دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
بهره‌گیری از قدرت هنر بهترین راه تبیین مفهوم شهادت و ایثار است

دبیر علمی کنگره بین‌المللی شعر« ایثار » در نشست خبری این رویداد گفت: شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، بسیاری از ارجمندی‌های شهادت و فرهنگ ایثار را در جهان، بازتعریف کرد بنابراین این ضرورت وجود دارد به تناسب ظرفیت‌هایی موجود در تبیین آن‌ها بکوشیم و بهترین راه تبیین بهره‌گیری از قدرت هنر و دانش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین، نشست خبری هفتمین کنگره بین‌المللی شعر «‌ایثار» با حضور مصطفی محدثی ‌خراسانی، دبیر علمی کنگره بین‌المللی شعر« ایثار» سمیه اسمعیلی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین و شاعر آئینی دو‌نشبه(12 دی‌ماه) در قزوین برگزار شد.

محدثی‌خراسانی گفت:  گاهی سوالی درباره اینکه برگزاری هر ساله کنگره شعر ایثار  چه ضرورتی دارد؟ مطرح می‌شود؟ توجه داشته باشیم هرچه از سرچشمه‌ فرهنگ شهادت و ایثار در دوره معاصر انقلاب و دفاع مقدس فاصله می‌گیریم، ضرورت ایجاب می‌کند، بیشتر به این مفهوم بپردازیم؛ چراکه هرچه می‌گذرد ظرفیت‌های تازه‌ای از این گنجینه مشخص می‌شود که پیش از این نمی‌دانستیم و نیاز بود تا زمان بگذرد و جهان به ظرفیت درک این اتفاق برسد.
 
وی ادامه داد: دیدیم شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، بسیاری از ارجمندی‌های شهادت و فرهنگ ایثار را در جهان، بازتعریف کرد و نشان داد. این ضرورت وجود دارد به تناسب ظرفیت‌هایی موجود در تبیین آن‌ها بکوشیم و بهترین راه تبیین  بهره‌گیری از قدرت هنر و دانش است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی شعر« ایثار» افزود: دشمنان در تلاش هستند به فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حوزه فرهنگ شهادت ضربه بزنند و در قائله‌های اخیر هم دیدیم که دشمن توانست ذهن نسل امروز متاثر کند؛ بنابراین نیاز است تا تلاش‌ها را بیشتر کنیم و توطئه‌های دشمنان را بیش از گذشته شناسایی و برطرف سازیم. دو ضرورت ایجاب می‌کند که کنگره‌هایی نظیر «کنگره شعر ایثار» با قدرت بیشتر و با صلابت قدم همچنان برگزار شود.

محدثی خراسانی بیان کرد: تمام ارزش‌ها، آرمان‌ها و شعارها و اهداف انقلاب و دفاع مقدس را اگر بخواهیم در یک کلمه، عصاره و فشرده کنیم قطعا به کلمه « ایثار» خواهیم رسید که در آن عشق، حماسه، اخلاق، امید، صبر، پایداری، مقاومت و هر فضیلتی که در جهان بشری تصور می‌کنیم در این واژه نهفته است. ایثار، تنها راه سعادت دنیوی و اخروی و راه رستگاری بشریت است.

محدثی عنوان کرد: یکی از درخشان‌ترین و جامع‌ترین نام‌هایی که در کنگره‌هایی وجود دارد، کنگره بین‌المللی و  همین واژه « ایثار» است؛ بنابراین امیدواریم با بهره‌گیری از تجارب برگزاری این کنگره،بتوانیم با ظرفیتی که در استان قزوین وجود دارد و با توانمندی دوستان و تمهیداتی که شورای سیاست‌گذاری و معاونت فرهنگی بنیاد پیش‌بینی کرده است، یکی از درخشان‌ترین کنگره‌های شعر ایثار در کشور را اجرا کنیم.

سابقه درخشان قزوین در شعر و ادبیات
سمیه اسمعیلی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین اظهار کرد: قزوین میزبان هفتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار است. امیدواریم با سابقه دیرینه این استان در حوزه شعر و ادبیات فارسی، شاهد برگزاری هرچه باشکوهتر این کنگره بین‌المللی با میزبانی قزوین باشیم. خوشبختانه میزبانی این دوره از کنگره بین‌المللی شعر « ایثار» به استان قزوین سپرده شده و شورای سیاستگذاری این کنگره از مهرماه تشکیل و هم‌اکنون فراخوان ارسال آثار کنگره منتشر شده است.

وی بیان کرد: هفتمیندوره کنگره بین‌المللی شعر ایثار به میزبانی استان قزوین با دعوت از جامعه هنری فارسی‌زبان و همچنین زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی در 3 بخش اصلی، بین‌المللی و بخش ویژه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند اشعار خود را در قالب‌های شعر کلاسیک، نیمایی، ذهن و زبان کودک و نوجوان و سرود، ترانه و تصنیف به دبیرخانه ارسال کنند. در پایان برگزاری کنگره نیز اشعار ارائه شده در قالب یک جلد کتاب منتشر و به عموم مردم عرضه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها