یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
رئیس مجلس ازبکستان از موزه و آثار خطی کتابخانه مجلس بازدید کرد

رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان با همراهی محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از موزه مجلس و چند اثر خطی نفیس این مرکز، بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان با همراهی محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از موزه مجلس و چند اثر خطی نفیس این مرکز، دیدن کرد.
 
نورالدین جان اسماعیل اف، رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان و هیئت همراه، برای گفت‌و‌گو و دیدار با رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف و بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های بین دو کشور، به تهران سفر کرده‌است. 
 
در این بازدید، ضمن دیدار و گفت‌‌وگوی رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان با رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان و هیئت همراه از موزه مجلس شورای اسلامی، بازدید کردند. در این بازدید که روز شنبه 16 اردیبهشت‌ماه با میزبانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی انجام شد، سفیر ازبکستان در ایران و هیئت همراه، نورالدین جان اسماعیل اف را همراهی می‌کردند.
 
رؤسای مجالس ایران و ازبکستان و هیئت همراه، در بدو ورود به موزه مجلس، با استقبال حجت‌الاسلام والمسلیمن قاسمیان، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران این مرکز مواجه شدند. 
 
در این بازدید، محمدحسن خلیلی، مدیر موزه مجلس، بخش‌های مختلف موزه اعم از صحن قدیم، گالری کمال‌الملک، گالری رجال، آثار هنری، هدایای ملل که به رؤسای مجلس طی تاریخ 117ساله مجلس اهدا شده و اسناد و تصاویر را معرفی کرد.
 
پس از بازید از موزه، به درخواست نورالدین جان اسماعیل اف، رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان درباره سه نسخه نفیس از دیوان امیرعلیشیر نوایی متعلق به کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که در بخش خطی این مرکز نگهداری می‌شود، از سوی محمود نظری، مسئول بخش خطی کتابخانه مجلس به تفصیل توضیح و معرفی شد.

 نسخه ابتدایی دیوان امیرعلیشیر نوایی  شماره 353، شامل غزلیات و رباعیات امیرعلیشیر نوایی به زبان ترکی است. این نسخه نفیس کتابت سده 9 و 10 هجری و دارای سرلوح و شمسه، مذهّب، مرصّع و جدول‌بندی الوان است. نسخه بعدی به شماره 13100 خمسه نوایی و دارای هفت مجلس، مینیاتور، جدول و اشعار چهار ستونه، کتابت شده در قرن دهم هجری است.

نسخه پایانی این دیوان نیز به شماره 13210، به زبان ترکی و شامل اشعار مختلف این شاعر، به خط نستعلیق ظاهراً بهبود شاهنشاهی، دارای تزئینات مذهّب، مرصّع و جدول‌کشی است. در پایان این بازدید، تصاویر دیجیتالی این سه نسخه نفیس از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس مجلس ازبکستان، اهدا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها