دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
«بی‌سیم‌چی تُخس» نمونه‌ای موفق از تاریخ شفاهی دفاع مقدس است

قم- مدیر انتشارات حماسه یاران با اشاره به زحمات زیادی که برای نوشتن و چاپ کتاب «بی‌سیم‌چی تُخس» کشیده شده است، گفت: «بی‌سیم‌چی تُخس» نمونه‌ای موفق از تاریخ شفاهی دفاع مقدس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، حسین کاجی عصر دوشنبه در نشست رونمایی از کتاب «بی‌سیم‌چی تُخس» که در سالن شهید آوینی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، برگزار شد، گفت: ما دغدغه داشتیم برای قم باید اتفاق خوب بیفتد. می‌خواستیم برای حماسه آفرینان لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) کاری انجام دهیم و فکر کردیم سیری را ترسیم کنیم تا  قم و لشکر علی بن ابیطالب(ع) در قله باستید.
 
وی بیان کرد: صدای عمو حسینی از بی‌سیم یادآور شهید زین‌الدین و فرماندهان ما در دوران دفاع مقدس بود. در جنگ بدون تخریب‌چی و بچه‌های اطلاعات عملیات می‌توان جنگید اما بدون  بچه‌های بی‌سیم نمی‌توان جنگید.
 
مدیر انتشارات حماسه یاران تصریح کرد: ما برای هر واحد از لشکر، یک نفر را به عنوان نماد انتخاب کردیم و عمو‌حسینی انتخاب ما برای برای واحد بی‌سیم‌چی لشکر علی بن ابیطالب بود.
 
کاجی یادآور شد: خانم سعادتمند یکی از نویسنده‌های تند دست ماست و ایشان کتاب «بی‌سیم‌چی تُخس»را نوشت. به او گفتم گام به گام با بچه‌ها بیاید تا وقتی کتاب را می‌خواندیم احساس کنیم با عموحسینی از محله شاه ابراهیم قم تا جنگ همراه او بوده‌ایم.
 
وی افزود: الحمدلله این اتفاق افتاد و ما یک کتاب ارائه کردیم که به‌عنوان یک نمونه موفق نشان دهیم می‌توان تاریخ شفاهی را اینگونه به چاپ رساند. بیشتر از ۲۰ بار کتاب بالا و پایین شد و به اینجا رسید که کتاب در این نقطه بایستد.

«بی‌سیم‌چی تُخس» پازلی از حضور مردم در دفاع مقدس است

احمد فتوحی قائم مقام لشکر علی‌بن ابیطالب(ع) در دوران دفاع مقدس، در پیام ویدئویی گفت: عموحسینی بیسم‌چی بود که با هر ترفندی خودش را به جبهه‌ها رساند. برادری که توفیق داشتم از همان ابتدا که وارد مخابرات شد من رفتارش را می‌دیدم و عمدتاً در خطوط جلو بود.
 
وی افزود: با عموحسینی حشر‌و‌نشر داشته‌ام و از این زاویه می‌گویم که عموحسینی یک نقطه از ۸۰۰ هزار نفری که به عنوان بسیجی و پاسدار در دفاع مقدس شرکت کردند، یک نقطه درخشان است. کسی که با جثه ریز، نحیف و ناتوان در کارهای بزرگی کرد. او ریز جثه افتخارآفرین عرصه ارتباطات دفاع مقدس بود.
 
فتوحی تصریح کرد: عموحسینی در این کتاب خاطرات غم و شادی و اشک و پیروزی و شکست‌ها را گفته و به او دست مریزاد می‌گویم. نویسنده هم حرفه‌ای او را قشنگ ترسیم کرده است. و ما در این کتاب توان با بسیج و بسیجی در عرصه دفاع مقدس و سیر تکامل رشد بسیجی را در دوران سپاه می‌بینیم. کتاب پازلی از حضور مردم در دفاع مقدس، سیر تکامل مخابرات است که الان جغرافیای جبهه مقاومت از آن بهره‌مند می‌شود.
  

فائزه سعادتمند نویسنده کتاب «بی‌سیم‌چی تُخس»، عنوان کرد: نوجوان و جوانان عزیزفکر می‌کنند برای اینکه بتوانند یک قدم بردارند حتماً باید یک شرایط ویژه باشد. من نظرم مخالف این است. من نه تخصصی و نه امکانات خاصی داشتم، می‌توانستم برای شروع نویسندگی منتظر یک کتابخانه خوب، میز تحریر خوب و لپ‌تاپ آنچنانی باشم اما هیچ خبری از این‌ها نبود. من در یک خانه روستایی با یک خودکار و کاغذهای کاهی کار «بی‌سیم‌چی تُخس» را شروع کردم.
 
وی ادامه داد: حتماً همه دغدغه آینده فرزندانتان را دارید و شاید نگران باشید. به نظرم یک راهکار مهم وجود دارد. اگر می‌خواهید فرزندانتان آینده خوبی داشته باشند، احساس مفید بودن در آنها را تقویت کنید، میدان را باز کنید و مسیر را برایشان فراهم کنید تا به اهدافشان برسند.
 

مهدی کربلایی، از فرماندهان دفاع مقدس در بخشی از این برنامه، توضیح داد: کتاب ویژگی خاصی دارد. عموحسینی خیلی صادقانه و با اخلاص و بدون سانسور خاطراتش را بیان کرده و ارزش کتاب و جذابیت آن را بالا برده است.
 
وی با اشاره به خودسانسوری در رزمندگان قم، گفت: عموحسینی از دوره بچگی در محله شاه ابراهیم روایت و خاطراتش را بدون سانسور آغاز می‌کند. خودسانسوری در رزمندگان قم زیاد است اما در کتاب «بی‌سیم‌چی تُخس» این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این برنامه با حضور همرزمان، خانواده‌های شهدا و جمعی از مسئولین از کتاب «بی‌سیم‌چی تُخس» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها