چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
برگزاری کلاس‌های تابستانی با هدف ارتقای فرهنگ کتابخوانی

بوشهر- رئیس اداره کتابخانه‌‎های عمومی شهرستان بوشهر از شروع ثبت نام کلاس‌های تابستانه کتابخانه‌های عمومی شهرستان بوشهر با هدف ارتقای فرهنگ کتابخوانی و توسعه ارزش‌های ایرانی- اسلامی در میان اعضای کتابخانه‌های عمومی در رشته‌های مختلف خبر داد.

زینب جعفری به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: همزمان با شروع فصل تابستان در کنار خدمات سالانه کتابخانه‌های عمومی که شامل خدمات بخش کودک و نوجوان، امانت‌دهی کتاب، بخش مطالعه، بخش دفاع مقدس، بخش بومی و بوشهرشناسی، بخش نشریات و... می‌شود، دوره‌های آموزشی و هنری متفاوتی برای اعضاء کتابخانه‌ها برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شود.

وی در تشریح برنامه‌های تابستانه کتابخانه‌های عمومی شهرستان بوشهر بیان کرد: برگزای کارگاه‌های هنری، جوانی و جمعیت‌شناسی، فن بیان و سخنوری، کنکور و تندخوانی، امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و عفاف، برگزاری رونمایی کتاب، مسابقات متنوع، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در قالب‌های کتابخوانی و هنری مثل نقاشی، قصه‌گویی، معرفی کتاب، خوانش کتاب و... از جمله برنامه‌هایی است که برای فصل تابستان اعضای کتابخانه‌های عمومی شهرستان برنامه‌ریزی و اجرایی می‌شوند.

به گفته جعفری، کارگاه‌های آموزشی هنرهای تجسمی و دست‌سازه‌های کاغذی، خطاطی و خشنویسی، نقاشی و طراحی، اوریگامی، کلاژ و روزنامه دیواری، کاغذ برش‌خورده و کتاب‌سازی، مسابقه کتابخوانی و... از دیگر برنامه‌هایی است که برای گذران مفید اوقات فراغت اعضاء در این فصل گرم سال در کتابخانه‌ها اجرا خواهند شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بوشهر که به‌تازگی به عنوان اداره برتر در میان کتابخانه‌های عمومی استان در تحقق شاخص‌های تعریف شده «افق 1401» معرفی شده است، بیان کرد: عموم گروه‌های سنی اعم از خردسال، کودک و نوجوان، بزرگسال، گروه‌های خاص مثل نابینایان، کم‌سوادان و... می‌توانند در این دوره‌ها و کارگاه‌ها شرکت کنند.

وی یادآور شد: مشاعره، نقاشی، قصه‌گویی، سفال، نقاشی روی پارچه، فن بیان و سخنوری، سرود، آموزش نماز، چرتکه، خلاقیت، بازی با ریاضی، آموزش زبان، شاهنامه‌خوانی، خطاطی و خوشنویسی، طراحی و‌... عناوین برگزاری کلاس‌های تابستانه کتابخانه‌های عمومی شهرستان بوشهر را در برمی‌گیرد.

جعفری در خصوص هدف برگزاری این کلاس‌ها توضیح داد: آشنایی و انس با کتابخانه و معرفی خدمات آن، ساماندهی اوقات فراغت اعضاء به‌خصوص کودکان و نوجوانان، ارتقاء و آموزش مطالعه مفید و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، فراگیری و ترویج ارزش‌های ایرانی -اسلامی در میان اعضاء، تکریم ارباب رجوع و برقراری عدالت فرهنگی مهم‌ترین اهداف برپایی این دوره‌های آموزشی را در فصل تابستان تشکیل می‌دهد.
 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بوشهر با بیان اینکه این شهرستان در حال حاضر 10 کتابخانه عمومی دارد، افزود: این شمار شامل 7 کتابخانه شهری؛ یعنی کتابخانه خلیج فارس (تنها کتابخانه استاندارد استان)، کتابخانه مصلحیان، کتابخانه شهدای باغ زهرا، کتابخانه مبصری در مرکز بوشهر و کتابخانه عمومی شهدای گمنام عالیشهر، کتابخانه شهیدآوینی چغادک و کتابخانه شهید مهدوی خارگ و 3  کتابخانه روستایی؛ یعنی کتابخانه شهید باهنر آبطویل، کتابخانه شهید موسوی چاهکوتاه، کتابخانه شهید امیرجاودان کره‌بند می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: شهرستان بوشهر 5 کتابخانه مشارکتی دارد که در زندان بوشهر، کانون اصلاح و تربیت، نیروگاه اتمی، پایگاه دریایی، پایگاه هوایی واقع شده‌اند که در طول سال ضمن ارائه خدمات کتابخانه‌ای، فعالیت‌های فرهنگی هنری متنوعی را برای اعضای خود اجرا می‌کنند.

جعفری تاکید کرد: ایجاد و راه‌اندازی مراکز فرهنگی در روستاهای کم‌برخوردار در حال پیگیری است و در این زمینه با بخشداران و دهیاران در هلیله، بندرگاه و جزیره شیف برای تهیه زمین جلساتی برگزار شده که امیدواریم نهادهای مذکور همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند تا بتوانیم کتاب را به این نقاط کم‌برخوردار استان ببریم.

وی ساخت کتابخانه‌عمومی را در روستاها و شهرهای شهرستان بوشهر امری لازم دانست و افزود: این مهم باید به‌منظور دسترسی عادلانه همه اهالی شهرستان به منابع فرهنگی و کتاب و نیز کمک به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نقاط کم‌برخوردار محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها