یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
مجسمه‌ حافظ و مولانا ساخته می‌شود/رونمایی از تندیس آرش کمانگیر تا پایان سال

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نصب تندیس سعدی، به‌عنوان بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت را مهم‌ترین پروژه دوره جدید سازمان زیباسازی معرفی کرد و از ساخت و نصب چند مجسمه دیگر در پایتخت تا پایان سال خبر داد.

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره اقدامات کتاب‌محور این سازمان در سطح شهر گفت: در حوزه کتاب چندین اقدام شاخص انجام داده‌ایم؛ یکی از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه معرفی کتاب‌های شاخص در حوزه‌ها و سلایق مختلف در سطح شهر بود که دو سال همزمان با هفته کتاب در آبان‌ماه، اکران تصویری و معرفی کتاب داشتیم.

وی با اشاره به نصب تندیس سعدی در میدانگاه سعدی افزود: در حوزه کارهای ماندگار نیز شاید نصب مجسمه سعدی را بتوان مهم‌ترین اقدام دوره جدید سازمان زیباسازی دانست. این مجسمه به‌عنوان یکی از مفاخر شناخته شده و شناسنامه ادبیات ایرانی در دنیا ساخته شد. این مجسمه تمام‌برنزی ساخته دهقان محمدی از مجسمه‌سازان  کشور است و امیدواریم برنامه‌هایی از این دست در شهر تهران ادامه داشته باشد.
 
صیادی درباره نشانه‌هایی که در میدانگاه سعدی، در کنار تندیس این شاعر نصب شده گفت: در این پروژه تلاش کردیم صرفا کار سخت‌افزاری انجام ندهیم و تعدادی از مفاهیم مرتبط با سعدی در اطراف این پروژه را نیز داریم؛ بیت معروف «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز...» در یک سمت و در سمت دیگر «دیباچه گلستان سعدی» روی دیوارهای اطراف مشاهده می‌شود تا افرادی که در این میدانگاه قدم می‌گذارند بتوانند بهره‌برداری فرهنگی از این محیط داشته باشند.


                             
  

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: تندیس بعدی که در دست ساخت است، مجسمه نظامی است که استاد نادر قشقایی، ساخت آن را برعهده دارد، در نقطه‌ای مرتبط در تهران رونمایی خواهد شد؛ همچنین ساخت مجسمه آرش کمانگیر را نیز به‌عنوان شخصیتی که ریشه در هویت و ادبیات ایرانی دارد، در برنامه‌ داریم. امسال این دو تندیس را به‌عنوان آثار شاخص خواهیم داشت و سال بعد برنامه حافظ و مولوی را نیز پیش خواهیم برد.

صیادی با اشاره به ساخت تندیس خیام؛ یکی دیگر از مفاخر ادبی ایران گفت: مجسمه خیام نیز یکی از کارهایی است که اواخر امسال یا اوایل سال آینده ساخته و رونمای خواهد شد. در نظر داریم شخصیت خیام را با نگاهی که رهبر  انقلاب گفتند معرفی کنیم، که خیام یک منجم، ریاضی‌دان و شاعر بزرگ ایرانی است و شاید به درستی شناخته شده نباشد و با برخی از مفاهیم دیگر گره خورده باشد؛ امیدواریم بتوانیم زمینه‌ای برای معرفی دقیق‌تر این چهره فاخر ایرانی به نسل جوان فراهم کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها