یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

بوشهر- مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر از برگزاری نمایشگاه و فروشگاه محصولات و صنایع دستی به‌مناسبت هفته صنایع دستی در این کتابخانه خبر داد.

افسانه دارابی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: با توجه به اینکه کسب و کار کوچک در هر منطقه‌ای بر اساس نیاز و شرایط آن متفاوت است، کتابخانه عمومی خلیج فارس به‌مناسبت هفته صنایع دستی تلاش کرده تا با برپایی نمایشگاه و فروشگاه محصولات و صنایع دستی استان از 23 تا 25 خرداد، سهم کوچکی را در راه‌اندازی این‌گونه کسب‌وکارها در فضای کتابخانه ایفا کند.

به گفته وی، در این رویداد که با مشارکت ادار‌ه‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، مرکز آموزش جهاد دانشگاهی استان، اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان و... برگزار می‌شود، صنایع دستی بومی نظیر حصیربافی، عروسک‌سازی، سنگ‌های تزئینی، نقطه‌کوبی، آینه‌کاری، زیور آلات و صدف عرضه می‌شود.

دارابی با بیان اینکه کسب و کار کوچک، ایده‌ای برای ایجاد یک کسب و کار بر اساس تولید یک محصول یا ارائه خدمت به مصرف‌کنندگان است، افزود: در این میان، کتابخانه‌های عمومی یکی از مراکز مهم و تاثیر‌گذار در این حوزه به‌شمار می‌رود؛ چون کتابخانه‌های عمومی نهادهایی فرهنگی و اجتماعی هستند که نسبت به اعتلای آگاهی و اطلاعات جامعه مسئولیت دارند.

رئیس کتابخانه عمومی خلیج فارس تاکید کرد: از همین‌رو، این کتابخانه درصدد برآمده با برقراری ارتباط با موسسات و سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی استان، کسب و کارهای کوچک را در کتابخانه راه اندازی کند و خدمات جدیدی را در این زمینه ارائه دهد تا نوجوانان، جوانان و بانوان خانه‌دار عضو کتابخانه، راه‌اندازی این‌گونه کسب و کارها را بدون کوچک‌ترین ریسک و سرمایه اولیه آغاز و تجربه کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه شروع هر کسب و کاری نیازمند اطلاعات و دانش است، کتابداران کتابخانه عمومی خلیج فارس به‌عنوان تسهیلگر این حوزه با فراهم‌آوری خدماتی چون در اختیار قرار دادن منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه، مشاوره و راهنمایی اعضاء، فراهم‌آوری دسترسی رایگان به پایگاه‌های اطلاعاتی، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، ایجاد پل ارتباطی میان خریدار و فروشنده، در اختیار گذاشتن فضای مناسب، طراحی و توسعه کارکرد کتابخانه، برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و ... تمام قد در کنار جوانان خلاق، کارآفرین، ایده‌پرداز و علاقه‌مند به فعالیت های کارآفرینی خواهد بود.

دارابی در خصوص اهداف برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در هفته صنایع دستی در کتابخانه عمومی خلیج فارس توضیح داد: این نمایشگاه با هدف رشد و خلاقیت فردی، ایده‌پردازی، آموزش، افزایش علاقه به یادگیری، گفت‌وگو و تبادل اطلاعات، توانمندسازی افراد، استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده کارآفرینی، انجام کار گروهی و شبکه‌سازی اقتصادی  وحمایت از افراد کم‌برخوردار جامعه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از این نمایشگاه، نمایشگاه «حجاب و عفاف» از 27 تا 28 خرداد جاری در کتابخانه عمومی خلیج فارس برگزار می‌شود که در این رویداد تولیدات و محصولات هنرمندان بومی عرضه خواهد شد.
 
مسئول کتابخانه‌های عمومی خلیج فارس بوشهر به دیگر فعالیت‌های این کتابخانه در سال جاری اشاره و تصریح کرد: دو اتاق کتابخانه را در اختیار موسسه مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بوشهر قرار داده‌ایم که زمینه‌ساز اشتغال 20 نفر از جوانان استان (شامل مدیر، محقق، تدوین‌گر رسانه، فیلمبردار، نویسنده، نیروی اجرایی و...) در این موسسه شده است که از طریق مصاحبه و گفت‌وگو با مردم، داده‌های تاریخی را جمع آوری و در قالب کتاب منتشر می‌کنند. انتشارات راهیار یکی از انتشارات برندی در این حوزه با آن‌ها همکاری دارد.
 

دارابی برگزاری کارگاه‌ها آموزشی و نمایشگاه‌های فرهنگی هنری را در کتابخانه عمومی خلیج فارس، فعالیت بی‌سابقه‌ای ندانست و افزود: در سال 1401 نیز فعالیت‌هایی از قبیل نمایشگاه صنایع دستی به‌مناسبت شب یلدا، بازارچه نوروزی، کارگاه آموزشی نقاشی روی پارچه، کارگاه آموزشی نقاشی روی بوم، جشنواره غذا، نمایشگاه منابع طب سنتی، آشپزی و شیرینی‌پزی، کارگاه آموزش سواد مالی ویژه کودکان، کارگاه آموزش مهارت‌های زندگی و هوش مالی ویژه کودکان، کلاس‌های آموزشی قرآن، شاهنامه‌خوانی، نقاشی، خوشنوسی، خلاقیت، اوریگامی و... را برگزار کرده است.

مسئول کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر یادآور شد: در فصل تابستان نیز کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های سفره‌آرایی، شیرینی‌پزی، ترشیجات، پرورش ماهی و میگو و محصولات گلخانه‌ای را برگزار خواهیم کرد. امیدواریم که بتوانیم با برگزاری این کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ها گام استواری را در توانمندسازی و خودکفایی اعضای مستعد کتابخانه به‌ویژه زنان خانه‌دار برداریم.

دارابی تاکید کرد: مستندات این‌ نمایشگاه‌ها برای شرکت در دومین همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» که با هدف شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، ضعف‌ها، چالش‌ها و چشم‌اندازها برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به‌منظور مشارکت فعال در فضای کسب‌وکار کشور و فراهم‌آوردن بستری برای توجه به نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در رونق‌بخشیِ اقتصادی با حمایت از اقدامات کارآفرینانه و کسب‌وکارهای کوچک، با مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی مشهد برگزار می‌شود، ارسال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها