چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
300 سال آینده دنیا چه شکلی است؟

رمان «گریز از سال صفر» روایتی از ۳۰۰ سال آینده است، زمانی که انسان کره زمین را نابود کرده و می‌تواند به فضا سفر کند. این رمان نوشته حسین قربانزاده خیاوی است که از سوی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «گریز از سال صفر» تلاش انسان‌های باقی‌مانده از جنگ‌های بزرگ است برای نجات از دست موجوداتی عجیب و غیرقابل مهار است، موجوداتی که طی قرن‌ها ذهن انسان را هدایت کرده‌اند برای نابود کردن خویش.

در سال ۱۷۰۰ هجری شمسی، انسان به تمدنی درخشان و صلح و امنیت پایدار جهانی دست پیدا کرده است، تمام سلاح‌ها در زرادخانه‌های مشترک با نظارت تمام کشورها نگهداری می‌شود. در هیچ نقطه از دنیا نیازی به سلاح نیست، دانش بشری رفاه و آسایش بشر را فراهم کرده اما زمین خالی شده از آب و اکسیژن. در چنین شرایطی موجودات ریز که زمانی میکروسکوپی بودند و تنها مانع ظهور و خودنمایی‌شان زمین سبز، آب و اکسیژن بود به سرعت رشد می‌کنند‌. شرایط زمین برای این موجودات فراهم است در نتیجه حیات انسان‌ها به خطر می‌افتد و انقراض بشر قطعی می‌شود.

سلاح‌های باقی‌مانده از نسل‌های گذشته کارگر نیست، زمین عاری از درخت و سرسبزیست. آب و اکسیژن سهمیه است و روزانه به دست انسان‌ها می‌رسد. عرصه برای قدرت‌نمایی موجوداتی که خاک‌خوار نامیده می‌شوند مهیاست. در چنین شرایطی چند نوجوان دختر و پسر با ویژگی‌ و علاقمندی‌های متفاوت، ناگزیر وارد مبارزه با خاک‌خوارها می‌شوند.

رمان «گریز از سال صفر» اهمیت توجه به زمین، مسائل زیست‌محیطی، پرهیز از تخریب طبیعت و اخلاق‌مداری را در قالب داستانی علمی-تخیلی بازگو می‌کند. در کنار این موارد نیم‌نگاهی هم دارد به آثارباستانی و اسطوره‌ها که به یاری انسان‌ها می‌آیند. در راس این آثار بجا مانده از پیشینیان، سنگ‌افراشته‌های «شهریئری» در مشگین‌شهر بجا مانده از هفت‌هزار سال پیش، راه مبارزه با خاک‌خوارها را به انسان‌ها نشان می‌دهند.

رمان «گریز از سال صفر» اولین جلد از یک سه‌گانه است که در ۷۵۰۰ جلد توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شده است. جلد دوم این سه‌گانه با عنوان «بیداری آیقار» و جلد سوم آن با عنوان «راز روزنه» سال آینده به دست مخاطب‌ها خواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها