سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
کاغذ ایرانی؛ کلید‌‌واژه گفت‌و‌گوی رئیس‌‌جمهور با ناشران نمایشگاه کتاب

رئیس جمهور با حضور در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب، در بازدید از چند غرفه، درباره استفاده از کاغذ ایرانی و فروش با ناشران گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سه‌‌شنبه (26 اردیبهشت‌ماه) با حضور در بخش جنوبی سالن کودک و نوجوان سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از غرفه‌های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، انتشارات قدیانی، انتشارات مهرستان، مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، هوپا، نسیم قلم، انتشارات نوبهار، مهد علم، موزون و مهدور بازدید دو ساعته داشت. رئیس جمهوری در این بازدید از غرفه‌های مختلف انتشارات کودک و نوجوان این بخش بازدید و در گفت‌وگو با غرفه‌داران، برخی تازه‌های نشر این غرفه‌ها را تورق کرد.

رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با ناشران و مدیران نشر درباره مسائل و مشکلات حوزه نشر و بازار کتاب گفت‌و‌گو کرد.
 
نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی درباره حضور رئیس جمهور در این غرفه و مباحث مطرح شد با وی به خبرنگار ایبنا می‌گوید: در این بازدید درباره صنعت نشر صحبت کردیم. سال گذشته، وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی اشاره کرده بود که 100 هزار بند کاغذ ایرانی از کارخانه چوب و کاغذ مازندران را میان ناشران توزیع کردیم و براساس این اعلام؛ بنده خدمت رئیس جمهور عرض کردم، انتشارات قدیانی 10 هزار بند از این کاغذ‌های ایرانی یعنی معادل 10 درصد را خریداری کرده  و در چاپ کتاب‌های داستان و رمان استفاده کرده است.»
 
وی ادامه می‌دهد: در این بازدید، تأکید کردم، کیفیت کاغذ کارخانه چوب و کاغذ مازندران هنوز به کیفیت استاندارد 20 سال پیش نرسیده است؛ اما به دلیل توجه به کاغذ ایرانی، انتشارات قدیانی نیز از آن استفاده کرده است؛ البته از این کاغذ برای چاپ 25 درصد از کتاب‌‌های نشر قدیانی استفاده شده و 75 درصد کتاب‌های دیگر که باید مصور و رنگی منتشر شود، نیازمند کاغذ گلاسه و تحریر  100 گرمی است؛ البته به‌طور طبیعی این دو کاغذ وارداتی در کشور یا محدود تولید می‌شود یا اصلا تولید نمی‌شود. 

مدیر کتابفروشی قدیانی در ادامه می‌گوید: «قیمت کاغذ خارجی طی سه سال گذشته 20 برابر شده همچنین ملزومات چاپ، مانند زینک نیز افزایش قیمت داشته است. انقلاب اسلامی در طول  45 ساله خود توانسته با همکاری مسئولان توجه خانواده‌ها را به حوزه کودک و نوجوان جلب کند؛ به‌عنوان مثال؛ کتاب‌های بنفشه انتشارات قدیانی از کتاب‌هایی بود که متولدین دهه 60 با آن بزرگ شدند اما به خاطر افزایش قیمت کتاب؛ خانواده‌ها شاید امکان خرید کمی از این مجموعه‌ها را داشته باشند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار تأکید کردند برای حمایت ارزی و اولویت دادن به تأمین کاغذ؛ این کالا از گروه تخصیص کالا‌های گروه 2 به گروه یک منتقل شده است و بر همین اساس ارز بهتر و سریعتری به واردات کاغذ اختصاص پیدا می‌کند.»
 
قدیانی در ادامه می افزاید: «25 سال پیش به مرحوم علاقه‌مندان که مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را داشتند؛ پیشنهاد دادم که صفحه آخر کتاب‌های درسی ابتدایی را به پیشنهاد مطالعه کتاب‌های مورد‌ نیاز کودکان و نوجوانان اختصاص دهند، این پیشنهاد عملی اما سال گذشته این صفحه از کتاب‌های درسی ابتدایی حذف شد. آیت‌الله رئیسی از این پیشنهاد استقبال کردند و به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیه پیگیری دادند.
 
وی با تأکید بر اینکه بازدید‌کنندگان بخش کودک و نوجوان دوره‌های اخیر متولدین کتابخوان دهه 60 و 70 و والدین امروز هستند که خانوادگی به نمایشگاه کتاب می‌آیند، گفت: نباید بگذاریم محیط و شرایطی که برای استقبال از کتاب به وجود آمده به دلیل کمبود کتاب خوب یا قیمت زیاد از دست برود.
 
حسین فتاحی، نویسنده کودک و نوجوان نیز یکی از افرادی بود که امروز با رئیس جمهوری دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. او در این گفت‌و‌گو به تصویرگری کتاب‌های مذهبی برای کودکان، نبودن ویترین کتاب همچنین ضعف شبکه توزیع کتاب‌ کودک و نوجوان به شهرستان‌ها با آیت‌الله رئیسی گفت‌و‌گو کرد.

وی ادامه می‌دهد: به رئیس جمهوری درباره کمبود فضا‌هایی مانند نمایشگاه کتاب گفتم؛ اینکه چنین رویدادی فقط فرصتی 10 روزه است در‌حالی‌که امکان تأمین کتاب و دسترسی مردم به این کالای فرهنگی همواره باید فراهم باشد و مشابه این رویداد در همه کشور برگزار شود.
 
بازدید از انتشارات مهرستان و معرفی کتابی درباره تولید ملی
انتشارات مهرستان یکی دیگر از غرفه‌هایی بود که آیت‌الله رئیسی از آن بازدید کرد. احمد‌رضا امینی، دبیر تولید محتوای انتشارات درباره این حضور می‌گوید: رئیس جمهور در این بازدید از حوزه فعالیت انتشارات مهرستان پرسیدند. کتاب «پتوی پرنده» که درباره تولید ملی و تشویق کودکان و نوجوانان به خرید محصولات داخلی تألیف شده، به رئیس جمهور معرفی شد. در این بازدید رئیس جمهور از وضعیت خرید کتاب کودک ونوجوان در نمایشگاه کتاب سی‌و‌چهارم هم جویا شدند، همکاران انتشارات هم گفتند؛ استقبال بسیار خوب بود اما خرید کتاب کمی نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
 
قدردانی رئیس جمهور از ناشر برای توجه به تحریفات تاریخی
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، مقصد بعدی رئیس جمهوری در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب بود.
رئیس جمهور در این دیدار از تلاش انتشارات قدر ولایت در تولید محتوا علیه تحریف تاریخ معاصر ایران  به‌ویژه برای نوجوانان تقدیر کرد. در این بازدید کتاب «معجزه و کرامات نبرد؛ وعد الصادق» که برای گروه سنی نوجوان تولید شده، معرفی شد. 

پرسش رئیس جمهور درباره کتاب‌های ترجمه کودک
رئیسی در ادامه بازدید در غرفه انتشارات موزون، که در مجموع 76 عنوان کتاب درباره مهارت‌های زندگی شهروندی منتشر کرده و به‌گفته مسعود خاکسار، از مسئولان غرفه، محتوای تولید شده نشر از سوی آموزش و پرورش تائید شده است. رئیسی در این بازدید درباره اینکه آیا در انتشار کتاب‌های ترجمه شده، آموزش و پرورش موضوع پیشنهادی نیز برای شما دارند یا خیر؟ که در پاسخ گفتیم خیر. 

تشکر رئیس جمهور بابت استفاده از کاغذ ایرانی
رئیس جمهور در غرفه انتشارات مهد علم کودک و نوجوان، ناشر گروه سنی 2 تا 8 سال با رحیم شعبانی، معاون غرفه درباره تولید کتاب این نشر با کاغذ ایرانی تولیدی کارخانه چوب و کاغذ مازندران گفت‌‌‌وگو کرد. شعبانی می‌گوید:  از رئیس جمهور خواستیم ناشران کودک و نوجوان، مخصوصا ناشران نوپا بیشتر حمایت شوند.

به نظر می‌رسد، رئیس جمهور در بخش کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران نشان‌دهنده توجه دولت مردمی به کتاب‌های کودک و نوجوان با تاکید بر مقوله تألیف، توزیع و توسعه ویترین کتاب ناشران این گروه سنی است؛
مبحثی که مقام معظم رهبری در جریان بازدید از نمایشگاه به آن تأکید داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها