یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
ضرورت شناخت تحریفات و پیرایش فرهنگ عاشورا/ نگارش مقاتل گوناگون در عصر صفویه و قاجاریه

نشر آرما کتاب دو جلدی «تحریفات عاشورا» به قلم مرضیه محمدزاده را روانه بازار نشر کرد. از عصر صفویه و قاجاریه تاکنون، مراسم عزاداری، نگارش مقاتل متنوع و متکثر، سروده‌ها، تعزیه‌ها و روضه‌خوانی‌ها زمینه‌ساز دخل و تصرف‌ها، تحریف‌ها و باژگونه‌سازی‌های فراوان در اصل و هدف واقعه عاشورا شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشر آرما کتاب دو جلدی «تحریفات عاشورا» به قلم مرضیه محمدزاده را روانه بازار نشر کرد.

از عصر صفویه و قاجاریه تاکنون، مراسم عزاداری، نگارش مقاتل متنوع و متکثر، سروده‌ها، تعزیه‌ها و روضه‌خوانی‌ها زمینه‌ساز دخل و تصرف‌ها، تحریف‌ها و باژگونه‌سازی‌های فراوان در اصل و هدف واقعه عاشورا شده است.

در قرون اخیر دشمنان به صورت برنامه‌ریزی‌شده و مغرضانه در تحریف صورت و سیرت عاشورا موثر بوده است؛ از این رو شناخت این تحریفات و پیرایش فرهنگ عاشورا ضرورت دارد.

در این کتاب محقق ابتدا فصلی درباره نقد و معرفی منابع اصلی تاریخ عاشورا و منابع اولیه تاریخی تحریف‌شده آورده و پس از آن به بیان ۱۰۸ مورد از تحریفات عاشورا و بررسی و نقد آن‌ها در دو دسته تحریفات لفظی و تحریفات معنوی پرداخته است.

فصل پایانی کتاب نیز به آسیب‌شناسی مناسک عاشورایی و بیان راهکارهایی برای آسیب‌زدایی از این فرهنگ اختصاص یافته است.

این تحریفات بیشتر مربوط به امام حسین(ع) است و اغلب آنها را باید در روز عاشورا بحث و بررسی کرد. برای مثال عروسی قاسم بن حسن(ع) در روز عاشورا جای بحث دارد. بنابراین یکی از تحریفات عروسی حضرت قاسم است. موضوع دیگر مربوط به حضور لیلا، مادر حضرت علی‌اکبر در کربلاست آن جای بررسی بیشتر دارد. باید دید لیلا چه زمانی از دنیا رفت و برای همین نمی‌تواند در کربلا حضور داشته باشد.

هر چند این مثال‌ها که اشاره شد، تحریفات ساده است که چندان لطمه‌ا‌ی به نهضت عاشورا نمی‌زند آن تحریفات اصلی و اساسی، تحریفاتی است که به روایت نهضت آسیب وارد می‌کند. برای همین کار مورخان و محققان در بررسی تحریفاتی است که در طول تاریخ وارد شده و باید مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد تا از تکرار آن جلوگیری شود.

مرضیه محمدزاده متولد 28 بهمن ماه سال 1337 در اهواز، نویسنده و پژوهشگر ایرانی است که بسیاری از آثارش در موضوع امام حسین (ع) نوشته شده است. تحصیلات محمدزاده در رشته تاریخ و تمدن ملل اسلامی تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه یافت و پایان‌نامه خود را با عنوان «زندگی و نقش ام‌سلمه در تاریخ اسلام» ارائه کرد. از سال 1375 کار تحقیق و پژوهش درباره زندگی امام سوم شیعیان حضرت اباعبدالله الحسین ‌(ع) را شروع کرد و در طول پنج سال این کار تحقیقی را به پایان رساند. 

مؤلف این کتاب را به همسرش تقدیم کرده و نوشته است: «برای روح بلند همسرم، سید احمد موسوی که در تمامی تلاش‌های فرهنگی‌ام مجدانه و مخلصانه پشتیبان و همکاری قوی برای من بود و اکنون صلاح پرودگار بر عروجش قرار گرفت. آرزوی همجواری و آرامش ابدی در کنار پاکان و سلاله نیکش را دارم.»

نشر آرما کتاب دو جلدی «تحریفات عاشورا» به قلم مرضیه محمدزاده را در 412 صفحه به بهای 400 هزار تومان روانه بازار نشر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها