دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
آینده تالیف متاثر از شرایط اقتصادی خانوار است/ چالشی به نام کتاب‌سازان

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مازندران وضعیت آینده تالیف، چاپ و نشر را متاثر از شرایط اقتصادی جامعه دانست و گفت: این شرایط تعیین می‌کند که کتاب در سبد فرهنگی خانوار، چه جایگاهی داشته باشد.

 علی رمضانی پاجی یکشنبه در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در ساری درباره آینده تالیف، اظهار کرد: کاغذ از دیرباز، در منابع اسلامی بسیار بااهمیت بود و امروز هم نقش مهمی در آینده تالیف دارد.
 
وی افزود: می‌توان ادعا کرد به ویژه از سال گذشته بخش مهمی از تالیفات رو به افول نهاده‌اند و با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت کاغذ، مولف توانی برای انتشار اثر تالیفی خود ندارد.

نویسنده کتاب «مازندران در عصر ناصری» با بیان اینکه در شرایط فعلی، تالیف بر دو قسم است، ادامه داد: تالیفاتی که  آنها را  امتیازی می‌نامیم، به این مفهوم که فردی برای تحصیل در مقطع دکترا، تعدادی کتاب با حداکثر 10 جلد منتشر کرده و از امتیاز این انتشار بهره می‌برد و درگیر مسائل مالی و فروش کتاب هم نیست.
 
رمضانی خاطرنشان کرد: اما بخش دوم مربوط به تالیف عمیق و عاشقانه، است و مولفان اینچنینی شاید هیچ استفاده امتیازی نداشته باشند جز اثرات معنوی تالیف و آگاه‌سازی نسل آینده، اینگونه افراد جزو نویسندگان مشهور استان و کشور هستند که هر ساله نسبت به چاپ آثار آنها و مشکلاتی که در روند چاپ با آن مواجه هستند در جریان قرار داریم.
 
وی با بیان اینکه با 2 جریان متفاوت مولفان، مواجه هستیم، اظهار کرد: لازم است متولیان حوزه تالیف، چاپ و نشر، مشکلات مولفان واقعی را رصد و بررسی کنند تا این افراد با خیال آسوده‌تری به حوزه تالیف بپردازند.
 
این نویسنده  گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این زمینه باید به شناسایی مولفان خبره بپردازد و در راستای کاهش مشکلات مولفان گام بردارد.
 
رمضانی با بیان اینکه مولفان چراغ تالیف را تاکنون روشن نگه‌داشته‌اند تا حوزه کتاب، پررونق باقی بماند، گفت: چنانچه مشکلات این حوزه، رفع نشود دیر نیست که مولفان واقعی، دست از تالیف بردارند و این حوزه به دست کتاب‌سازانی بیفتد که دلسوزی نسبت به فرهنگ، هنر، ادبیات و تاریخ این کشور ندارند ضمن اینکه اکنون هم اوضاع کتاب‌سازان بسیار بهتر از مولفان متخصص و متعهد است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها