جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
گفت‌وگو با سیدمحمد خادم حقیقت؛ پرافتخارترین رییس ادوار فدراسیون کشتی ایران

کتاب «خادم کشتی ایران؛ گفتگو با سیدمحمد خادم حقیقت؛ پرافتخارترین رییس ادوار فدراسیون کشتی ایران» نخستین اثر از مجموعه تاریخ شفاهی کشتی ایران است که به زندگی و تلاش‌های چهره پیشکسوت کشتی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات نگارستان اندیشه کتاب «خادم کشتی ایران؛ گفتگو با سیدمحمد خادم حقیقت؛ پرافتخارترین رییس ادوار فدراسیون کشتی ایران» را از مجموعه تاریخ شفاهی کشتی ایران به کوشش حسین سبطی به چاپ رساند.

بخشی از مقدمه کتاب که به اهمیت تاریخ شفاهی ورزش پرداخته است: «خوشبختانه کمیته بین‌الملی کمیته المپیک آغاز پروژه تاریخ شفاهی ورزش ایران را به دلیل اهمیت و نقش روشنگرانه آن، با دیده تحسین نگریست و به عنوان الگویی موفق از آن حمایت کرد. از سوی دیگر این پروژه به عنوان گامی اساسی در تقویت روحیه ورزشکاری و ورزش دوستی و مستندسازی فعالیت‌ها و رخدادهای ورزشی از زبان کنشگران اصلی و بر اساس دیده‌ها و شنیده‌ها و خاطره‌های آنان نیز یاد می‌شود. 

اجرای طرح حاضر یکی از گام‌های کلی تدوین تاریخ شفاهی ورزش کشور محسوب می‌شود. کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کارفرما و متولی این امر مجری طرح و همکاران ایشان، از اعضای شورای سیاستگذاری و به ویژه از پژوهشگاه علوم ورزشی که بستر اداری و اجرایی طرح را فراهم کردند، تشکر و قدردانی می‌کند. امید آنکه نتایج و دستاوردهای آن، ترقی و تعالی جایگاه ورزش کشور و شکوفایی استعدادهای ناب این سرزمین را به ارمغان آورد.»

این کتاب، نخستین اثر از مجموعه تاریخ شفاهی کشتی ایران است که به زندگی و تلاش‌های چهره پیشکسوت کشتی، سیدمحمد خادم حقیقت اختصاص یافته است. سیدمحمد خادم حقیقت (زاده ۶ شهریور ۱۳۰۸ محله درخونگاه، تهران) کشتی‌گیر، داور کشتی و پرافتخارترین رئیس فدراسیون کشتی ایران در تاریخ فعالیت این فدراسیون است. 

همچنین او به عنوان داور، در المپیک رم و قهرمانی کشتی جهان ۱۹۶۱ یوکوهاما قضاوت کرده است. در قهرمانی جهان یوکوهاما مدیریت تیم ملی کشتی آزاد ایران را برعهده داشته که با نخستین قهرمانی جهان ایران همراه شده است. خادم حقیقت تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در ۳ مرحله (۱۳۴۵–۱۳۴۶، ۱۳۵۱–۱۳۵۴ و ۱۳۵۶–۱۳۵۷) ریاست فدراسیون کشتی ایران را عهده‌دار بود و این ایام به دلیل دانش و مدیریت او، از درخشان‌ترین ادوار تاریخ کشتی ایران به شمار می‌رود.

انتشارات نگارستان اندیشه کتاب «خادم کشتی ایران؛ گفتگو با سیدمحمد خادم حقیقت؛ پرافتخارترین رییس ادوار فدراسیون کشتی ایران» از مجموعه تاریخ شفاهی کشتی ایران به کوشش حسین سبطی در 200 صفحه به بهای 150 هزار تومان را به چاپ رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها