شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
بی‌واسطگی هنر نقاشی آن را جذاب‌تر کرده است

زنجان- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان گفت: آزادی عمل و بی‌واسطگی هنر طراحی و نقاشی موجب جذابیت بالای آن شده است.

رحمان پرچگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: هنر نقاشی یکی از هنرهایی است که قائم به فرد است.

وی با اشاره به اینکه آزادی عمل و بی‌واسطگی هنر طراحی و نقاشی موجب جذابیت بالای آن شده است، اضافه کرد: خلق اثر هنری خصوصا نقاشی ممکن است مراحل از پیش تعیین شده و مشخصی را طی نکند؛ اما گاها این آثار برگرفته از شرایط اجتماعی و حتی حالات روحی خود بنده است.

پرچگانی با اشاره به تاریخچه فعالیت خود در هنر نقاشی گفت: علاقه من به نقاشی از دوران کودکی یعنی زمانی که دانش‌آموز دوره ابتدایی بودم شکل گرفته و به مرور این علاقه بیشتر و بیشتر شد.

وی با اشاره به اینکه در دوران جوانی با تشویق معلمان و اساتیدم انگیزه‌ام برای ادامه این هنر جدی‌تر شد، اضافه کرد: هرچند در برهه‌ای از زمان در کنار هنر نقاشی کار طراحی صحنه، پوستر، بروشور و گریم را نیز انجام می‌دادم، اما در دوران دبیرستان به صورت تخصصی به نقاشی پرداختم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان پرورش و تربیت هنرجویان به شکل تخصصی را از مهمترین دغدغه‌های خود در دوران تدریس در مراکز دانشگاهی عنوان کرد و افزود: در همین راستا در سال 1371 نیز برای بهینه کردن فعالیت‌های هنری بخصوص در شهر و استان زنجان به تأسیس انجمن هنرهای تجسمی استان زنجان اقدام کردم.

پرچگانی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مورد توجه بنده از همان ابتدای کارم توجه به بحث اقتصاد هنر بوده است، اضافه کرد: عدم توجه اساسی به هنر اصیل و خالص و نبود زیرساخت‌های فکری و اعتباری نسبت به روند اصلاح وضعیت اقتصاد هنر و هنرمندان جای انتقاد دارد و ناامید کننده است.

وی افزود: تا زمانی که در کشور مانند نظام‌های پزشکی و مهندسی و ... «نظام هنری» شکل نگیرد وضعیت هنر و هنرمندان به همین منوال خواهد بود و صرف برگزاری نمایشگاه‌های مختلف حتی در قلاب عرضه آثار بدون ساختارهای پایه‌ای و زیربنایی فایده چندانی نخواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان بر لزوم توجه مسئولان به بحث اقتصاد هنر تأکید کرد و گفت: باید از ظرفیت‌های استانی در این حوزه استفاده شود.

به گزارش ایبنا، رحمان پرچگانی متولد 1351 زنجان بوده و نقاشی را از کودکی آغاز و در سال 1371 وارد دانشگاه هنر شد و از همین دوران نقاشی را به شکل جدی ادامه داد و در سال 1377 با مدرک فوق لیسانس از دانشگاه تربیت مدرس در رشته نقاشی فارغ التحصیل شد.

وی چندین نمایشگاه انفرادی و در بیش از 60 نمایشگاه جمعی در داخل و خارج از کشور شرکت داشته و چند عنوان داخلی و خارجی نیز کسب کرده که از جمله کسب مقام دوم دوسالانه طراحی اوزاکا در سال 1381 و مقام اول طراحی دانشجویان هنر در سال 1377 است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها