سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
نوسانات نرخ ارز  اولویت‌های کتابخانه ملی در خرید منابع را تغییر داده است

مدیرکل فراهم‌آوری کتابخانه ملی ایران گفت: با توجه به نرخ ارز و محدودیت منابع اعتباری سازمان، رویکرد کتابخانه ملی این است که به سمت خرید نسخه دیجیتال منابع برود.

حمیدرضا سلطانی لرگانی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره آمار اهدا، خرید، مبادله و واسپاری منابع کتابی و غیرکتابی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سه‌ماه نخست سال جاری اظهار کرد: طی سه ماه نخست سال جاری در مجموع 145 هزار و 430 نسخه منبع اطلاعاتی از مسیرهای واسپاری، اهدا و خرید در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران فراهم‌آوری شده است.

وی ادامه داد: از مجموع 145 هزار و 430 نسخه منبع اطلاعاتی، 6‌ هزار و 406 عنوان (67 هزار و 778 نسخه)  در تهران و 5 هزار و 76 عنوان (11 هزار و 329 نسخه) از سوی مدیریت‌های مراکز استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در قالب واسپاری فراهم‌آوری شده است.

مدیرکل فراهم‌‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره واسپاری منابع کتابی و غیرکتابی به کتابخانه ملی گفت: در تهران همکاران اداره واسپاری در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر هستند و اعلام وصول به ناشران منوط به تحویل کتاب به کتابخانه ملی و ثبت در سامانه اعلام وصول است و همین مسئله موجب می‌شود واسپاری حداکثری کتاب‌های منتشر شده در تهران اتفاق بیافتد. 

وی ادامه داد: واسپاری منابع کتابی در استان‌های مختلف مانند خراسان رضوی هم به همین شکل است؛ البته در استان قم با توجه به تداوم تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم وضعیت واسپاری کتاب‌های منتشر شده در این نیز استان مطلوب است.

سلطانی با بیان اینکه در سایر استان‌ها اعلام وصول و واسپاری کتاب‌ها از سوی ادارات کل فرهنگ ارشاد اسلامی انجام و کتاب‌ها به کتابخانه ملی ارسال می‌شود، گفت: با این شرایط، زمان اعلام وصول تا دریافت کتاب‌ها طولانی‌تر می‌شود و به همین دلیل کنترل واسپاری کتاب‌های منتشر شده در استان‌هایی که واسپاری به این شکل انجام می‌شود، با دشواری‌های بیشتری همراه است.

وی درباره همکاری ناشران در زمینه واسپاری منابع خود به کتابخانه ملی نیز بیان کرد: کارشناسان بخش فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امسال در اقدامی نوآورانه به بازدید از غرفه‌های ناشران در نمایشگاه کتاب تهران و دعوت از آن‌ها برای واسپاری و اهدا منابع به کتابخانه ملی اقدام کردند. خوشبختانه  این اقدام، بازخورد خوبی داشت و تعدادی از ناشران مانند انتشارات پیشوک، انتشارات المعی، انتشارات شمس‌الشموس و انتشارات پارلاق قلم. منابع مازاد خود را به کتابخانه ملی اهدا کردند.

مدیرکل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اینکه در طول سه مانه نخست سال جاری، 10 هزار و 423 نسخه منبع غیرکتابی نیز از طریق واسپاری، فراهم‌آوری شده است، گفت: ازجمله مراکزی که در زمینه واسپاری منابع غیرکتابی با کتابخانه ملی همکاری می‌کنند، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود، مؤسسه دانش‌پژوهان اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن و کاخ موزه نیاوران است.

سلطانی درباره شیوه فراهم‌آوری منابع کتابی ازطریق خرید، مبادله، اهدا و واسپاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: منابع چاپی داخل کشور در کتابخانه ملی از طریق واسپاری تامین می‌شود و فقط منابع قدیمی و نایاب که جزو کسری کتابخانه ملی باشد و از طریق اهدا، واسپاری و مبادله تامین نشوند، در قهرست خرید منابع کتابی سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حوزه کتاب‌های چاپ خارج از کشور نیز موضوعات ایرانشناسی، اسلام‌شناسی و آثار منتشر شده به زبان فارسی یا آثار ایرانیان خارج از کشور در اولویت خرید قرار دارند؛ البته با توجه به نرخ ارز و محدودیت منابع اعتباری سازمان، رویکرد کتابخانه ملی این است که به سمت خرید نسخه دیجیتال منابع برود.

مدیرکل فراهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه برخی از منابع ممکن است، چاپی و الکترونیکی منتشر شوند یا برخی اوقات اهمیت منابع به حدی باشد که خرید نسخه چاپی از اهمیت زیادی برخوردار شود، عنوان کرد: بر همین اساس، اینکه چه منابعی چاپی و چه منابعی الکترونیکی تهیه شود، باید سیاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در این زمینه مشخص شود؛ بنابراین خرید منابع چاپی خارج از کشور بعد از مشخص‌ شدن این سیاست‌ها و تامین منابع مالی انجام می‌شود.

خرید 61 عنوان کتاب و 37 عنوان نشریه از خارج از کشور
سلطانی درباره آمار خرید کتاب‌های چاپی خارج از کشور در طول سه ماه نخست سال 1402 گفت: در این مدت، 61 عنوان کتاب و 37 عنوان نشریه نیز از خارج کشور خریداری شده است؛ همچنین اشتراک سه پایگاه اطلاعاتی «نورلایب»، «سیویلیکا» و «مگیران» برای استفاده محققان کتابخانه ملی فراهم شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که در سه ماه نخست امسال چه تعداد کتاب از سوی افراد حقیقی و حقوقی به کتابخانه ملی ایران اهدا شده است، عنوان کرد: طی سه ماه نخست سال جاری در مجموع 48 هزار و 367 نسخه منبع اطلاعاتی به کتابخانه ملی اهدا شده که از این تعداد، 118 نفر شخصیت حقیقی و 10 سازمان و نهاد آثاری را اهدا کردند.

اهدای مجموعه کاملی از روزنامه اعتدال به کتابخانه ملی
مدیرکل فرآهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره اهداگران شاخص حقیقی گفت: مینا زندیه، دکتر افسانه یغمایی، سید‌ابوالفضل افکاری و رضا صابری خورزوقی ازجمله اهداگران حقیقی بودند.در میان این اهداکنندگان؛ رضا صابری مجموعه کاملی از «روزنامه اعتدال» را به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اهدا کرد که این مجموعه  جزو کسری‌های مخازن کتابخانه ملی بود. 

وی افزود: اشخاص حقوقی نیز در مدت سه ماه نخست امسال، منابعی را به کتابخانه ملی اهدا کردند. از جمله این سازمان‌ها و نهادها می‌توان به سازمان برنامه و بودجه، دادگستری کل استان قم، موسسه موعود عصر، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران ، دانشگاه الزهرا و کتابخانه کانون انصار اشاره کرد. 

سلطانی با بیان اینکه همه شهروندان می‌توانند کتاب های مازاد خود را به کتابخانه ملی اهدا کنند، گفت: این منابع ضمن غنی‌کردن منابع مکتوب کتابخانه ملی مجدد وارد چرخه اطلاع رسانی می‌شود زیرا کلیه منابع دریافتی ابتدا با موجودی کتابخانه ملی تطبیق داده می‌شود و در صورتی که مورد نیاز مخازن سازمان باشد، برای نگهداری دائمی به مخازن سازمان ارسال  می‌شود. مازاد این آثار  وارد مخزن مبادله و اهدا می‌شود تا در اختیار کتابخانه‌های متقاضی سراسر کشور قرار بگیرد.

دریافت 7 هزار و 245 نسخه منبع اطلاعاتی در قالب وجین
سلطانی درباره دریافت منابع وجین کتابخانه‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند،گفت:بر اساس بخشنامه هیات وزیران که سال 1388  تصویب شده است؛ کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، موظفند، کتاب‌ها و منابع وجینی خود را به کتابخانه ملی تحویل دهند.

وی افزود: در طول سه ماه نخست امسال 7 هزار و 425 نسخه منبع اطلاعاتی وجینی ازسوی پنج سازمان دولتی دریافت شده است. این سازمان‌ها شامل دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو، کتابخانه مرکزی مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه سوره است.

اهدای 30 هزار و 917 نسخه منبع اطلاعاتی به 34 کتابخانه
مدیرکل فرآهم‌آوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پاسخ به این پرسش که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در طول سه ماه نخست امسال چه تعداد منبع اطلاعاتی به کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی اهدا کرده است، گفت: در طول این مدت در مجموع 30 هزار و 917 نسخه منبع اطلاعاتی به 34 کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی اهدا شده است. این اهدای منابع، به‌مناسبت‌هایی مانند روز ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده که به همین مناسبت به کتابخانه‌های نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی منابعی اهدا شده است.

وی افزود: همجنین در این مدت منابع اطلاعاتی نیز به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، آموزش و پرورش فامنین همدان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها