پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
آیین نکوداشت مختومقلی فراغی به‌صورت زنده پخش می‌شود

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: آیین دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی، شاعر و عارف ایرانی ترکمن، در بستر مجازی به‌صورت زنده پخش می‌شود.

محمود غریب آبادی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، گفت: پخش زنده آیین دویست و نودمین سالروز تولد مختومقلی فراغی، شاعر و عارف ایرانی ترکمن، امروز از ساعت 14 به‌صورت زنده از محل برپایی آیین نکوداشت واقع در روستای آق توقای شهرستان مراوه‌تپه انجام می‌شود.

وی افزود: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان به نشانی golestan.farhang.gov.ir به‌صورت زنده این مراسم را به تماشا بنشینند.

غریب آبادی ادامه داد: سخنرانی معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان، استاندار گلستان، دبیر مجمع نمایندگان گلستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و فرماندار مراوه‌تپه، قرائت پیام نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان، ازجمله برنامه‌های این آیین نکوداشت است.

وی افزود: شعرخوانی، اجرایی آیین ذکر خنجر، اجرای سرود ای ایران چندزبانه، رونمایی از 2 عنوان کتاب و تجلیل از پژوهشگران، از دیگر برنامه‌های مراسم خواهد بود.

به گزارش ایبنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف تركمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدكاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذكر کرده‌اند.

وی در كنار چشمه عباساری در دامنه كوه سونگی داغ درگذشت و پیكرش را بر شتر سپیدی نهادند و به روستای آق توقای در 40 كیلومتری غرب مراوه‌تپه در شمال شرق استان گلستان بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاك سپردند.

سال‌هاست بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته‌شده و همه‌ساله در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در این مكان و جای‌جای استان گلستان برگزار می‌شود.

مختومقلی فراغی بزرگ‌ترین شاعر ترکمن‌ها محسوب می‌شود و به باور بسیاری از صاحب‌نظران هیچ‌یک از شاعران تركمن نتوانسته‌اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به‌عنوان احیاگر زبان و ادبیات تركمن شناخته می‌شود.

اشعار این شاعر بزرگ تركمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گران‌بهایی محسوب می‌شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ‌شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها