یکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
کتابخانه تخصصی شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی افتتاح شد

کتابخانه تخصصی شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی با ۴ هزار عنوان کتاب همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) خراسان رضوی، به‌مناسبت روز فرهنگ عمومی و هفته کتاب و کتابخوانی، کتابخانه تخصصی شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی با حضور محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی خراسان رضوی، افشین تحفه‌گر، سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی افتتاح شد.

 حسین‌زاده، در حاشیه‌ این مراسم در‌باره ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد کتابخانه‌ها گفت: کتابخانه‌ها، زمینه بهره‌برداری عموم مخاطبان کتاب‌خوان را در موضوعات مختلف و متعدد را فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های تخصصی، عهده‌دار تامین منابع برای پژوهشگران موضوعات خاص هستند، افزود: کتابخانه تخصصی، فرصت قابل توحهی برای مخاطبان خاص چون استادان و پژوهشگران از منابع متعدد مکتوب و پژوهشی را فراهم می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درباره منابع کتابخانه تخصصی شورای فرهنگ عمومی ابراز کرد: مصوبات و پژوهش‌ سال‌های گذشته شورای فرهنگ عمومی و کتاب‌های مرجع در حوزه فرهنگ عمومی در سراسر کسور چاپ شده در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.


               

افشین تحفه‌گر، سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: یکی از موضوعات مهمی که در حوزه فرهنگ عمومی می‌تواند به ما کمک کند ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

وی افزود: اگر میزان درصد مطالعه کتاب در کشور افزایش پیدا کند بسیاری از آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کند؛ بنابراین باید توجه بیشتری به این حوزه صورت گیرد. بنابراین به مناسبت روز فرهنگ عمومی و هفته کتاب لازم دانستیم که کتابخانه تخصصی شورای فرهنگ عمومی استان را افتتاح کنیم تا فضای مناسبی در اختیار محققین و پژوهشگران قرار گیرد.

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی مجهز کردن کتابخانه شورای فرهنگ عمومی به کتاب‌های مرجع را ویژگی ممتاز این مرکز دانست و گفت: کتابخانه‌ای مرجع و تخصصی آماده کردیم تا زمینه بهره‌وری هرچه بیشتر پژوهشگران تخصصی این حوزه فراهم شود.

وی به ضرورت ایجاد کتابخانه تخصصی فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: همان‌طور که می دانید شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی علاوه بر کارگروه ویژه علمی، در دبیرخانه شورا چندین کارگروه مشورتی در حوزه بهزیستی، دین و زندگی، ایثار و شهادت فعالیت می کنند.

تحفه‌گر افزود: در طرح ویژه‌ای که در شورای فرهنگ عمومی برای تحول‌آفرینی انجام شد، ۵ هیات اندیشه‌ورز از متخصصین حوزه فرهنگ عمومی حضور دارند و کار علمی از طریق طرح‌های پژوهشی انجام می‌شود و لازمه آن ایجاد فضای کتابخانه‌ای با این تخصص است.


                

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی گفت: کتابخانه تخصصی شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی با ۴ هزار عنوان کتاب در حوزه تاریخی، اجتماعی، تکنولوژی کار خود را آغاز کرده است.

وی خاطر نشان کرد: کتاب تخصصی مرجع برای استفاده پژوهشگران خاص فرهنگ عمومی است؛ بنابراین نوع کتاب های در نظر گرفته شده کتاب های مورد کاربرد محققین و پژوهشگران حوزه فرهنگ عمومی است.

تحفه‌گر با اشاره به اینکه ۷۰۰ عنوان طرح پژوهشی و پایان‌نامه دوره‌های تکمیلی کارشناسی‌ارشد و دکتری در حوزه فرهنگ عمومی نیز در این کتابخانه وجود دارد، افزود: علاوه بر آن قریب بر یک‌هزار لوح فشرده در حوزه مقالات و پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی مرتبط با حوزه فرهنگ عمومی نیز در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

سرپرست دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی افزود: ۴۵۰ عنوان کتاب نیز در دست فهرست‌برداری است و درصدی از مطالبات پژوهشگران را پاسخ می‌دهد. قطعا غنایی مورد انتظار، محقق نشده است. امیدواریم با افزایش تعداد کتاب‌های این کتابخانه کمبود‌ها را جبران کرده تا پژوهشگران بتوانند در محل کتابخانه از مرجع استفاده کنند.

تحفه‌گر، گسترش فضای کتابخانه را وابسته به میزان استقبال علاقه‌مندان دانست و گفت: نیاز به حمایت سایر نهادهای فرهنگی برای گسترش هرچه بیشتر این فضا داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها