سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
می‌توان ایده حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب را توسعه داد

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تجربه حضور کتاب‌فروشان در نمایشگاه کتاب تهران را درخور توجه ارزیابی کرد و ایده حضور فیزیکی فعالان آخرین حلقه نشر در بزرگترین رویداد فرهنگی کشور را قابل بررسی دانست.

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره فعالیت‌های این مجموعه گفت: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در کنار فعالیت‌های نشر و چاپ کتاب و تولید محتوا، فعالیت‌های فرهنگی را هم در دستور کار خود قرار داده است. این موضوع ما را نسبت به سایر ناشران و حتی ناشران دولتی که عمده فعالیت‌هایشان در زمینه تولید محتوا است، منحصر به فرد می‌کند. 

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی سازمان انتشارات بازخوردهای درخور توجهی داشته است، به پیشینه مشارکت چهره‌های فرهنگی در رویداد‌های سازمان انتشارات اشاره کرد و افزود: بخش قابل توجهی از برگزیدگان جشنواره‌ها مثل کتاب سال دانشجویی از نویسندگان و استادان صاحب‌نام دانشگاه هستند؛ به‌عنوان مثال مرحوم قیصر امین‌پور که برگزیده جشنواره کتاب سال دانشجویی بود. یکی از اقدامات سازمان انتشارات، توجه به تولید محتوای فرهنگی و ایجاد یک فرصت برای گفت‌و‌گوی استادان و پژوهشگران است.   

علی‌اکبرزاده با اشاره به برگزاری سی‌و‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران، گفت: حتی رویدادهای دیگر از نظر مخاطب به اندازه نمایشگاه کتاب تهران نیست؛ بنابراین تقویت نمایشگاه کتاب تهران از جنبه‌های مختلف، یک ضرورت است اما شرایط به سمتی می‌رود که بر نحوه برگزاری این رویداد تأثیر‌گذار باشد. 

وی افزود:‌ وقتی فروش مجازی را با فروش فیزیکی همزمان می‌کنیم بسیاری از افراد که به نمایشگاه می‌آمدند دیگر این نیاز را نمی‌بینند در نمایشگاه حضور داشته باشند و از همان شهر محل سکونت خودشان، سفارش خرید می‌دهند. این موجب می‌شود، تعداد مخاطبان حضوری کاهش پیدا کند. با توجه به وضعیت کاغذ و هزینه تمام شده کتاب، فروش مجازی، برپایی نمایشگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. انتظار می‌رود در ایران به‌دلیل همین مسائل، سرعت توسعه بازار و میزان استفاده از نشر الکترونیک افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی درباره برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی بیان کرد: فکر می‌کنم ضرورتی ندارد فروش مجازی و فیزیکی در نمایشگاه کتاب، همزمان باشد. می‌دانیم که برگزاری هر دو رویداد کار آسانی نیست و سالی دو بار باید درگیر برگزاری نمایشگاه شد اما شاید لزومی نداشته باشد با هم برگزار شود؛ چرا‌که حضور فیزیکی مخاطبان را کاهش می‌دهد. نمایشگاه کتاب صرفا محلی برای فروش کتاب نیست؛ بلکه یک فضای فرهنگی است، بسیاری از افراد، شخصیت‌های فرهنگی را در این رویداد می‌بینند. پیش‌تر به نمایشگاه کتاب که می‌آمدیم، می‌توانستیم بزرگان، عالمان و شخصیت‌های علم و فرهنگ را ببینیم. اکنون هم همین‌گونه است؛ بنابراین این رویداد فرهنگی باید زنده بماند.

علی‌اکبرزاده با اشاره به مزیت‌های حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران گفت: این موضوع، اتفاق بسیار خوب و ارزشمندی است. سال‌های گذشته به دلیل برگزاری نمایشگاه، بسیاری کتابفروشی‌ها با رکود روبه‌رو می‌شدند. امسال آن‌ها هم می‌توانستند در بخش مجازی حضور داشته باشند و آثاری که در اختیار دارند ارائه کنند. این موضوع به بازار نشر کمک می‌کند؛ و حتی ایده حضور فیزیکی فعالان آخرین حلقه نشر در نمایشگاه کتاب حضور داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها