سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
روزنامه‌هایی با 170 سال قدمت در کتابخانه ملی

موزه کتاب و میراث مستند ایران در قلب کتابخانه ملی مجموعه روزنامه‌های قدیمی و مهم منتشر شده در ایران را که بین 107 تا 170 سال قدمت دارند؛ در خود جای داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، موزه کتاب و میراث مستند ایران در قلب ساختمان کتابخانه ملی قرار دارد؛ امکان بازدید همگان از این موزه که محل نگهداری روزنامه‌های قدیمی است، وجود ندارد.

 
           

در این موزه روزنامه‌هایی مانند روزنامه وقایع التفاقیه(دومین نشریه فارسی زبان) با 169 سال قدمت، نشریه «شکوفه»؛ نخستین نشریه زنان ایران که صاحب امتیاز آن مریم عمید سمنانی ملقب به مزین‌السلطنه بود و  107 سال پیش در کشور منتشر می‌شد یا روزنامه دولت عَلیّهٔ ایران که 159 سال پیش میرزا ابوالحسن خان غفاری کاشانی آن را منتشر می‌کرد را در معرض دید مخاطبان قرار داده است.

              

              
              
              

روزنامه «ندای وطن» نشریه انتقادی که صاحب امتیاز آن مجدالاسلام کرمانی بوده و 113 سال پیش در تهران چاپ می‌شد یا روزنامه صور اسرافیل از مجله‌های مهم صدر مشروطیت از دیگر روزنامه‌های قدیمی این موزه هستند.

             


              

روزنامه حبل‌المتین که 112 سال پیش منتشر می‌شد و صاحب امتیاز آن سید‌جلال‌الدین کاشانی‌(مویدالاسلام) بود یا روزنامه ایران که 154 سال پیش آن را محمد‌حسن مقدم مراغه‌ای به‌عنوان مدیر مسئول منتشر می‌کرد؛ از دیگر روزنامه‌هایی هستند که در گوشه‌ای از این موزه به نمایش گذاشته شده است. مجموعه این روزنامه‌ها از سال 1229 خورشیدی تا سال 1325 قمری در ایران منتشر می‌شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط