شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
هر کودکی دوست دارد در «مدرسه‌ی مردودی‌ها» تحصیل و تجربه کند

زهرا فردشاد، نویسنده رمان «مدرسه‌ی مردودی‌ها» گفت: این مدرسه، یک مدرسه متفاوت و خاص است که هر کودک و نوجوانی با خواندن این رمان، دلش می‌خواهد برای مدتی در این مدرسه تحصیل و تجربه کند.

زهرا فردشاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ایده نوشتن رمان «مدرسه‌ی مردودی‌ها» گفت: شاید حدود ۱۰ سال پیش، در یکی از جلسه‌های انجمن داستان کودکان و نوجوانان انگشت جادویی شیراز، با موضوع کره زمین، تمرین تخیل می‌کردیم. چیزی که در همان لحظه به ذهن من رسید کره زمینی بود که کمربندش برایش گُشاد شده بود. این سوژه من را رها نکرد و چندین سال همراهم بود.

وی افزود: چندین رمان با این موضوع نوشتم که همگی با هم فرق داشتند؛ در نهایت رمانی که توانست اول از همه خودم را راضی کند، «مدرسه‌ی مردودی‌ها» بود.
 
فردشاد، کشور خُل‌مَلَنگستان را این‌گونه معرفی کرد: خُل‌مَلَنگستان نام هر کشوری می‌تواند باشد؛ جایی که کارها براساس عمل، دانش و اخلاق اداره نمی‌شود و تصمیمات اشتباه دست‌اندرکارانش، آسیب‌های جدی به محیط‌زیست وارد می‌کند.    
 
نویسنده رمان «مدرسه‌ی مردودی‌ها» درباره نام کتاب گفت: «مدرسه‌ی مردودی‌ها» نامی است که به نظرم جذابیت زیادی دارد و باعث ایجاد تعلیق و جذب بچه‌ها می‌شود. فکر می‌کنم که هر کسی وقتی این عنوان را می‌بیند، دوست دارد از راز و رمز این مدرسه مطلع شود.
 
فردشاد ادامه داد: موضوع رمان مدرسه نیست؛ بلکه تنها مکان رمان مدرسه است. یک مدرسه متفاوت و خاص که هر کودک و نوجوانی با خواندن این رمان دلش می‌خواهد برای مدتی در این مدرسه تحصیل و تجربه کند.
 
نویسنده رمان «مدرسه‌ی مردوی‌ها» درباره شخصیت‌پردازی داستان گفت: نویسنده‌ها به دنبال سوژه‌هایشان حرکت می‌کنند و هر کجا که شخصیت‌هایشان آنها را ببرند،، آنها هم می‌روند. پس خیلی وقت‌ها ما تصمیم نمی‌گیریم که شخصیت‌ها اتحاد داشته باشند؛ بلکه روند داستان ما را به سمت اتحاد می‌کشاند.
 
 
 
فردشاد درباره مطالعه در زمینه بحران آب نیز صحبت کرد: مدت دو سال درباره بحران آب تحقیق کردم و مقاله‌های علمی زیادی خواندم؛ سعی کردم در روال داستان، کودکان که شخصیت‌های اصلی داستان بودند، به مرور به ریشه این مشکلات پی ببرند و برای رفع آن راهکارهای جدیدی پیدا کنند.
 
نویسنده رمان «مدرسه‌ی مردودی‌ها» ادامه داد: البته چون روند داستان فانتزی بود، تخیل زیادی هم تزریق شد؛ نمی‌توانم بگویم که این رمان را صددرصد علمی یا صددرصد تخیلی می‌دانم. خواسته من در «مدرسه مردودی‌ها» توجه به بحران آب در دنیاست.
 
وی درباره دغدغه‌اش برای نوشتن رمان گفت: شاید چون در کشوری زندگی می‌کنیم که چندین سال است خشکسالی‌های پیاپی داشتیم و از آن طرف، سومدیریت در حفظ و نگه‌داری آب، ما را الان با یک بحران بزرگ روبه‌رو کرده و لازم می‌دیدم در این‌باره و در قالب یک داستان، اطلاعاتی را به نسل کودک و نوجوان انتقال بدهم. امیدوارم موفق شده باشم.
  
فردشاد درباره نوشتن جلد دوم «مدرسه‌ی مردودی‌ها» گفت: قصد داشتم با همین شخصیت‌ها از دغدغه بعدی‌ام که مشکلات نظام آموزشی کشور در مدارس هست، رمانی بنویسم که هنوز به نتیجه‌ای که اول از همه خودم را راضی کند، نرسیده‌ام.
 
«مدرسه‌ی مردودی‌ها» رمانی است اثر زهرا فردشاد که برای کودکان گروه سنی +۱۱ سال نوشته شده است. پریا لرستانی نیز تصویرگری‌های آن را انجام داده است. «مدرسه‌ی مردودی‌ها» مدرسه‌ای است در کشور خُل‌مَلَنگستان که بچه‌های شیطان سراسر دنیا در آن جمع شده‌اند و حالا، با گم‌شدن سه قاچ از قاچ‌های کره زمین و به هم خوردن نظم شب و روز و قاتی کردن همه مردم شهر، بچه‌ها باید متحد شوند تا قاچ‌های گمشده را پیدا کنند. اما چطور؟ این کار بسیار سخت و پیچیده است. «مدرسه‌ی مردودی‌ها» را نشر پیدایش در دسته رمان کودک منتشر کرده است. این مجموعه علاوه‌بر سرگرم‌کردن کودک، او را با شخصیت‌ها، خوی‌ها و وضعیت‌های متفاوت و متنوعی آشنا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها