سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
محافل ادبی، حلقه اتصال خالقان آثار ماندگار با نسل کتابخوان است

سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» گفت: محافل ادبی به دنبال ایجاد حلقه اتصال بین نویسندگان، شاعران و خالقان آثار ماندگار با نسل جدید کتابخوان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، به مناسبت روز قلم، دومین دوره ویژه برنامه «از تبار قلم» در استان قم با تقدیر از محمدعلی رکنی دوشنبه (۲۰ تیرماه)، با حضور سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، امیرعلی عموزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، سرهنگ عبدالرضایی، معاونت اجتماعی فرمانده انتظامی قم، سرهنگ هادی بادینلو، معاون فرهنگی هنری سپاه قم و جمعی از نویسندگان و فعالان فرهنگی استان در سالن غدیر اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.
 
عمرانی در ابتدا ضمن تبریک فرارسیدن روز قلم و عید قربان گفت: مفتخریم که امروز دومین سالگرد تشکیل محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های کشور را با برگزاری رویداد از تبار قلم گرامی می‌داریم. محفل ادبی پروین اعتصامی در سال 1399 در استان قم برگزار شد و توانست نقشی بی بدیل در رونق فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان ایفا کند.
 
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم در ادامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی محافل ادبی استان قم گفت: کتابخانه‌های عمومی استان قم با گذر از رویکرد سنتی و معمول خود تبدیل به قطب فعالیت‌های فرهنگی در محیط پیرامونی خود شده‌اند و برگزاری بیش از 2000 برنامه فرهنگی در سال گذشته و 700 برنامه در سه ماهه اول امسال گوشه‌ای از این موفقیت و گواهی بر این مدعاست.
 
وی اضافه کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تشکیل محافل ادبی به دنبال ایجاد حلقه اتصال بین نویسندگان، شاعران و خالقان آثار ماندگار با نسل جدید کتابخوان است.
 
این مقام مسئول افزود: اگر تا دیروز صرفا آثار بزرگان زینت‌بخش کتابخانه‌ها بود، امروز مفتخریم که آثار صاحبان قلم و اندیشه‌های ماندگار آن‌ها زینت‌بخش کتابخانه‌ها هستند و این اتفاق مهمی است. جناب آقای رکنی نویسنده‌ای زبردست و تواناست که آثار و نوشته‌هایش هر مخاطبی را جذب خود می‌کند.
 
عمرانی یادآور شد: ازجمله معیارها برای این انتخاب، دارا بودن تالیفات اثرگذار، شناخته شده بودن و قابل اعتماد بودن در حوزه موضوعی و مورد استقبال بودن آثار نویسنده که همه این ویژگی‌ها در جناب آقای رکنی نمود داشته است.
 
وی بیان کرد: همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های متولی امر فرهنگی در سطح کشور به‌صورت عام و در استان قم به‌صورت خاص، ضامن موفقیت و پیشرفت برنامه های فرهنگی خواهد بود.
 
عمرانی در پایان گفت: امروز خوشبختانه شاهد حضور فردی دغدغه‌مند در حوزه فرهنگ به‌عنوان سکان‌دار استان قم هستیم و می‌توانیم شاهد رشد چشمگیر فعالیت‌های فرهنگی و رسیدن استان قم به جایگاهی که برازنده آن است باشیم؛ چراکه فصل مشترک همه دستگاه‌های فرهنگی استان، اعتلای فرهنگ و قلب همه آن‌ها ترویج کتاب و کتابخوانی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.
 

محمدعلی رکنی، نویسنده‌ای در جهان فکری انقلاب است
در ادامه محمدرضا جوان آراسته، نویسنده و فعال فرهنگی در این همایش گفت: بسیاری از ما که در فضای ادبیات بوده‌ایم دریافتمان از ادبیات داستانی، ادبیات داستانی وارداتی و وام‌دار فضای فکری متفاوتی است و آن چیزی که از این ادبیات داستانی به ما منتقل شده است از جنس دغدغه‌ها و جهان فکری ما نبوده است.
 
وی افزود: ما نباید مستاجر فکری دیگران باشیم و آقای رکنی نویسنده‌ای است که در جهان فکری دیگر مستاجر نیست؛ بلکه صاحبخانه جهان فکری خودش یعنی جهان فکری که همه ما در آن زندگی می کنیم و نسبتی با ارزش های دینی و ملی ما دارد.
 
نویسنده کتاب «کربلا به روایتی دیگر» در ادامه گفت: آشنایی من با جناب رکنی نه از طریق کتاب‌های ایشان بلکه در مسیر نویسندگی ایشان بوده است و برای شهر قم افتخار است که چنین نویسنده ای را در خود جای داده است.
 
جوان آراسته تاکید کرد: در ادبیات داستانی، گاهی سوژه و مضمون خوب است و فرم و ارائه خوب نیست و به همین دلیل اثر قابل اعتماد نیست؛ به‌عبارت دیگر حرف‌ها خوب اما خوب حرف زده نشده است؛ اما نکته مهم درباره آثار آقای رکنی، ارزشمندی فرم در آثار ایشان است.
 
این نویسنده و فعال فرهنگی در پایان تاکید کرد: بعد از مدت‌ها سرافکنده بودن در مجامع ادبی، به رقم انبوه داستان‌هایی که نوشته شده است، کتاب‌های ایشان به‌خصوص کتاب «پیامبر بی‌معجزه» مایه سرافرازی جریان فکری در بین ادبیات دوستان بود.
 
باید جهانی حرف بزنیم
در بخش دیگری از این برنامه محمدعلی رکنی، نویسنده و منتقد ادبی در این همایش گفت: زمانی که در ابتدای راه نویسندگی بودم، بزرگی حرفی به من زد و آن این بود که باید جهانی حرف بزنیم و به داشته‌ها، سنت و کتاب و احادیث خودمان ایمان و باور داشته باشیم و من در این مسیر سعی کردم به این نکته پایبند باشم.
 
نویسنده کتاب «یک لبخند بی‌انتها» در ادامه افزود: سال‌ها ما را ترساندند که اگر از معنویت، معجزه و دین صحبت کردید یعنی دارید شعار می‌دهید؛ درحالی‌که در ادبیات غرب پر است از وام گرفتن از کتاب مقدس و متاسفانه برخی از ما بلندگوی آن‌ها شده‌ایم.
 
وی در پایان و در توصیه‌ای به نویسندگان جوان گفت: قبل از آنکه نگران معنا باشیم، باید تکنیک داستان‌نویسی و ادبیات را یاد بگیریم تا سوژه‌ها را هدر ندهیم. مشکلی که بسیاری از نویسندگان با آن روبه‌رو هستند حلقه مفقوده بین نویسندگان و خوانندگان است که امیدوارم از سوی ارگان‌های فرهنگی همچون نهاد کتابخانه‌های عمومی بتوانند حلقه واسط بین ما و خوانندگان باشند.
 
 
داستان‌ها ما را از عالم دنیا جدا می‌کند
در پایان این برنامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: در کتاب وحی یعنی قرآن، تعداد محدودی آیات در مورد فقه، چند آیه در مورد فلسفه است که دستمایه علم فلسفه اسلامی شده است، قریب 15 آیه درباره عرفان و حدود 1500 آیه درباره داستان است که در قالب بیش از 80 داستان در قرآن آورده شده است و این نشان از اهمیت داستان و ادبیات داستانی دارد.
 
وی همچنین افزود: داستان‌ها انسان را از عالم دنیا جدا و به عالم ملکوت هدایت می‌کند و داستانی که این کار را نکند ارزش چندانی ندارد.
 
عموزاده گفت: از مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و جناب آقای رکنی و خانواده محترمشان به جهت این برنامه تشکر می‌کنم و آرزوی موفقیت دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها