چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
تاریخ شفاهی بن‌مایه تولیدات فرهنگی است

کهگیلویه و بویراحمد- مدرس کارگاه اصول مصاحبه بر این باور است که تاریخ شفاهی بن‌مایه تولیدات فرهنگی است و صدها برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از یاسوج، محمد‌حسین عظیمی سه‌شنبه شب در حاشیه کارگاه مصاحبه در تاریخ شفاهی افزود: تاریخ شفاهی ابزار حکمرانی است و روایت اول در آن بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه تاریخ شفاهی به جزئیات می‌پردازد، ادامه داد: تاریخ شفاهی باید تمامی عناصر داستانی از جمله قصه، اوج، پایان و شخصیت را داشته باشد و تنها تفاوت آن با داستان همان خالی از تخیل بودن آن است.

وی گفت: برخی از نویسندگان تاریخ شفاهی وقتی با کمبود اطلاعات روبرو می شوند شروع به خیال پردازی می کنند. در حالی که با مصاحبه باید جزئیات بیشتری به روایت اضافه شود.

عظیمی یادآوری کرد: مصاحبه در تاریخ شفاهی بسیار اهمیت دارد زیرا در مصاحبه سوالات منجر به طرح خاطره یا پیدا کردن جزئیات بیشتر می شود که جزئیات و خاطره هر دو روایت را گرم می‌کند.

وی درباره انتخاب سوژه در تاریخ شفاهی نیز گفت: اولویت با افراد نزدیک به موضوع، خاطره‌گو بودن، داشتن درام است.

عظیمی یادآوری کرد: فوریت هم باید در نظر گرفته شود؛ مثلا جمع آوری اطلاعات و خاطرات افراد بیمار و یا کهنسال باید در اولویت قرار بگیرند.

کارگاه مصاحبه در تاریخ شفاهی با حمایت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بنیاد شهید و امور ایثارگران و کنگره شهدا استان با حضور علاقه‌مندان به ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی برگزار شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها