوی در حقوق و فقه شیعه می‌پردازد و پس از آن هریک از ادلّۀ چهارگانۀ اثبات دعوی را در یک فصل مجزا مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

فصول چهارگانه بعدی شامل اقرار، شهادت، علم قاضی و قسامه در باب جنايات است که به تفصيل مورد بحث قرار می‌گیرد.

در کل در این کتاب به سوالاتی نظیر شرایط استماع دعوی چیست؟دانش حقوق و فقه شیعه چه ادله‌ای را برای اثبات دعوی اقامه کرده‌اند؟ اقرار چند نوع است و در صورت تعارض آنها چه باید کرد؟ مبانی فقهی و مواد قانونی شهادت چیست و چه ارتباطی بین آن و روان شناسی قضایی هست؟ آیا می‌توان برای علم قاضی حجیت فقهی و حقوقی قائل شد؟ شرایط قسامه چیست و چه ارتباطی با لوث دارد؟، پاسخ داده می‌شود.

شایان ذکر است چاپ هفتم با ویرایش جدید به شمارگان 500 نسخه به قیمت 250 هزارتومان در انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی در صحن امام حسن(ع) حرم مطهر رضوی ارائه می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها