چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
«سفر به قلعه خورشید» به چاپ پنجم رسید/ داستان سفر به شهر هزاران کاتب

فارس - «سفر به قلعه خورشید» که اخیرا به چاپ پنجم رسیده است، پیشنهاد خوبی برای مطالعه نوجوانان در این ایام است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نجمه اشرفی: در ایام دهه کرامت چهره‌های فرهنگی واهالی قلم و یا کتابفروشی‌ها و مجموعه‌های ادبی وهنری حتی کاروان‌های زیارتی به سهم خود با معرفی کتاب و شعر و سایر محصولات هنری سعی داشتند در انتقال معارف رضوی و معرفی هنرمندانه امام رضا(ع) و خاندان با کرامت شان سهیم باشند.

رمان «سفر به قلعه خورشید» یکی از پیشنهادهای پرتکرار این ایام بود. به همین بهانه با خانم رقیه بابایی نویسنده خوش ذوق این اثر که در حوزه رمان دینی نیز کارنامه درخشانی دارد، به گفتگو می‌نشینیم.

رقیه بابایی که سال ۶۸ در شیراز متولد شده و دانش آموخته رشته علوم اجتماعی در دانشگاه پیام نور شیراز است، با شرکت در جشنواره خاتم ونوشتن داستان کوتاه درباره رسول اکرم (ص) در عرصه نویسندگی خوش درخشید.

کتاب سفر به قلعه خورشید اولین تجربه رمان نویسی این نویسنده خوش آتیه است که داستان پرفراز و نشیب برده‌ای به نام سحاب که آرزوی کاتب شدن را در سر دارد؛ روایت می‌کند. او که قبلا تعریف هزاران کاتب نیشابوری را شنیده، حالا با آمدن کاروان حکومتی مامون از مدینه به سمت مرو پنهانی با آن‌ها همراه می‌شود تا خودش را به نیشابور، شهر هزاران کاتب، برساند اما در مسیر سفر با اتفاقاتی روبرو می‌شود که مسیر زندگی اش را تغییر می دهد.

بابایی در گفتگو با خبرنگار ایبنا در خصوص مخاطب سنی این اثر ابراز داشت: سفر به قلعه خورشید رمان تاریخی مذهبی برای گروه سنی نوجوان است که برای اولین بار سال۹۹ منتشر شد و به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رسید و تا کنون به چاپ پنجم رسیده است. در بازخورد مخاطبین متوجه شدیم مورد استقبال گروه سنی مختلف از نوجوان تا بزرگسال قرارگرفته و به یاری خدا علاقمندان کتابخوانی ارتباط خوبی با اثر برقرار کردند.

وی که نوشتن برای نوجوانان را همچنان در اولویت برنامه های خود می‌داند، در این خصوص توضیح داد: بخاطر خلا عمیقی که در حوزه نوجوان می‌دیدم بعد از مجموعه داستان کوتاه «حنانه شو» به سمت نوشتن رمان نوجوان رفتم. امسال هم مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب تهران دوبار تاکید داشتند برای نوجوان‌ها بنویسید. این تاکیدات را بشارتی برای درستی انتخاب مسیرم می‌دانم.

این نویسنده گفت: ضمناً بنظرم معارفی که در این دوره نوجوانی به آدم می‌رسد ماندگارتر است. خودم شخصاً خانم میثم‌نیا استاد اخلاق دوره نوجوانی را درموفقیت‌هایم سهیم می‌دانم و هنوز در زندگی‌ام با چراغ‌هایی که روشن کردند تأثیر دارند.



بابایی درباره روند تولید این رمان با اشاره به ضرورت تحقیق و پژوهش برای تولید رمان دینی ابراز داشت: کتاب  جلیل عرفانمنش از اهالی قلم شیراز که از لحاظ تاریخی و جغرافیایی جزئیات زیادی از سفر امام رضا(ع) از مدینه تا مرو را مورد بررسی قرار داده و توسط انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده، یکی از منابع پژوهشی من برای این رمان بود که حدود ۸ماه نوشتن آن زمان برد. یکی از بهترین دوران زندگی من آن هشت ماه بود که میخواستم از امام بنویسم.

وی اولین فایده نوشتن هرکتاب را رشد خود نویسنده دانست که با محتوای کتاب درگیر می‌شود و ادامه داد: من در این مدت بیشتر با امام مأنوس بودم و مدام خودم را در کاروان امام تصور می‌کردم. وقتی برای نوشتن مهیا می‌شدم و  پشت میز می‌نشستم، شخصیت اول کتاب را که آرزوی کاتب شدن داشت، در کنار خودم حس می‌کردم وخاطرت خوشی از زمان نوشتن این رمان دارم.

بابایی تصریح کرد: غنای بخش پژوهشی و مستندات تاریخی و جذابیت قالب رمان باعث شد این اثر به جشنواره رشد راه پیدا کند و مطالعه آن به نوجوانان به عنوان یک منبع آموزشی توصیه شود. حضور در جشنواره رشد یکی از اتفاقات خوب درباره این کتاب بود که باعث شد نوجوانان زیادی با آن ارتباط بگیرند.

وی افزود:  وجه تمایز این کتاب از نظر خودم این است که با اتفاقاتی که در مسیر این سفر رخ می‌دهد، علاوه بر اینکه مخاطب با شخصیت و سبک زندگی و تاریخ سیاسی امام رضا(ع) آشنا می‌شود، در نهایت خواننده به لزوم وجود امام در هر زمان برای راهنمایی و سعادت انسان‌ها پی می‌برد.

این نویسنده در خصوص معرفی کتاب خوب درباره امام رضا(ع)نیز پاسخ داد: الحمدلله کتاب‌های خوب رضوی کم نداریم. اخیرا توجه خودم به محصولات متنوع انتشارات به نشر مشهد جلب شده که روی سیره رضوی و معرفت افزایی نسبت به امام رضا(ع) تمرکز کرده و برای کودک و نوجوان  محصولات خوبی دارد.

به گزارش ایبنا، رقیه بابایی که سال گذشته با انتشار رمان (دختری که پروانه شد) خبرساز شده بود و از زبان دختری که قرار بود زنده به گور شود به روایت دوران نوجوانی حضرت زهرا(س)پرداخت،

این روزها در حال نوشتن جلد دوم این رمان است که سالهای جوانی تا شهادت سیده النسا العالمین را برای نوجوانان روایت می‌کند. رمان جدید بابایی در مراحل نهایی نوشتن است و پیش بینی می‌شود تا چند ماه آینده اخبار خوبی درباره آن به دست علاقمندان کتاب برسد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها