شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱
اثری از نامزد جایزه 2022 هانس کریستین اندرسن

انتشارات «کتاب چ»، کتاب «خرس گفت: من یک مشکل کوچک دارم» به قلم هاینز جانیش را با ترجمه پریا توکلی طهرانی برای گروه سنی نوباوه (+4 سال) منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ خرس مشکل کوچکی دارد و همه برای مشکل او راه‌حل دارند؛ اما آن‌قدر عجله دارند کمکش کنند که وقت ندارند درست گوش کنند و ببینند خرس چه مشکلی دارد!
خیلی خسته‌کننده است وقتی بقیه به حرف آدم گوش نمی‌دهند و بچه‌ها این را خیلی خوب می‌دانند. برای همین هم کلافگی خرس را خوب درک می‌کنند. جمله‌های تکراری داستان بچه‌ها را به شوق می‌آورد تا با صدای بلند تکرارش کنند و منتظر بقیه‌ی داستان بمانند.

هاینز جانیش می‌گوید: «برای من مهم است که کتاب برای بچه‌ها مثل هدیه باشد، مثل یک جعبه جادویی که آن را باز می‌کنید و شگفت‌زده می‌شوید.» او کتاب‌های زیادی برای بچه‌ها نوشته و جایزه‌های زیادی هم به دست آورده است؛ مثل جایزه دولتی اتریش برای شعر کودکان، جایزه هنر اتریش و جایزه راگازی بولونیا. او در سال 2009 نامزد جایزه یادبود آسترید لیندگرن و سال 2010 و 2022 نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن بود.

سیلک لِفلِر، تصویرگر این اثر نیز شعاری دارد؛ «هر لحظه مهم است». وقتی نقاشی می‌کشد کاملا در دنیای آن غرق می‌شود و سعی می‌کند با کاری که انجام می‌دهد یکی شود. او که از کودکی آرزو داشت هنرمند شود، جایزه زیباترین کتاب‌های اتریش را برای کتاب‌هایی که تصویرگری کرده به دست آورده است.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:
«خرس گفت: "من یک مشکل کوچک دارم. می‌دانی، من..."
مخترع گفت: "البته. دقیقاً می‌دانم چه چیزی لازم داری. خرس سنگینی مثل تو چیزی لازم دارد که سبکش کند. من یک چیز خوب برایت دارم."
بعد یک جفت بال از کارگاهش آورد و به شانه‌های خرس بست.
خرس گفت: "هوم." بعد شانه‌هایش را بالا انداخت و با چهره‌ی نگرانی راهش را کشید و رفت.»

این اثر را کتاب چ (کودک‌ونوجوان نشر چشمه) با ترجمه پریا توکلی طهرانی در 32 صفحه مصور رنگی و به بهای 85 هزار تومان برای گروه سنی نوباوه (+4 سال) منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها