چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
جایزه کتاب سال فارس مستقل شده است

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در نشست خبری سومین دوره جایزه کتاب سال گفت: توانستیم پس از برگزاری دو دوره، جایزه را مستقل از روند کشوری بدانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در فارس، نشست خبری آیین پایانی سومین جایزه کتاب سال فارس با حضور  غلامرضا خوش اقبال، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس چهارشنبه (10 بهمن‌ماه) برگزار شد. 

خوش‌اقبال، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: ترکیب داوران جایزه کتاب سال استان فارس همان داورانی کشوری بودند که در دوره‌های گذشته حضور داشتند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پاسخ به خبرنگار (ایبنا) در فارس، بیان کرد: با تلاش‌هایی که در طول سال‌های گذشته برای برگزاری جایزه کتاب سال استان فارس داشتیم، توانستیم پس از برگزاری دو دوره، جایزه را مستقل از روند کشوری بدانیم.
 
وی ادامه داد: دبیرخانه سومین دوره جایزه کتاب سال فارس از شهریورماه تشکیل شد و تا پایان شهریورماه، کتاب‌ها را در  12 رده موضوعی بررسی کرد. امسال دو رده موضوعی، کودک و نوجوان و دفاع مقدس به جایزه افزوده شد.
 
خوش اقبال از رایزنی و گفت‎وگو  با نویسندگان، برای ارسال آثارشان به دبیرخانه اشاره کرد و افزود: تلاش کردیم که نویسندگان، صاحبان آثار و ناشران کتابشان را ارسال کنند. دبیرخانه کتاب سال استان فارس در ادامه تشکیل شد تا حرف و حدیتی به دنبال نداشته باشد. آثاری که تا اسفندماه چاپ شده بود را داوری شدند.
 
700 عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شده است
خوش‌اقبال با بیان اینکه 700 عنوان کتاب به دبیرخانه جایزه کتاب سال فارس ارسال شده، اعلام کرد: در مرحله نخست داوری، کتاب‌ها در 12 رده موضوعی داوری شدند و  از کتاب‌هایی که زیر 70 امتیاز، کسب کردند، 34 عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافتند.
 
وی درباره ترکیب داوران جایزه کتاب سال استان فارس، بیان کرد: با توجه به اینکه داوران جایزه کتاب سال، ابلاغ محرمانه از سوی خانه کتاب و ادبیات ایرانیان می‌گیرند، نمی‌توانیم داوران را معرفی کنیم.
 
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، شمار کتاب‌های برگزیده سومین جایزه کتاب سال فارس را 8 عنوان برشمرد و گفت: این آثار از 8 نویسنده و مولفی است که کتاب‌هایشان را به دبیرخانه ارسال کردند.
 
وی ترکیب برگزیدگان را دو بانو و بقیه را از آقایان عنوان کرد و افزود: ازجمله معیارهای داوری سومین دوره جایزه کتاب سال فارس، نوآوری در موضوع، رعایت استانداردهای درست‌نویسی، تحلیل و استنتاج منطقی نویسنده، همچنین ارزش‌های فرهنگی و دینی از شاخصه‌های است. برای تصحیح و ترجمه معیار استانداردهای بین‌المللی نیز در نظر بوده است.
 
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به پیشینه‌ای استان فارس در زمینه ادبیات،  ادامه داد: از همه طیف‌ها، برگزیده داریم زیرا فارس از تعدد ناشران برخوردار است.
 
به‌گفته خوش اقبال، برای این دوره از جایزه کتاب سال استان فارس، تندیس مُجزایی براساس آیه شریفه «نون و القلم» طراحی شده است.
 
برخی کتاب‌ها برای داوری خریداری شد
ادبیات و پژوهش‌های ادبی را نخستین حوزه ناشران استان فارس اعلام کرد و گفت: این قابلیت در کشور هم خودش را نشان می‌دهد.
  
به گفته معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سلسله نشست‌هایی بعد از جایزه خواهیم داشت که به معرفی این کتاب‌ها بپردازیم.
 
به گزارش ایبنا؛ آیین پایانی سومین دوره جایزه کتاب سال استان فارس یکشنبه ساعت 16 در تالار حافظ با حضور مقامات، صاحبان آثار، ناشران و علاقه‌مندان کتاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها