سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
«نقاشی روی آسمان؛ روایتی از عملیات کیو۱» منتشر شد

انتشارات کتاب جمکران، کتاب «نقاشی روی آسمان؛ روایتی از عملیات کیو۱» به قلم سیده‌زهرا بذرگری را برای نوجوانان منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، داستان «نقاشی روی آسمان» به قلم سیده‌زهرا بذرگری به عملیات کیو۱ که ماجرای درگیری هواپیمای شکاری ایرانی با چهار فروند هواپیمای عراقی است، می‌پردازد.
در عملیات کیو۱ «خلبان پیروان» هنگام بازگشت از عملیات به‌وسیله رادار سوباشی مطلع می‌شود که چهار فروند هواپیمای میراژ ‌F1 عراقی قصد بمباران قم را دارند. خلبان پیروان تغییر مسیر داده و در نزدیکی شهر اراک، با هواپیماهای عراقی پیش از رسیدن به آسمان قم درگیر می‌شود و یک فروند هواپیمای شکاری عراقی را سرنگون می‌کند. بقیه هواپیماها هم بمب‌هایی را که قرار بود در بمباران شهر قم استفاده کنند در بیابان‌های اطراف رها کرده و فرار می‌کنند. بعد از این اتفاق، عراق مجبور می‌شود برای بمباران شهری از موشک به جای هواپیما استفاده کند.

سیده‌زهرا بذرگری، نویسنده کتاب «نقاشی روی آسمان» بر اساس این عملیات داستانی را ویژه مخاطب نوجوان نوشته کرده است. داستان علی، نوجوانی که عاشق پرواز است و با پدر و مادربزرگش زندگی می‌کند. او تابستان را به همراه عمویش در روستایی در نزدیکی یک پایگاه شکاری کار می‌کند و در کنار جاده شیربلال می‌فروشد. خلبان فضلی که خلبان هواپیمای اف ۱۴ است، هر بار که از کنار مزرعه رد می‌شود از علی شیر بلال می‌خرد.
علی می‌خواهد خلبان بشود و از خلبان فضلی سؤال می‌کند که راز خلبان‌شدن او چه بوده است؟ خلبان فضلی هم شرط می‌گذارد که اگر بتواند پرواز اف ۱۴ را شناسایی کند او هم راز خلبان‌شدن را به او می‌گوید.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:
«بعدازظهر بود، نور آفتاب دقيقاً در چشم من بود و همين، ديدن با چشم غيرمسلح از دور را دشوار می‌کرد.
چند ثانيه بعد، چهار نقطه تيره، درست روبه‌رویم ولی در ارتفاع پايين‌تر ديدم. سرعت آن‌ها كم‌تر از ما بود. کاملاً آن‌ها را زير نظر گرفتم. هواپيما‌های دشمن از نوع ميراژ اف۱ بودند. بالاتر از آن‌ها پرواز می‌کردم و هنوز مرا نديده بودند؛ چون هيچ واكنش از خود نشان نمی‌دادند. فرصت مناسب فرا رسيد. ارتفاع را کم کردم. دسته‌های گاز هواپيما را به جلو فشار دادم و هم‌زمان با اضافه شدن سرعت، به‌سمت آن‌ها شيرجه رفتم.».
 

کتاب «نقاشی روی آسمان» به قلم سیده‌زهرا بذرگری از سوی انتشارات کتاب جمکران با مشارکت کنگره ملی شهدای استان قم در ۸۲ صفحه و به بهای ۴۸ هزارتومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها