یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷
سوگواره عاشورایی «چلچراغ» در لرستان برگزار می‌شود

لرستان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان از برگزاری سوگواره عاشورایی «چلچراغ» در لرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در خرم‌آباد منصور احمدی روز یکشنبه در نشست برنامه‌ریزی سوگواره عاشورایی لرستان، با بیان اینکه هدف اصلی برگزاری این رویداد فرهنگ‌سازی و فرآیند خلق و تولید با موضوع امام حسین(ع)، حماسه عاشورا، برگزاری و حفظ آیین‌های بومی عاشورایی و عزاداری امام حسین (ع) در استان لرستان است، عنوان کرد: سلسله رویداهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و قرآنی با موضوع تولید، انتشار و ترویج  نهضت حسینی در قالب ۱۶ دبیرخانه تخصصی همزمان با آغاز ماه محرم در سطح استان آغاز به کار می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح فعالیت‌های دبیرخانه این سوگواره پرداخت و افزود: دبیرخانه تخصصی کتاب، مقاله و داستان در شهرستان دورود، دبیرخانه تخصصی داستان‌نویسی  در شهرستان دلفان، دبیرخانه تخصصی هنرهای تصویری در شهرستان بروجرد و دبیرخانه تخصصی عکس در شهرستان پلدختر، فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: دبیرخانه تخصصی مداحی و مرثیه‌خوانی در معاونت فرهنگی و دبیرخانه تخصصی موسیقی و سرود در  معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به فعالیت خواهند پرداخت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه دبیرخانه تخصصی نمایش‌های آیینی در شهرستان ازنا و دبیرخانه تخصصی شعر در شهرستان الیگودرز فعال خواهند بود، عنوان کرد:  دبیرخانه تخصصی خوشنویسی در شهرستان کوهدشت فعالیت می‌کند.

احمدی گفت: دبیرخانه تخصصی سوگ‌سرایی در شهرستان رومشگان، دبیرخانه آواها و نواهای حسینی در خرم‌آباد، دبیرخانه تخصصی گرافیک و تصویرسازی در شهرستان سلسله و دبیرخانه تخصصی قرآن و عترت در شهرستان دوره چگنی فعالیت خواهند داشت تا این رویداد عاشورایی با گستره استانی اجرایی شود.

وی به فعالیت دبیرخانه تخصصی فعالیت‌های مسجد در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اشاره کرد و افزود: دبیرخانه تخصصی روایت‌های مردمی اربعین از سوی جبهه فرهنگی اجتماعی حوزه هنری و دبیرخانه تخصصی فضاسازی هیات و تکایا نیز از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد، فعالیت خواهد کرد.

احمدی گفت: دبیرخانه تخصصی تولیدات تلویزیونی و پادکست نیز از سوی صدا و سیمای مرکز لرستان، فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این سوگواره صرفا یک همایش یا جشنواره نیست؛ بیان کرد: این رویداد، رویدادی اثرگذار در حوزه تبیین قیام عاشورا، معرفی و پاسداشت سنت‌ها و آیین‌های عاشورایی، توسعه و تعمیق استعدادها و ظرفیت‌ها فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در این زمینه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر ضرروت حفظ، ماندگاری و غنابخشی به سنت‌های عاشورایی در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان، اظهار کرد: رویدادهای این‌چنین باعث می‌شود که استعدادها و ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مرتبط کشف و تقویت شوند.

احمدی با اشاره به اینکه بیستم تیرماه از پوستر سوگواره عاشورایی «چلچراغ» رونمایی می‌شود، عنوان کرد: آغاز به‌کار دبیرخانه‌های ۱۶ گانه تخصصی ۲۸ تیر ماه همزمان با شروع ماه محرم ۱۴۴۵ و آخرین مهلت ارسال آثار نیز ۲۰ مرداد خواهد بود، و اختتامیه متمرکز سوگواره عاشورایی «چلچراغ» ۲۰ شهریور برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها