سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
شعرهای دفاع مقدس باید «حال خوب» را به جامعه تزریق کند

بوشهر- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر تاکید کرد: در حوزه دفاع مقدس، باید شعرهایی سروده شوند که ضمن بازتاب جلوه‌های دفاع مقدس و زیبایی‌های معنوی کلام، باید «حال خوب» را به مخاطب تزریق کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، سرهنگ علیرضا غریبی در آیین تجلیل و تقدیر از برگزیدگان یازدهمین جشنواره شعر استانی دفاع مقدس بوشهر که ظهر سه‌شنبه در سالن همایش‌های صدا و سیمای مرکز بوشهر برگزار شد، گفت: شعر و هنر زمانی که در خدمت اسلام باشند، زیبا جلوه می‌کنند.

وی ادامه داد: شاعران، سربازان اسلام هستند که با سرودن اشعار پرمایه و مبتنی بر ارزش‌های دینی و اخلاقی می‌توانند ما را در ماموریت بزرگی که در راستای حفظ دین و سجایای اخلاقی داریم، کمک و سربلند کنند.

غریبی با بیان اینکه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر ماموریت دارد تا اشعاری که در مدح «ایثارگری» و «شهداء» سروده‌ شده‌اند، منتشر و به جامعه معرفی کند، افزود: از این‌رو، به شاعرانی که مفهوم «شهادت» و «ایثار» را عمیقا درک و منعکس کرده‌اند، با نگاه ویژه‌ای می‌نگریم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر سپس تاکید کرد: البته شاعران حوزه دفاع مقدس استان باید در سروده‌های خود، به‌گونه‌ای حزن و اندوه را نمایش بدهند که جامعه با درک و شنیدن مفهوم این اشعار، به سرزندگی و احیاء دست یابد؛ نه مغموم و افسرده شود. شما ببینید ما در مجالس عزاداری امام حسین (ع) با تمام وجود حاضر می‌شویم و اشک می‌ریزیم اما وقتی از این مراسم بیرون می‌آییم، احیاء می‌شویم و احساس سبک‎‌بالی داریم. شعر دفاع مقدس هم بایستی در کنار نمایش زیبایی‌های معنوی و حقیقی جنگ، «حال خوب» را به مخاطب خود تزریق کند.

وی سپس پیشنهاد داد که شعرهای باکیفیت و وزین و ژرفی را که شاعران این منطقه سروده‌اند، باید به گوش مخاطب برسند؛ بسیاری از این اشعار شنیدنی هستند، به‌ویژه وقتی که اهالی فن شعر با رعایت اصول شعرخوانی آن را می‌خوانند، شنیدنی‌تر هم می‌شوند و شنونده را سر ذوق می‌آورند.

غریبی بیان کرد: ما در بحث تولید اشعار غنی و مجموعه‌شعرهای مکتوب توانمند ظاهر شده‌ایم؛ اما در حوزه انتقال این سروده‌های زیبا و پرمعنا باید راهکارهایی را بیندیشیم تا از سوی جامعه و طیف‌های فکری و سنی مختلف شنیده شوند. از این‌رو، توصیه می‌کنم که ضمن اینکه آثار برگزیده جشنواره شعر استانی دفاع مقدس استان به‌صورت کتاب درآیند، این اشعار از سوی سرایندگان خود یا اهالی سخنوری که شعر خوب می‌خوانند به فایل‌ها یا کتاب‌های صوتی تبدیل‌شده و در مدارس و دانشگاه‌ها منتشر شوند تا ظرفیت شعری استان را به نحو مطلوبی بازشناسی کنیم.

به گفته وی، این سروده‌ها مثل جواهری هستند که در صدفی در اعماق دریا پنهان شده‌اند و باید الان از صدف بیرون آمده و جلوه‌ها و ابعاد زیباشناختی آن‌ها به همگان بازنمایی شود.

 مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر تاکید کرد: با اینکه ظرفیت شعر و شاعری استان یک ظرفیت فوق‌العاده است؛ اما در نمایش و معرفی این ظرفیت به جامعه کوتاهی شده است. از همین‌رو، این‌جا این قول را می‌دهم که در سال جاری با همکاری دستگاه‌های فرهنگی یک همایش بزرگ با حضور شاعران استانی برگزار خواهیم کرد تا با بازنمایی زیبایی‌ها و جلوه‌های ادبیات امروز استان، از خمودگی که شعر بدان دچار شده، کاسته شود.

در ادامه این برنامه، از پوستر بیست و پنجمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و دوازدهمین جشنواره شعر استانی دفاع مقدس بوشهر رونمایی شد.
 
در این بخش، دبیر علمی دوازدهمین جشنواره شعر استانی دفاع مقدس گفت: این رویداد در این دوره با هدف تبیین مبانی فرهنگ ایثار و شهادت به زبان هنر شعر، استفاده از ظرفیت فوق‌العاده شعر برای روایت و ترسیم تک‌تک روزهای هشت سال دفاع مقدس، تقویت کمیت و کیفیت ادبیات پایداری استان، کشف و پرورش استعدادهای جدید به‌ویژه تربیت شاعران نوجوان در حوزه شعر دفاع مقدس، گسترش حوزه فعالیت ادبیات پایداری در استان و... برگزار خواهد شد.

سمیه رسولی سپس به محورهای این رویداد اشاره و تصریح کرد: این رویداد با محورهای بخش عمومی شهر دفاع مقدس و مقاومت، دفاع مقدس و شعر مقاومت بین‌المللی اسلامی، شعر دفاع مقدس، ولایت محوری و جهاد تبیین، شعر دفاع مقدس و شهدای مدافع امنیت، شعر دفاع مقدس و جنگ نرم، شعر دفاع مقدس و کودک و نوجوان، شعر دفاع مقدس و نقش زنان، شعر دفاع مقدس و مضامین عاشورایی، شعر دفاع مقدس و شهدای روحانی، شعر دفاع مقدس، دانشجو و دانش‌آموز، شعر دفاع مقدس و سرود و ترانه و طنز در شعر دفاع مقدس برگزار می‌شود.

وی افزود: در این دوره طنز، ظرفیت جدیدی است به جشنواره اضافه شده که شاعران با نگاه ظریف و دقیقی باید به این مقوله نگاه و سروده‌های خود را ارسال کنند. شاعران تا پایان شهریور 1402 فرصت دارند آثار خود را با محوریت‌هایی که به آن‌ها اشاره شد به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند.

مدیر ادبیات و تاریخ حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر  نیز در ادامه آیین تجلیل و تقدیر از شاعران برگزیده بیست و چهارمین جشنواره شعر استانی دفاع مقدس و یازدهمین جشنواره شعر استانی خلیج فارس گفت: مفهوم مقاومت و پایداری، مفهومی عام در فرهنگ ملت‌هاست و این مفهوم کاملا ارزشمند محسوب می‌شود. از آنجا که شعر مقاومت و پایداری حاصل تعامل مردم و شاعران است، می‌توان گفت مردم، به‌خصوص قهرمانان جنگ در طرح موضوعات سهیم و به عبارتی خود سازنده وقایع هستند.

زهرا شاعری ادامه داد: شعر پایداری میراث مشترک شاعران و نیروهای مقاومت مردمی است و در این راستا شاعران تلاش می‌کنند تا با بیان رشادت‌ها و دلاورمردی‌ها و ستایش مدافعان و توصیف صحنه‌های حماسی مخاطبان خود را به خلق حماسۀ ماندگار دعوت کنند.

وی یادآور شد: دبیر علمی یازدهمین دوره شعر استانی دفاع مقدس استان بوشهر مصعب یحیایی بود که همکاری خیلی خوبی در جریان برگزاری این رویداد با اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر داشتند. در مجموعه 144 اثر به این جشنواره ارسال شد که آثار رسیده به دبیرخانه، از سوی هیئت داوری یازدهمین دوره شعر استانی دفاع مقدس استان بوشهر متشکل از سمیه رسولی، حسین دارند و محمدرضا احمدی مورد داوری و بررسی قرار گرفتند.

شاعری سپس آثار برگزیده این دوره را به تفکیک هر بخش به این شرح اعلام کرد:

الف) شعر دفاع مقدس:
مقام اول: برگزیده نداشت
مقام دوم: شعر «چای سرد» سروده هانیه بردستانی
مقام سوم: شعر «بی‌قراری» سروده ابراهیم درویشی
شایسته تقدیر: «خاطرم نیست» سروده فرشته گزدرازی، «از تو هیچ باز نیامده است» سروده امیرعلی گرامی

ب) شعر دفاع مقدس و عاشورا:
 - مقام اول: شعر «آسمان سر برید ماهش را» سروده تقیه زنگنه
- مقام دوم: شعر «من چشمه پدرم ابر» سروده راضیه راستی‌نسب
- شایسته تقدیر: شعر «سردار» سروده حیدر منصوری

ج) دفاع مقدس و نقش زنان:
 - مقام اول: شعر «ساعت به وقت شرعی» سروده عقیل نجار
- مقام دوم: شعر «روزهای جانکاه» سروده حیدر منصوریگ
- مقام سوم: شعر «خرماها مزه مرگ می‎‌دهند» سروده سعید نوذری

د) دفاع مقدس و ایران قوی:
- مقاوم اول: شعر «این خاک» سروده حیدر منصوری
- مقام دوم: شعر «عطر ایمان تو پیچید» سروده سعید نوذری
- مقام سوم: شعر «ایران قوی» سروده محمدعلی نادری

ه) بخش ویژه؛ شاهچراغ:
- شایسته تقدیر: شعر «پیچید ناگهان خبر کوچ سارها» سروده سعید نوذری

و) دفاع مقدس، کودک و نوجوان:
- شایسته تقدیر: شعر «دیو سیاه» سروده اعظم جامه‌بزرگ، «برای شهید نادر مهدوی» سروده سیروس فتحی

در بخش پایانی این این مراسم، ضمن تجلیل و تقدیر از شاعران برگزیده بیست و چهارمین جشنواره شعر استانی دفاع مقدس و یازدهمین جشنواره شعر استانی خلیج فارس، حیدر منصوری و تقیه زنگنه به خوانش شعرهایی در وصف عاشورا پرداختند، سپس از دو مجموعه شعر دفاع مقدسی شاعران بومی استان بوشهر که شامل «نخل‌های جوان» سروده راضیه راستی‌نسب و «روییدن دوبارۀ شب‌بوها» سروده تقیه زنگنه می‌شد، رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها