دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
اجرای دیوارنگاره‌های داستان‌های شاهنامه در پایتخت

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی از اجرای دو دیوارنگاره داستان‌های شاهنامه هم‌زمان با «روز بزرگداشت حکیم ابولقاسم فردوسی» خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا)، مجید قادری، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران هم‌زمان با ۲۵اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی از اجرای دیوارنگاره‌های داستان‌های شاهنامه خبر داد و گفت: شاهنامه اثری جاودانه در ادبیات و فرهنگ کشورمان است که در همه عرصه‌های هنری به‌ویژه هنر شهری می‌توان از آن بهره برد.
 
قادری با بیان اینکه سازمان زیباسازی به‌دنبال رنگ‌بخشیدن به فضای شهری است و جداره‌ها و دیوارهای شهر بهترین بستر برای رنگی‌ترشدن پایتخت است، ادامه داد: استفاده از داستان‌های اساطیری و تاریخی در هنر دیوارنگاری نه‌تنها حس تعلق محیطی را در شهروندان ایجاد می‌کند، بلکه افزایش غرور ملی را به همراه دارد و اقتباس از شاهنامه در دیوارنگاره‌های پایتخت بر همین اساس صورت گرفته است.
 
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در تشریح دیوارنگاره‌های داستان‌های شاهنامه گفت: دو دیوارنگاره در بلوار کاوه اجرا شده که داستان تولد زال و ترک‌شدنش از سوی سام را در دو بخش به تصویر می‌کشد.

به گفته قادری، دیوارنگاره‌ها با اقتباس از برگه نگارگری‌های شاهنامه طهماسبی توسط سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا شده است. 
 
به‌گزارش ایبنا به‌نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، شاهنامه شاه‌طهماسب شامل ۲۵۸ برگه نگارگری از افسانه‌ها، اساطیر و داستان‌های شاهنامه است که با سامانه و منظومه حماسی و پهلوانی به‌دست برجسته‌ترین نقاشان و نگارگران و خوش‌نویسان روزگار صفوی در تبریز و به‌خط نستعلیق فراهم شده‌ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها