جمعه ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
مطالعه اقتصاد سیاسی روسیه پس از فروپاشی شوروی/ تحلیل‌ اقتصادانان روسی از سیاست‌های لیبرالیسم اقتصادی

مطالعه اقتصاد سیاسی روسیه پس از فروپاشی شوروی، نشان می‌دهد که این کشور از استراتژی اقتصادی یا برنامه‌ریزی مشخصی برخوردار نبوده است. نوشته‌های تحلیل‌گران برجسته روسی حاکی از آن است که سیاست‌های لیبرالیسم اقتصادی که توسط یلستین پایه‌گذاری شد و ادامه یافت همگی با شکست روبه‌رو بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات نگارستان اندیشه کتاب «اقتصاد سیاسی روسیه» به انتخاب و ترجمه از روسی محمد کردزاده کرمانی را روانه بازار نشر کرد.

مطالعه اقتصاد سیاسی روسیه پس از فروپاشی شوروی، نشان می‌دهد که این کشور از استراتژی اقتصادی و یا برنامه‌ریزی مشخصی برخوردار نبوده است. نوشته‌های تحلیل‌گران برجسته روسی از جمله سرگی گلازیف، سرگی گوبانف و والنتین کاتاسانوف و سایر اقتصاددانان حاکی از آن است که سیاست‌های لیبرالیسم اقتصادی که توسط یلستین پایه‌گذاری شد و ادامه یافت همگی با شکست روبه‌رو بوده‌اند.

خصوصی‌سازی منجر به پاره‌شدن زنجیره ارزش افزوده در تولید صنعتی، فرار سرمایه از کشور، سفته‌بازی، حاکمیت دلار و ایجاد قشری از الیگارش‌های کمپرادور شد که فقط به فکر صادرات مواد خام بوده‌اند. درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز بجای این‌که وارد صندوق ذخیره ارزی یا بودجه دولت شوند وارد جیب دولتی‌ها و بخش خصوصی شده و پیامد آن گسترش فقر، افزایش فاصله طبقاتی و انقراض صنعتی بوده است. ضمنا محتوای این اثر، شباهت‌های متعددی میان وضعیت اقتصاد و سیاست در روسیه و ایران را برای مخاطب تصویر می‌کند.

انتشارات نگارستان اندیشه کتاب «اقتصاد سیاسی روسیه» به انتخاب و ترجمه از روسی محمد کردزاده کرمانی را در 366 صفحه به بهای 200 هزار تومان روانه بازار نشر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها