شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
دغدغه‌های اجتماعی بر دوش «راننده رئیس‌جمهور» است

سلمان کدیور، نویسنده مجموعه داستان «راننده رئیس‌جمهور و چند داستان دیگر» که در پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد به عنوان یکی از نامزدهای بخش داستان کوتاه معرفی شده معتقد است: نخ تسبیح بین همه داستان‌های این مجموعه مسئله عدالت، آزادی و خودانتقادی است.

سلمان کدیور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره موضوعات داستان‌های این مجموعه گفت: حال‌وهوای داستان‌ها متفاوت است؛ از فضای آیینی، سیاسی و اجتماعی روز گرفته تا نقد اجتماعی، فضاها متنوع است؛ اما نخ تسبیح بین همه آن‌ها، مسئله عدالت، آزادی و خودانتقادی است.

این نویسنده دلیل تنوع فضای داستانی هر یک از عناوین این مجموعه را فاصله زمانی بین نگارش داستان‌ها دانست و افزود: «راننده رئیس‌جمهور» تقریبا شامل داستان‌کوتاه‌های من در چند سال گذشته است. از میان نزدیک به 50 داستان کوتاه، 13 داستان برای این مجموعه، انتخاب و ویرایش شدند. بعضی از آن‌ها خیلی قدیمی هستند و به اوایل سال 90 برمی‌گردند؛ ولی هیچ‌وقت فرصت بازنویسی آن‌ها پیش نیامد. بعضی آن‌ها هم برای سال‌های اخیر هستند. همان‌طور که اشاره کردم به دلیل فاصله زیاد بین نوشتن داستان‌ها، فضای هر داستان متنوع شده است.
 
«راننده رئیس‌جمهور و چند داستان دیگر» مجموعه داستان کوتاهی به قلم سلمان کدیور است که سه داستان از این مجموعه با عناوین «راننده رئیس‌جمهور»، «رجعت عبیدالله» و «سپاه وحشت» به ترتیب برگزیده جشنواره «الف» دزفول، جشنواره «رسول آفتاب» و جشنواره «شکوه شکیبایی» شده‌اند. 
 
داستان کوتاه «راننده رئیس‌جمهور»، داستانی از حضور رئیس جمهور در اولین سفرش به دزفول است؛ آن هم زمانی که صدام از صبح تا شب به شهر دزفول حمله کرده است. راوی داستان خبرنگار و نویسنده آن زمان است و حضور رئیس جمهور به شهرشان را سوژه داغ خبری می‌داند و مطمئن است این خبر می‌تواند دشمن را غافلگیر کند. از این رو، سعی دارد با فیلمبرداری و چاپ در روزنامه این خبر را به گوش جهانیان برساند.

سلمان کدیور، متولد سال 1365 در شیراز است و اولین اثر او رمان «پس از بیست‌سال» بوده که توانست در دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به عنوان اثر برگزیده در بخش رمان و داستان بلند شناخته شود.

این اثر را شهرستان ادب در 170 صفحه و به بهای 45 هزار تومان منتشر و روانه کتابفروشی‌های کشور کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها