پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
سمینار «جدیدترین یافته‌های خلیج فارس» در بوشهر برگزار می‌شود

مدیر پایگاه‌های زنجیره‌ای خلیج فارس از برگزاری سمینار «جدیدترین یافته‌های خلیج فارس» با حضور خلیج‌فارس‌پژوهان و باستان‌شناسان برجسته کشور به مناسبت دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس در بوشهر خبر داد.

نصرالله ابراهیمی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این سمینار با محوریت آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در کرانه‌ها و پس‌کرانه‌های خلیج فارس شنبه، 9 اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات اداره‌کل تامین اجتماعی استان بوشهر ساعت 8:30 برگزار می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: در این سمینار، عباس مقدم (عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری)، پروفسور عبدالمجید ارفعی (ایلام‌شناس)، عبدالکریم مشایخی (رئیس بنیاد ایران‌شناسی استان بوشهر)، نصرالله ابراهیمی (سرپرست پایگاه‌های زنجیره‌ای خلیج فارس)، محمد اسمعیلی‌جلودار (رئیس انجمن باستان‌شناسی ایران)، مصطفی ده‌پهلوان (رئیس موسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران)، نوروز رجبی (سرپرست کاوش‌های باستان‌شناس در بندر بوشهر و لیان باستانی و ریشهر) به سخنرانی خواهند پرداخت.

وی با اشاره به مباحث موضوعی این رویداد گفت: در این سمینار مباحثی درباره تل تهماچی (که در شهرستان دیلم قرار دارد و دارای قدمتی 7 هزار ساله است)، کاخ چرخاب (یکی از کاخ‌های هخامنشینان در منطقه جنوب است)، بندر باستانی سیراف و مبادلات تجاری و فرهنگی این بندر با چین در عهد باستان، تاریخ خلیج فارس، تل پی تل (محوطه باستانی در بندر بوشهر)، کتیبه‌های ایلامی و تاریخ لیان و گورستانی باستانی شغاب با رویکردی باستان‌شناسانه مطرح خواهد شد.


ابراهیمی ادامه داد: در سمینار «جدیدترین یافته‌های خلیج فارس» از تازه‌ترین کتاب پرفسور عبدالمجید ارفعی به نام «بوشهر در عهد ایلامیان» رونمایی خواهد شد. در این کتاب مقالاتی از سیدقاسم یاحسینی، نویسنده و مورخ و عبدالکریم مشایخی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی استان بوشهر در باب لیان و ایلامیان نیز آورده شده است.

مدیر پایگاه‌های زنجیره‌ای خلیج فارس تاکید کرد: انجام کاوش‌های باستان‌شناسی به‌طور همزمان در پنج سایت تاریخی و باستانی در کرانه‌ها و پس‌کرانه‌های خلیج‌فارس برای نخستین بار در استان ما اتفاق می‌افتد که با حمایت مدیران اجرایی و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر محقق شده‌است، بی‌شک این مطالعات فصلی نویی را در حوزه تاریخ خلیج فارس، استان بوشهر، لیان و ریشهر به روی مخاطبان باز خواهد کرد.

ابراهیمی یادآورشد: افزون بر این کاوش‌ها در سال جاری، در فصل بعدی پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی در کرانه‌ها و پس‌کرانه‌های خلیج فارس، مطالعه و کاوش باستان‌شناسی در قلعه ریشهر که نه تنها یکی از محوطه‌های کم‌نظیر باستانی استان بوشهر، بلکه جهان شناخته می‌شود، آغاز خواهد شد. این محوطه به‌دلیل قرار گرفتن در کنار خلیج فارس از چشم‌انداز منحصربه‌فردی برخوردار است که از نظر گردشگری نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر ادامه داد: در پی این هستیم که با راه‌اندازی یک سایت باستانی- گردشگری در قلعه ریشهر، مطالعات باستان‌شناسی این محوطه را به‌طور جدی آغاز کنیم؛ چون این قلعه هم از بعد تاریخی و باستان‌شناسی اهمیت دارد و هم از نظر گردشگری برای گردشگران و دوستداران تاریخ و فرهنگ جاری بر خلیج فارس از جذابیت بالایی برخوردار است.

این پژوهشگر و خلیج‌فارس پژوه افزود: همچنین در برنامه‌های آینده اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و پایگاه‌های زنجیره‌ای‌ خلیج فارس به‌دنبال افزایش حجم مطالعات باستان‌شناسی بندر سیراف هستیم تا گام‌های خود را به ثبت جهانی این بندر باستانی نزدیک‌تر کنیم.

ابراهیمی بیان کرد: مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی که هم‌اینک آغاز شده‌اند تا به کمک آن لایه‌های تاریخی و در خاک مانده خلیج فارس و کرانه‌های و پس‌کرانه‌های آن با استفاده از مستندات فرهنگی و تاریخی به‌طریق علمی و برنامه‌ریزی‌شده کشف و شناسایی کنیم، محدود به استان بوشهر نخواهد بود، بلکه در پایگاه‌های زنجیره‌ای خلیج فارس این مطالعات از استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان آغاز می‌شود تا بخشی از دریا مکران.

به گفته مدیر پایگاه‌های زنجیره‌ای خلیج فارس، در این مطالعات باستان‌شناسی، میراث ملموس و میراث ناملموس فرهنگی، صنایع دستی، سنن و آداب و همچنین ظرفیت‌های گردشگری محوطه‌های تاریخی و باستانی مورد بررسی و کاوش قرار خواهند گرفت.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: ما ضمن این‌که موظف هستیم که تاریخ و جایگاه خلیج فارس به‌شکل شایسته و مستند به همگان بشناسانیم، وظیفه صیانت و حفاظت از تاریخ، فرهنگ، هویت و نام خلیج فارس را نیز به‌طور ویژه عهده‌دار هستیم که به کمک همین کاوش‌های باستان‌شناسی و مطالعات دقیق علمی و تاریخی، حقانیت نام خلیج فارس و تمدن دیرینه‌ای که بر کرانه‌های آن از دیرباز تا کنون در جنوب کشور جاری و ساری بوده، به‌طور مستند و مستدل اثبات شده است.

به گزارش ایبنا، 10 اردیبهشت‌ماه به نام روز ملی خلیج فارس (سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس در سال 1621 میلادی) نامگذاری شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها