چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
درخواست معافیت واردات انواع خمیر کاغذ از مالیات

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح و شمول معافیت ارزش افزوده برای واردات انواع خمیر کاغذ با توجه به قانون دائمی مالیات برارزش افزوده شده‌ است.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به نامه‌ای که به رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است، گفت: طبق بند الف و ب ماده ۹ مصوبه مالیات بر ارزش افزوده و تبصره‌های مربوطه، همچنین قانون مالیات برارزش افزوده اجرایی از ۱۳ دی‌ماه 1400 مصوبه مجلس شورای اسلامی، عرضه و واردات خمیر کاغذ از پرداخت مالیات و ارزش افزوده معاف است.
 
وی افزود: این درحالی است که طبق تعریف، هرآنچه ماهیت الیاف گیاهی داشته باشد، خمیر کاغذ محسوب می‌شود، همچنین الیافی که از منابع چوبی گیاهی یعنی چوب‌های سوزنی برگ، پهن‌برگ یا منابع غیرچوبی و گیاهی مانند باگاس، کته و کلش غلات به دست می‌آید و روش تبدیل آن‌ها متفاوت است و به روش‌های شیمیایی و مکانیکی و یا ترکیبی استحصال می‌شود نیز جزو این منابع است.
 
شجاع با بیان اینکه خمیرهای شیمیایی و مکانیکی اعم از الیاف یا چوب نیز جزو خمیر کاغذ محسوب می‌شود، گفت: با این توضیح، همه خمیرهای چوبی و الیاف تحت تعرفه‌های ۴۷۰۱ تا ۴۷۰۶ ، همگی به نوعی خمیر کاغذ بوده و به‌عنوان ماده اولیه تولید کاغذ محسوب می‌شوند.
 
وی تاکید کرد: به تازگی گمرکات کشور ازجمله گمرک شهر ری و تهران غرب اعلام کردند که برخی تعرفه‌ها ازجمله ۴۷۳۲۱۰۰ خمیر کاغذ نیست و مشمول پرداخت ارزش افزوده است، این تفسیر نادرست موجب‌شده مشکلاتی برای واردکنندگان و عرضه‌کنندگان خمیر کاغذ به وجود آید.
 
شجاع با طرح این موضوع که چنین مساله‌ای موجب افزایش قیمت مواد اولیه و سرانجام بهای برخی کاغذها خواهد شد، یادآور شد: در این نامه از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کردم با توجه به اینکه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در ارتباط با تامین کاغذ خصوص آن از نوع تولیدی آن و محصولات فرهنگی کتاب و مطبوعات دغدغه و احتمال داشته‌اند، کمک شود موضوع سریع بررسی و نسبت به اصلاح موارد و شمول معافیت ارزش افزوده برای انواع خمیر کاغذ با توجه به قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده دستورات لازم را بدهند.
 
وی ادامه داد: رونوشت این نامه را برای معاون پارلمانی رئیس مجلس، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر صمت و روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اقتصادی مجلس نیز ارسال کردم تا توجه جدی‌تری به این موضوع شود.
 
تغییر قیمت‌ها و ارز نیمایی
وی همچنین به ارسال نامه دیگری به یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: اهالی صنعت چاپ در واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه اساسی شامل کاغذ چاپ و تحریر، انواع مقوا، زینک، مرکب و ...‌ با دریافت نکردن ارز نیمایی مواجه شده‌اند و همین موضوع موجب شده کارخانه‌های خارجی با تغییر قیمت‌های جهانی حاضر به حمل کالاها با قیمت قبل نباشند.

وی ادامه داد: این موضوع درحالی رخ داده است که اهالی صنعت چاپ با افزایش قیمت ارز نسبت به تعهدات خود با مشکل بزرگی روبه‌رو هستند.
 
شجاع با بیان اینکه باید در ارتباط با تخصیص ارز نیمایی به‌ویژه برای مواد اولیه اساسی که در کشور تولید نمی‌شوند یا کمبود تولید داریم مثل زینک، کاغذ و مرکب باید اقداماتی انجام شود، گفت: این کار باید انجام شود تا در تولید محصولات فرهنگی مانند کتاب و مطبوعات مواد غذایی، دارویی و بهداشتی با مشکلاتی مثل رکود، نیمه تعطیلی و تعطیلی بیش از ۱۰ هزار واحد چاپی مواجه نشویم.
 
وی تاکید کرد: در این نامه از معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کردم که وزارت ارشاد به‌عنوان متولی صنعت چاپ، با بانک مرکزی رایزنی کرده و در تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه اساسی به‌ویژه زینک به‌عنوان کالای استراتژیک در تولید محصولات فرهنگی و صنعتی اقدامات لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها