دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
سالن «یاس»؛ قلب نمایشگاه کتاب

سالن یاس سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت خوبی برای آشنایی مخاطبان با تازه‌های چاپ و نشر و تورق آن‌هاست، سالنی که با جانمایی مناسب امکان خرید هدفمند و آگاهانه را برای مخاطبان فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا)، سالن یاس سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش «کتابیاران» واقع در نیم‌طبقه دوم شبستان مصلای بزرگ امام خمینی(ره) قرار گرفته است. سالنی که پنج سال است در نمایشگاه کتاب تهران برپا می‌شود و فضایی برای مخاطبان و اهالی نشر محسوب می‌شود تا با تازه‌های نشر کشور آشنا شوند.  

سالن یاس که دورتا دور آن با عکس‌ مشاهیر حوزه‌های مختلف؛ مانند رضا داوری اردکانی،اصغر طاهرزاده،شیخ حیسن انصاریان، جواد محقق، جلالدین فارسی، حشمت‌الله قنبری همدانی، حجت‌السلام علی‌ذوالعلم، حسین اسرافیلی، امام موسی صدر، حسن رحیم‌پور ازغدی، علامه حسن‌زاده آملی پوشانده شده است و بنرهایی نیز به صف ایستاده‌اند تا شماره‌های مختلف مجله‌ «گاه نقد» را به مخاطبان معرفی کنند.

                         

سالن یاس سال‌های 91 و 91 در مصلا و سال‌های 95 و 96 در «شهر آفتاب» حضور داشته است. این سالن هرسال 10 تا 13 هزار عنوان کتاب چاپ جدید را در بخش‌های فلسفه، روانشناسی، علوم اجتماعی، ادبیات، کودک و نوجوان، دین و شعر را به مخاطبان معرفی می‌کند.

به گفته محمود عظیمی‌پور، مدیر سالن یاس سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این سالن امکان انتخاب آگاهانه کتاب را با تورق و رؤیت کتاب برای بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب فراهم می‌کند. این سالن امسال 1700 مترمربع مساحت دارد و هشت گروه تخصصی در این بخش فعالیت می‌کنند. به‌طور مشخص گروه‌‌های ادبیات، کودک و نوجوان و دین، دارای کتاب‌های بیشتر و فضای وسیع‌تری هستند.
 
 
 
امسال به‌طور متوسط در غرفه‌های ادبیات و کودک و نوجوان 4 هزار عنوان کتاب جدید، در غرفه دین 2 هزار عنوان، در بخش علوم اجتماعی 1700 عنوان ،در غرفه‌های تاریخ هزار عنوان، فلسفه، 700 تا 800 عنوان و روانشاسی نیز به‌طور متوسط  1600 عنوان کتاب عرضه شده است. سالن یاس امسال یک بخش ویژه به نام تبیین دارد که در این بخش، کار اقناعی درباره مسائل مهم جامعه مانند خانواده، ازدواج تربیت فرزند، معارف اسلامی و انقلاب، روایت پیشرفت و ادبیات مقاومت و پیشرفت‌های کشور براساس معرفی و نمایش تازه‌‌های کتاب منتشر شده به مخاطبان ارائه می‌‌شود. تفاوت این بخش با سایر بخش‌های سالن یاس در ارائه کتاب‌های پنج سال اخیر است اما در سایر غرفه‌ها آخرین کتاب‌های منتشر شده وجود دارد.
 

سالن یاس با کارکرد نمایشگاهی خاص خود یعنی نمایش همه کتاب‌های چاپ جدید در یک مکان؛ باید بیش از پیش دیده شود. قطعا برپایی این سالن در یک مکان پرتردد، امکان بازدید بیشتری را فراهم می‌کند. هر چند به نظر می‌رسد این بخش نیاز به تبلیغات محیطی بیشتری دارد. به گفته عظیمی‌پور استقبال از سالن یاس هر‌سال کم بوده و دلیل این اتفاق مهجور بودن و دیده نشدن این سالن در نمایشگاه کتاب است.

به‌گفته عظیمی‌پور، طبیعتا سالن یاس اگر در کنار ناشران عمومی و کودک و نوجوان قرار بگیرد، موجب دیده شدن این سالن می‌شود و اگر شرایطی مهیا شود که مردم در ابتدای ورود به نمایشگاه کتاب؛ ابتدا وارد سالن یاس شوند، خرید مردم هدفمند‌تر می‌شود. امسال به‌گفته مدیر سالن یاس نمایشگاه کتاب تهران یک تیزر یک دقیقه‌ای برای معرفی فعالیت‌های سالن یاس در اختیار صدا و سیما قرار گرفته و قرار است این تیزر به تناوب در صدا و سیما پخش شود.
 
 

سالن یاس، مخاطب تخصصی ندارد و مخاطب این سالن همه مردم هستند؛ البته مسئولان کتابخانه‌های تخصصی و عمومی، دانشجویان و طلاب مخاطبان همیشگی و جدی این بخش هستند اما پدرو مادرهای دغدغه‌مند، مربیان مهد‌کودک‌ها و معلمان نیز برای خرید کتاب مناسب به این سالن مراجعه کنند.
 
 
 
کارکرد سالن یاس؛ بازدید مخاطبان از کتاب‌های چاپ اول همه حوزه‌ها به صورت یکجا است. سالن یاس با وجود مشاوران تخصصی، امسال نیز مانند دوره‌‌های پیشین مردم و مخاطبان خاص را در انتخاب آگاهانه کتاب، مطالعه مفید و انتخاب کتاب خوب براساس معیارهایی مانند طرح جلد مناسب، تشخیص کتاب اصلی از فیک با معرفی ناشر اصلی راهنمایی می‌کنند. کتاب‌های به نمایش درآمده  در سالن یاس امسال شامل کتاب‌های امانی مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و آثار خریداری شده ناشران شهرستانی است که ممکن است در کتابفروشی‌های میدان انقلاب پیدا نشود. 

به نظر می‌رسد، سالن یاس نمایشگاه کتاب تهران که نامش را از حیاط مصلا وام گرفته با حضور در یک بخش اصلی و عمومی‌تر امکان بیشتری برای دیده شدن دارد و حضور این بخش که مکمل ایستگاه‌های مشاوره کتاب و خرید از نمایشگاه کتاب است امکان خرید هدفمند‌تری را برای مخاطبان فراهم می‌کند و نمایشگاه کتاب را به کارکرد اصلی خود یعنی نمایش و معرفی کتاب‌های چاپ اول نزدیک‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها