سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
«طراحی و خلق ارزش»؛ کتابی در زمینه طراحی و ارزش اقتصادی

کتاب «طراحی و خلق ارزش» نوشته جان هسکت برای اولین بار مطالب سمینار پیشرو او در زمینه طراحی و ارزش اقتصادی را منتشر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ) کتاب «طراحی و خلق ارزش» اثر جان هسکت با تلاش کلایو دیلنوت و سوزان بوزتپه گردآوری شده است. این کتاب توسط مهدی مقیمی و معصومه اسدی به فارسی برگردانده شده است.
 
این کتاب کوتاه درباره «نحوه افزودن یا خلق ارزش اقتصادی برای کسب‌وکارها و سازمان‌های دیگر» صحبت می‌کند و اولین کتابی است که رابطه طراحی و علم اقتصاد را جدی می‌گیرد.
 
این کتاب قطعاً اولین کتابی است که به ترسیم عناصر اصلی نظریه اقتصادی از جانب طراحی می‌پردازد و سعی در معکوس کردن این رابطه دارد.
 
کتاب «طراحی و خلق ارزش» نوشته جان هسکت برای اولین بار مطالب سمینار پیشرو او در زمینه طراحی و ارزش اقتصادی را منتشر می‌کند.
 
هسکت در این متن روشن و قابل فهم به کاوش در چگونگی ایجاد ارزش اقتصادی از منظر مکاتب اقتصادی بزرگ می‌پردازد. هسکت با تشریح نقادانه نقش طراحی در این فرایند نشان می‌دهد که نقش طراحی در نوآوری و «خلق ارزش» در سازمان‌ها و محصولات را می‌توان بر مبنای نظریه اقتصادی توضیح داد.
 
هسکت مثال‌هایی ارائه می‌دهد از کسب‌وکارهایی که در کار خود به ارزش طراحی واکنش نشان داده‌اند و نیز شرکت‌های دیگری که به‌دلیل نفهمیدن خلق ارزش متوجه ارزش طراحی نشده‌اند. او از این طریق نگاه دقیقی به رابطه میان تولید‌کننده، بازار، محصول و مصرف‌کننده می‌اندازد و با استفاده از این مثال‌ها نقدی قوی درباره محدودیت‌های تفکر اقتصادی متداول و مدل جدیدی برای اهمیت تفکر طراحی در «خلق ارزش» ارائه می‌دهد.
وقتی از دغدغه‌های نظری به‌سراغ دغدغه‌های عملی برویم گستره خلق طرح‌ها را در دنیای کسب‌وکار و اجرای آن‌ها را در زندگی روزمره در نظر بگیریم به‌روشنی می‌بینیم که علم اقتصاد درباره نحوه تولید، فروش و استفاده محصولات و خدمات نواقصی دارد.
 
به‌واقع طراحی به معنای گسترده هیچ جایگاهی در فهم مدل‌های مرسوم اقتصاد از خلق ارزش ندارد و به رسمیت شناخته نشده و دیده نمی‌شود. نتیجه آن همین تناقضی است که این رشته یا حوزه اقتصاد برای فهم وسایل لازم (شامل محصولات و خدمات ملموس) برای خلق واقعی ارزش دارد؛ رشته‌ای که موضوع واقعی آن خلق ارزش است.
 
این کتاب به‌صورت کلی درباره فهمیدن یا نفهمیدن طراحی است. این کتاب بیش از هر چیز به فهم طراحی کمک می‌کند.
 
 دغدغه دیگر این کتاب اقتصاد است چون هسته اصلی این کتاب ارائه و نقد تاریخی تفکر اقتصادی در رابطه با طراحی است. این کتاب نظریه اقتصادی را به‌صورتی قابل فهم برای مخاطب غیرمتخصص ارائه می‌کند.

عنصر سوم در این کتاب ارزش است. منظور از ارزش‌ در این کتاب، بیشتر ارزش اقتصادی است؛ اما محدود به ارزش اقتصادی نیست. ارزش میانجی اصلی بین اقتصاد و طراحی است.

معرفی «ارزش» به‌عنوان مفهومی میان طراحی و اقتصاد آغاز گفت‌وگو را ممکن می‌سازد. بنابراین، طراحی و خلق ارزش اساساً کاوشی است در رابطه میان این سه. این کاوش به‌نوبت در دو بخش اصلی کتاب «طراحی و خلق ارزش» صورت می‌گیرد.
 
این کتاب توسط انتشارات کتاب وارش در ۲۸۸ صفحه‌ و با قیمت ۱۶۰هزار تومان منتشر شده است.

محمد رسول شکرانی طرح روی جلد متفاوت این کتاب را ارائه داده است. مقدمه‌ای از نژده هوانسیان (کنش‌یار دیزاین نوآوری و برندسازی) هم بر این کتاب نوشته‌ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها